Slirkoppling vs Vanlig koppling?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Mats757 skrev:
Det är väl så att det sitter "frihjul" på dom flesta lamellerna och dom stackare som det inte sitter "frihjul" på får då ta upp motorbromskraften. Dom räcker då inte till, utan slirar istället.
Änte så?

hade inte någon av hondorna en liknande lösning? RC30/45 i räjsutförande..?

/B

Jag kör med slirkoppling på motarden och det funkar hur bra som helst. Aldrig studs in i kurvorna. Bakhjulet släpper fint och inga hugg när fästet kommer tillbaka som med vanlig koppling. Hojen känns mycket lugnare. På min koppling så ändrar jag ingreppskraften genom att lägga olika tjocka brickor till kopplingsfjädrarna.
Om jag har förstått allting rätt så fungerar kopplingen i sig som en helt vanlig koppling, skillnaden är att in/ut rörelsen inte går rakt som på en vanlig koppling utan som en spiral. Kommer kraften från motorn så "nyper den åt" kopplingen och kommer kraften från bakhjulet (motorbroms) så skruvar den upp kopplingen så den börjar slira. Ju hårdare tryck från kopplingsfjädrarna desto mer motorbroms krävs för att få den att slira.
En annan fördel som är guld värd på den här typen av slirkoppling är att kopplningsfjädrarna inte är så starka eftersom kopplingen drar åt sig själv. Det gör att man kan manövrera kopplingen med fingerspetsen. Grymt skönt efter några slitsamma varv när underarmarna är tvärslut!!

emullo skrev:
1242043 Stämmer bra det, klackarna på centrumet trycks upp mot korgen och pressar isär koppligen.... typ..

Precis så är kopplingen på min ZXR 750 från -89 kontruerad. Jag blev lite förvånad när jag upptäckte det eftersom jag trodde att slirkoppling bara fanns på rätt nya hojar. Har även andra äldre sporthojar nåt liknande, och varför har man i så fall inte gjort så stor grej av det tidigare som att skriva ut det i produktblad och liknande?

Vad är det som skiljer t.ex. ZX-10R:s koppling från den på min gammelninja menar jag?

Första hojen jag hade med slirkoppling var min gamla VF1000R.
Den andra äger jag nu. GSX1400 har ocks slirkoppling. Motorbromsen är mäktig om man är ovan.
Jag är ingen rejsputte men slirkopplingen har räddat mig några gånger från klantiga växelval. Att låsa bakhjulet pga för låg växel är lite skämmigt.

Den finns även på ZX7:an, åtminstone på min.
Dock så svagt "aktiverad" från fabrik att det knappt märks. Man får justera in den manuellt för "race mode", enligt Kawasaki.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph