Slirkoppling vs Vanlig koppling?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Mats757 skrev:
Det är väl så att det sitter "frihjul" på dom flesta lamellerna och dom stackare som det inte sitter "frihjul" på får då ta upp motorbromskraften. Dom räcker då inte till, utan slirar istället.
Änte så?

hade inte någon av hondorna en liknande lösning? RC30/45 i räjsutförande..?

/B
 
Jag kör med slirkoppling på motarden och det funkar hur bra som helst. Aldrig studs in i kurvorna. Bakhjulet släpper fint och inga hugg när fästet kommer tillbaka som med vanlig koppling. Hojen känns mycket lugnare. På min koppling så ändrar jag ingreppskraften genom att lägga olika tjocka brickor till kopplingsfjädrarna.
Om jag har förstått allting rätt så fungerar kopplingen i sig som en helt vanlig koppling, skillnaden är att in/ut rörelsen inte går rakt som på en vanlig koppling utan som en spiral. Kommer kraften från motorn så "nyper den åt" kopplingen och kommer kraften från bakhjulet (motorbroms) så skruvar den upp kopplingen så den börjar slira. Ju hårdare tryck från kopplingsfjädrarna desto mer motorbroms krävs för att få den att slira.
En annan fördel som är guld värd på den här typen av slirkoppling är att kopplningsfjädrarna inte är så starka eftersom kopplingen drar åt sig själv. Det gör att man kan manövrera kopplingen med fingerspetsen. Grymt skönt efter några slitsamma varv när underarmarna är tvärslut!!
 
emullo skrev:
1242043 Stämmer bra det, klackarna på centrumet trycks upp mot korgen och pressar isär koppligen.... typ..

Precis så är kopplingen på min ZXR 750 från -89 kontruerad. Jag blev lite förvånad när jag upptäckte det eftersom jag trodde att slirkoppling bara fanns på rätt nya hojar. Har även andra äldre sporthojar nåt liknande, och varför har man i så fall inte gjort så stor grej av det tidigare som att skriva ut det i produktblad och liknande?

Vad är det som skiljer t.ex. ZX-10R:s koppling från den på min gammelninja menar jag?
 
Första hojen jag hade med slirkoppling var min gamla VF1000R.
Den andra äger jag nu. GSX1400 har ocks slirkoppling. Motorbromsen är mäktig om man är ovan.
Jag är ingen rejsputte men slirkopplingen har räddat mig några gånger från klantiga växelval. Att låsa bakhjulet pga för låg växel är lite skämmigt.
 
Den finns även på ZX7:an, åtminstone på min.
Dock så svagt "aktiverad" från fabrik att det knappt märks. Man får justera in den manuellt för "race mode", enligt Kawasaki.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top