slirande koppling

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
har haft slirande koppling på min fzr1000 så jag plockade isär det och mätte lamellerna och enligt verkstadshandboken så var dom okej. inget fel på stålskivorna. slirandet märktes tydligast på 3:ans växel på lite högre varvtal
kan det vara något annat problem än dåliga lamller eller? kolla på bilden

Bifogat

• lamell.JPG
    lamell.JPG
    151.4 KB · Visningar: 258
Är det vajerkoppling kan det vara felaktigt (obefintligt) spel. Andra orsaker jan vara trötta fjädrar (mät höjden). Eller en kopplingskorg som lamellerna nött refflor i. Eller en för hal olja. Castrol GPS har ibland gett kopplingsslir tex.

/J

Vad har du för toleranser och vad låg lamellerna på ?

Slir på högre växlar brukar betyda slitna lameller.

2,9-3,1 och nästan alla låg på 3,1mm

körde i en rvs behandling i motorn och körde 200 mil, men enligt rvs så ska det inte uppstå kopplingsslir. det andra märkbara var att kopplingen tog långt ut på handtaget (hydraulisk koppling)

har du kollat vätskan i kopplingen, för den kan bli muggig å sen kärvar det lite..

2,9-3,1 och nästan alla låg på 3,1mm

körde i en rvs behandling i motorn och körde 200 mil, men enligt rvs så ska det inte uppstå kopplingsslir. det andra märkbara var att kopplingen tog långt ut på handtaget (hydraulisk koppling)

Testa att mäta fjädrarna enligt boken samt kolla att spel och kopplingskorg är ok. Om inget fel kunde hittas så är det nog ändå så att det sannolikt var ngt ämne i RSV-additivet som just ditt kopplingsmaterial inte gillade. RSV skriver ju trots allt på sin hemsida att det bildade RSV-skiktet ska vara halare än oljefilmen vid hydrodynamisk smörjning om jag inte såg fel

en fråga från mig.. kan man slipa om korgen om de inte är för mycke slag på den.. eller är korgen redan inom tolerans från början??

en fråga från mig.. kan man slipa om korgen om de inte är för mycke slag på den.. eller är korgen redan inom tolerans från början??

Man kan fila korgen slät, men problemet är att delningen på ingreppen då lätt förloras. Så att inte alla klackarna delar på lasten. När jag var ung och fattig så filade jag, nu nu byter jag korg. Eller rättare sagt, nu har jag en Bandit-stålkorg from hell, så nu gör jag ingenting.

har inte hunnit kolla kopplingskorgen än men ska göra det i helgen, fjädrarna är bytta förra sommaren och de ska vara 15% hårdare än orginal.

vätskan är bytt.

Man kan fila korgen slät, men problemet är att delningen på ingreppen då lätt förloras. Så att inte alla klackarna delar på lasten. När jag var ung och fattig så filade jag, nu nu byter jag korg. Eller rättare sagt, nu har jag en Bandit-stålkorg from hell, så nu gör jag ingenting.

okej tacka för svaret har en kawa 250 med dålig korg kan ju alltid testa å fila innan man köper ny då..:tummenupp

Nu la jag mig inte tid till att läsa igenom tråden, Så att förslag på byte
av olja visste jag inte om att du redan tagit upp.
Du är så duktig så :7peta
Det är mer tvärsäkra analyser som jag irriterar mig på, inte att det ekar. Det sista är ju ett normalt bakgrundsljud på det här forumet.

Tror att det är RVS-behandlingen som gjort mellanläggens ytor för "hala", ta isär dem, tvätta lamellerna med en trasa dränkt i aceton, gör samma med mellanläggen och matta sedan ner mellanläggens yta med våtslippapper så skall du se att det fungerar:tummenupp

nu ska vi inte vara sånna men får man två av samma svar kanske man ska byta oljan två gånger...:D :D

har inte hunnit kolla kopplingskorgen än men ska göra det i helgen, fjädrarna är bytta förra sommaren och de ska vara 15% hårdare än orginal.

vätskan är bytt.

Jag körde på helsyntetolja i min ZX7R och då började den att slira, bytte olja till mineralolja men den slirade i alla fall, jag bytte lameller och fyllde en vanlig mineralolja och saken var biff.

Jag tror att lamellerna blev mättade med syntetolja och därför slirade de fast jag bytte olja.

Jag körde på helsyntetolja i min ZX7R och då började den att slira, bytte olja till mineralolja men den slirade i alla fall, jag bytte lameller och fyllde en vanlig mineralolja och saken var biff.

Jag tror att lamellerna blev mättade med syntetolja och därför slirade de fast jag bytte olja.

Ja det är inte alltid tillräckligt att tvätta lamellerna om de förorenats, ibland är det bara byte som gäller, det har jag också iakttagit.

nä de är väl så har skiten börjat å de inte funkar å byta olja är de väl bara att byta skivor.. å testa med annan olja..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph