Slirig koppling?

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Hej, efter att jag har övat clutch ups (bakhjul) så har vad jag tror kopplingen på min Ktm 690 smc 2013 börjat slira. När jag vrider fort på gasen så märker jag hur den vill varva istället för att ge effekt. Kör jag lugna rörelser på gasen så är det lugnt. Nu till min fråga, är det hela kopplingen som är paj eller är det lamellerna som behöver bytas? Eller är det någonting helt annat?
Tack på förhand
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har vi inte nyss haft en sån här tråd?

EDIT din gammla identiska tråd ligger 6 inlägg längre ner och har fått ett svar
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Har vi inte nyss haft en sån här tråd?

EDIT din gammla identiska tråd ligger 6 inlägg längre ner och har fått ett svar
Såg det, var inte riktigt nöjd med svaret därav var jag extra tydlig i denna angående att fråga exakt vad som ni tror är fel och vad som behöver bytas. Ber om ursäkt, trodde att nästan ingen hade sett mitt inlägg. Är andra gången jag är inne här på sporthoj
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg det, var inte riktigt nöjd med svaret därav var jag extra tydlig i denna angående att fråga exakt vad som ni tror är fel och vad som behöver bytas. Ber om ursäkt, trodde att nästan ingen hade sett mitt inlägg. Är andra gången jag är inne här på sporthoj
Forumetik brukar påbjuda att fortsätta i samma tråd. Det är dessutom enklare för andra att se de gamla svaren du inte var nöjd med så.
Men välkommen till forumet, och bli inte avskräckt. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack för svar. Får bli ett lamellbyte
Du gör det själv utan kunskaper på 2 timmar första gången..


Vet ej om du behöver tappa ur kylvatten på kåtten. Behövs detta gör det först.

Brukar sitta en dränering skruv vid vatten pumpen på koppling kåpan. Skruven är den enda med koppar bricka.


2 lägg hojen med styret ex mot en bils framdäck då lutar den mycket men ligger ej på backen. Då behöver du ej tappa ur oljan.

Lossa koppling kåpan o om det behövs kylslangar. Behövs ej kylslangar demonteras viker du bara upp kåpan och stöttar den på ett bra sätt så kopplingen är åtkomlig.

Lossa tryckplattan på koppling paketet du nu stirrar på. 6 till 8 skruvar med bricka o Fjäder.
Ta loss tryckplattan för hand.

Ta ur lamellerna. Lägg dom i rätt ordning som dom sitter.. I bland kan någon lamell vara lite tjockare än dom andra o så skall det vara men den tjockare lamellen skall sitta där den satt ingen annan stans. Då funkar inte kopplingen.

Nya lameller måste ligga i motorolja i ett dygn innan montage annars slirar dom.

Obs mc olja inte bil olja.

Lägger man lameller i oljan innan man mekar så rör inte katten bort skruvarna till motorn under dom 24 timmarna.

Åter montera lameller/tryckplattan /fjädrar brickor o skruvar i kopplingen.

Obs obs du skall inte dra skruvarna i kopplingen som Arnold svaseneger. Dom skall bottna o ca 2kg, Fjäder kraften förhindrar att dom lossnar.

Sönderdragna gängor i kopplingskorgar är dyra. 2 kg ingen Arnold bättre finnig dator kille.

Byt packning på koppling kåpa om det finns någon är det massa så är det ej biltema silikon utan trebond. Finns på Volvo VW opel Fiat och alla andra bilverkstäder o alla bildels försäljningar typ autodelar o vad dessa nu heter Dock ej biltema.

Lagom mycket ca 2 mm bred stäng, det som är kvar i tuben gör ingen nytta i nuti motorn..

Tyck dit kåpan med nya packningen/trebond massan Åter montera skruvar där dom satt längder på skruvar kan variera så dom SKALL VARA DÄR DOM Satt, inte lite som du känner för.

Dra åt skruvarna med rätt moment med moment nyckel. Finns ej det dra då med ca 2 kg det är aluminium, drar man gängor får man borra. Borra är kul med tjejen men mindre kul i motorn.

Res hojen från bilhjulet o ev fyll på kylväska enligt spec, ej vara vatten, kylväska..

Kontrollera att avtappnings skruven vid vatten pumpen är dragen o att koppar brickan sitter på skruven ca 2 kg är lagom moment att dra..

Du bör få i lika mycket kylarvätska som du tog ur annars har du luft i motorn.

Och låt Arnold stå o titta låt ej Arnold vara med och meka han är stark men lite dum o våldsam, motorer är konstruerade att inte behöva våld utan lung betende o mjuka händer.

Lycka till.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
2 lägg hojen med styret ex mot en bils framdäck då lutar den mycket men ligger ej på backen. Då behöver du ej tappa ur oljan.

En tanke som jag har kring det är varför man inte vill byta oljan?
Jag byter alltid olja om jag bytel lameller, och speciellt med tanke på att avlagringarna från dom gamla finns någonstans, säkerligen och förhoppningsvis i alla fal delvis i filtret.
Så olje och filterbyte blir det för min egen del om jag byter lamellerna.
Säger inte att det är rätt, eller att jag har någon vetenskap kring det, men när det gäller oljebyten så försöker jag att skapa mig en sund strategi kring hur jag hanterar det, och då blir det här en naturlig del i det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En tanke som jag har kring det är varför man inte vill byta oljan?
Jag byter alltid olja om jag bytel lameller, och speciellt med tanke på att avlagringarna från dom gamla finns någonstans, säkerligen och förhoppningsvis i alla fal delvis i filtret.
Så olje och filterbyte blir det för min egen del om jag byter lamellerna.
Säger inte att det är rätt, eller att jag har någon vetenskap kring det, men när det gäller oljebyten så försöker jag att skapa mig en sund strategi kring hur jag hanterar det, och då blir det här en naturlig del i det.

När lameller är helt nya slits dom in på sin plats o då släpper en del ytmatrial på lamellerna, byter man oljan efter 20-50 mil så slipper man det extra materialet i nya filtret.

Sedan är lamell material i oljan inte farligt motorerna olje system är konstruerade att tåla detta.
men med tanke på att folk kör sin nya Mercedes eller Volvo med renault motor 4000 mil med longlife olja utan att bry sig om motorn som kostar 150k att byta, men byter olja efter 3-500 mil på en hoj som är värd 20-40k och är 40 år gammal

Så gör folk som dom vill o tycker känns bäst.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
med tanke på att folk kör sin nya Mercedes eller Volvo med renault motor 4000 mil med longlife olja utan att bry sig om motorn som kostar 150k att byta, men byter olja efter 3-500 mil på en hoj som är värd 20-40k och är 40 år gammal

Så gör folk som dom vill o tycker känns bäst.
Kanske blir mer up close and personal när grejen som riskerar att skicka heta metallbitar åt alla håll befinner sig mellan ens ben. I en bil kan man ju inte dö nuförtiden lixom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kanske blir mer up close and personal när grejen som riskerar att skicka heta metallbitar åt alla håll befinner sig mellan ens ben. I en bil kan man ju inte dö nuförtiden lixom.

Tycker jag läser varje dag att någon dog av en bil. Men mer sällan av hoj.

Kanske döden i bilar minskar om folk byter till Motul 300 v dualester i sina bilar.

Oljan är så jävla dyr att folk kör vettigt..
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
En tanke som jag har kring det är varför man inte vill byta oljan?
Jag byter alltid olja om jag bytel lameller, och speciellt med tanke på att avlagringarna från dom gamla finns någonstans, säkerligen och förhoppningsvis i alla fal delvis i filtret.
Så olje och filterbyte blir det för min egen del om jag byter lamellerna.
Säger inte att det är rätt, eller att jag har någon vetenskap kring det, men när det gäller oljebyten så försöker jag att skapa mig en sund strategi kring hur jag hanterar det, och då blir det här en naturlig del i det.
Du har en bra tanke med oljan där att det kan finnas skit/smuts from nötta kopplingsdelar. Dock är min olja körd i 20 minuter, alltså sprillans :D så blir att behålla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har en bra tanke med oljan där att det kan finnas skit/smuts from nötta kopplingsdelar. Dock är min olja körd i 20 minuter, alltså sprillans :D så blir att behålla

Om du har en uppsättnling sönderslirade lameller i oljan så är det nog bäst att byta i alla fall, och oljefiltret, annars har du lamellgröt mellan dina nya lameller och ett tätt oljefilter...
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Du gör det själv utan kunskaper på 2 timmar första gången..


Vet ej om du behöver tappa ur kylvatten på kåtten. Behövs detta gör det först.

Brukar sitta en dränering skruv vid vatten pumpen på koppling kåpan. Skruven är den enda med koppar bricka.


2 lägg hojen med styret ex mot en bils framdäck då lutar den mycket men ligger ej på backen. Då behöver du ej tappa ur oljan.

Lossa koppling kåpan o om det behövs kylslangar. Behövs ej kylslangar demonteras viker du bara upp kåpan och stöttar den på ett bra sätt så kopplingen är åtkomlig.

Lossa tryckplattan på koppling paketet du nu stirrar på. 6 till 8 skruvar med bricka o Fjäder.
Ta loss tryckplattan för hand.

Ta ur lamellerna. Lägg dom i rätt ordning som dom sitter.. I bland kan någon lamell vara lite tjockare än dom andra o så skall det vara men den tjockare lamellen skall sitta där den satt ingen annan stans. Då funkar inte kopplingen.

Nya lameller måste ligga i motorolja i ett dygn innan montage annars slirar dom.

Obs mc olja inte bil olja.

Lägger man lameller i oljan innan man mekar så rör inte katten bort skruvarna till motorn under dom 24 timmarna.

Åter montera lameller/tryckplattan /fjädrar brickor o skruvar i kopplingen.

Obs obs du skall inte dra skruvarna i kopplingen som Arnold svaseneger. Dom skall bottna o ca 2kg, Fjäder kraften förhindrar att dom lossnar.

Sönderdragna gängor i kopplingskorgar är dyra. 2 kg ingen Arnold bättre finnig dator kille.

Byt packning på koppling kåpa om det finns någon är det massa så är det ej biltema silikon utan trebond. Finns på Volvo VW opel Fiat och alla andra bilverkstäder o alla bildels försäljningar typ autodelar o vad dessa nu heter Dock ej biltema.

Lagom mycket ca 2 mm bred stäng, det som är kvar i tuben gör ingen nytta i nuti motorn..

Tyck dit kåpan med nya packningen/trebond massan Åter montera skruvar där dom satt längder på skruvar kan variera så dom SKALL VARA DÄR DOM Satt, inte lite som du känner för.

Dra åt skruvarna med rätt moment med moment nyckel. Finns ej det dra då med ca 2 kg det är aluminium, drar man gängor får man borra. Borra är kul med tjejen men mindre kul i motorn.

Res hojen från bilhjulet o ev fyll på kylväska enligt spec, ej vara vatten, kylväska..

Kontrollera att avtappnings skruven vid vatten pumpen är dragen o att koppar brickan sitter på skruven ca 2 kg är lagom moment att dra..

Du bör få i lika mycket kylarvätska som du tog ur annars har du luft i motorn.

Och låt Arnold stå o titta låt ej Arnold vara med och meka han är stark men lite dum o våldsam, motorer är konstruerade att inte behöva våld utan lung betende o mjuka händer.

Lycka till.
Wow, tack för en väldigt detaljerad beskrivning. Kikade några youtube videos och det du säger stämmer precis överens med vad jag sett. Behöver inte bråka med nåt kylarvatten på min verkar det som. Ska jag köpa enbart lameller eller är det sk vibraktionsbrickor och sånt också som skall bytas i samma veva?
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Om du har en uppsättnling sönderslirade lameller i oljan så är det nog bäst att byta i alla fall, och oljefiltret, annars har du lamellgröt mellan dina nya lameller och ett tätt oljefilter...
Olja körd i 20 min med slirig koppling. Tar hellre den lilla risken än att slänga 500 kr i olja
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Wow, tack för en väldigt detaljerad beskrivning. Kikade några youtube videos och det du säger stämmer precis överens med vad jag sett. Behöver inte bråka med nåt kylarvatten på min verkar det som. Ska jag köpa enbart lameller eller är det sk vibraktionsbrickor och sånt också som skall bytas i samma veva?
Om stål skivorna är blå anlöpta eller skeva bör dessa bytas annars kan kopplingen tugga/hugga, ju längre man kör ju mer får man byta.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I bland kan någon lamell vara lite tjockare än dom andra o så skall det vara men den tjockare lamellen skall sitta där den satt ingen annan stans. Då funkar inte kopplingen.
Inte hört talas om enstaka tjockare lameller (i ett lamellpaket) tidigare - varför slänger man in en sådan, för att få en exakt tjocklek på hela paketet???
Och varför funkar inte kopplingen om den sitter i fel ordning? Huvudsaken är väl att varannan greppar i lamellcentrum o varannan i korgen?

+10 minuter senare
Har kollat på tuben om min1200GS - den verkar ha, som du säger, olika tjocklek på innersta o yttersta friktionslamellen relativt de övriga. Är väl för att de trycker mot korg resp tryckplattan och då förstår jag varför kopplingen inte funkar vid felmontering.
Så lärde jag mig något nytt idag igen :)
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top