Jag kör med slirkoppling på motarden och det funkar hur bra som helst. Aldrig studs in i kurvorna. Bakhjulet släpper fint och inga hugg när fästet kommer tillbaka som med vanlig koppling. Hojen känns mycket lugnare. På min koppling så ändrar jag ingreppskraften genom att lägga olika tjocka brickor till kopplingsfjädrarna.
Om jag har förstått allting rätt så fungerar kopplingen i sig som en helt vanlig koppling, skillnaden är att in/ut rörelsen inte går rakt som på en vanlig koppling utan som en spiral. Kommer kraften från motorn så "nyper den åt" kopplingen och kommer kraften från bakhjulet (motorbroms) så skruvar den upp kopplingen så den börjar slira. Ju hårdare tryck från kopplingsfjädrarna desto mer motorbroms krävs för att få den att slira.
En annan fördel som är guld värd på den här typen av slirkoppling är att kopplningsfjädrarna inte är så starka eftersom kopplingen drar åt sig själv. Det gör att man kan manövrera kopplingen med fingerspetsen. Grymt skönt efter några slitsamma varv när underarmarna är tvärslut!!