Tack för svar. Får bli ett lamellbyte
Du gör det själv utan kunskaper på 2 timmar första gången..
Vet ej om du behöver tappa ur kylvatten på kåtten. Behövs detta gör det först.
Brukar sitta en dränering skruv vid vatten pumpen på koppling kåpan. Skruven är den enda med koppar bricka.
2 lägg hojen med styret ex mot en bils framdäck då lutar den mycket men ligger ej på backen. Då behöver du ej tappa ur oljan.
Lossa koppling kåpan o om det behövs kylslangar. Behövs ej kylslangar demonteras viker du bara upp kåpan och stöttar den på ett bra sätt så kopplingen är åtkomlig.
Lossa tryckplattan på koppling paketet du nu stirrar på. 6 till 8 skruvar med bricka o Fjäder.
Ta loss tryckplattan för hand.
Ta ur lamellerna. Lägg dom i rätt ordning som dom sitter.. I bland kan någon lamell vara lite tjockare än dom andra o så skall det vara men den tjockare lamellen skall sitta där den satt ingen annan stans. Då funkar inte kopplingen.
Nya lameller måste ligga i motorolja i ett dygn innan montage annars slirar dom.
Obs mc olja inte bil olja.
Lägger man lameller i oljan innan man mekar så rör inte katten bort skruvarna till motorn under dom 24 timmarna.
Åter montera lameller/tryckplattan /fjädrar brickor o skruvar i kopplingen.
Obs obs du skall inte dra skruvarna i kopplingen som Arnold svaseneger. Dom skall bottna o ca 2kg, Fjäder kraften förhindrar att dom lossnar.
Sönderdragna gängor i kopplingskorgar är dyra. 2 kg ingen Arnold bättre finnig dator kille.
Byt packning på koppling kåpa om det finns någon är det massa så är det ej biltema silikon utan trebond. Finns på Volvo VW opel Fiat och alla andra bilverkstäder o alla bildels försäljningar typ autodelar o vad dessa nu heter Dock ej biltema.
Lagom mycket ca 2 mm bred stäng, det som är kvar i tuben gör ingen nytta i nuti motorn..
Tyck dit kåpan med nya packningen/trebond massan Åter montera skruvar där dom satt längder på skruvar kan variera så dom SKALL VARA DÄR DOM Satt, inte lite som du känner för.
Dra åt skruvarna med rätt moment med moment nyckel. Finns ej det dra då med ca 2 kg det är aluminium, drar man gängor får man borra. Borra är kul med tjejen men mindre kul i motorn.
Res hojen från bilhjulet o ev fyll på kylväska enligt spec, ej vara vatten, kylväska..
Kontrollera att avtappnings skruven vid vatten pumpen är dragen o att koppar brickan sitter på skruven ca 2 kg är lagom moment att dra..
Du bör få i lika mycket kylarvätska som du tog ur annars har du luft i motorn.
Och låt Arnold stå o titta låt ej Arnold vara med och meka han är stark men lite dum o våldsam, motorer är konstruerade att inte behöva våld utan lung betende o mjuka händer.
Lycka till.