slirande koppling

Orginalkopplingar har offtast löjligt lågt fjädertryck , inte heller så kallade hårdare fjädrar brukar hjälpa då dessa är obefintligt starkare än orginal

Kopplingspaket som börjat slira brukar behöva bytas som hel enhet

lameller och stålskivor ihop. Mitt råd är att införskaffa Marklunds hårda fjädrar som han säljer till hayabusa

I ditt fall räcker det med 3 st ( utav dom 6 ) som sitter orginal för att få lagom hård koppling , vet ej om han säljer dessa stycke vis eller bara som sats

Eventuellt kan det behövas lite fila i tryckplattan för att rymma dessa fjädrar

GARANTERAT av med slirproblemen efter denna mod ( 10 år med turbo på sådan moppe)

Peter

Det är mer tvärsäkra analyser som jag irriterar mig på, inte att det ekar. Det sista är ju ett normalt bakgrundsljud på det här forumet.

Att man kom med det tvärsäkra svaret var med bakgrund av att själv haft fel olja i min hoj, Det gjorde att den slirade.
Men jag kanske skulle börjat inlägget med (Jag tror). Sen att det ändå var ett eko från tidigare inlägg.

Att man kom med det tvärsäkra svaret var med bakgrund av att själv haft fel olja i min hoj, Det gjorde att den slirade.
Men jag kanske skulle börjat inlägget med (Jag tror). Sen att det ändå var ett eko från tidigare inlägg.

Det har jag också råkat ut för några gånger. :tummenupp

Ja ordet "tror" har jag börjat använda allt oftare ju äldre jag blivit. När jag var yngre var jag alltid mer bombsäker på vad orsaken till olika fenomen var. Oavsett om det gällde världsekonomin eller mc-kopplingar. Numer har jag blivit så luttrad att jag nu övergått till att ställd inför ett problem inledningsvis krasst konstatera att orsaken kan vara vad fan som helst, men sedan så tvingar man sig till att iaf rangordna några top five bland de tänkbara orsaker man först tänker på. :hihi

1. Först en fika...
2. Blästra stålskivorna, tvätta rent.
3. Sätt i NYA lameller.
3,5 Använd dina hårdare kopplfjädrar.
4. Använd rekomenderad motorolja, inga jävla specialtillsatser.:gnissla
5. Ta en fika till.
6. Är kul... ha kul en stund.:tungan
7. Ut å kör en runda å gasa helvete så får du se att det funkar.....:tummenupp

Är det vajerkoppling kan det vara felaktigt (obefintligt) spel. Andra orsaker jan vara trötta fjädrar (mät höjden). Eller en kopplingskorg som lamellerna nött refflor i. Eller en för hal olja. Castrol GPS har ibland gett kopplingsslir tex.

/J

yepp min koppling slutade betta när ja hällde i castrol GPS

men bettade efter att man fått upp normal oljetemp...

yepp min koppling slutade betta när ja hällde i castrol GPS

men bettade efter att man fått upp normal oljetemp...

Du med? Jag hade slir med den olja i en hoj på 80-talet! :hihi Castrol håller helt klart på traditionerna!

Det är helt klart lurigt det där med vilka kopplingsmaterial som inte tål vilka oljor.

Jag vet även att tex Red Alto-materialet får problem med många syntetoljor och ger då mycket klägg i oljan.

Det bästa är att göra som rekommenderats av flera ovan: att skaffa fräscha belägg och sedan satsa på hårdare fjädrar.

Originalfjädrarna är så sanslöst mjuka bara för att det är ett försäljningsargument när presumtiva kunder klämmer och känner på nya hojar. Har man normalstarka nypor så är det ju inte jobbigt alls att köra med säg 10-20% hårdare fjädrar. Så har jag alltid inledningsvis alltid gjort i mina hojar om jag fått problem.

/J

på min R1 så vart det stålskivorna mellan lamellerna som vart paj! ska va grader på dom igentligen eller så var det tvärsom :) . bytte iaf hela paketet

hoppas jag fattade rätt nu av mek nissen som gjorde bytet :D

tog en bild på kopplingskorgen, jämförde de hårda fjädrarna som satt i mot de gamla och såg att de var mycket kortare:näsblod orginal ska vara 54mm
de hårda var 49,5mm

Bifogat

• Bild 001korg.JPG
    Bild 001korg.JPG
    175 KB · Visningar: 111
  • Bild 020fjäder.JPG
    Bild 020fjäder.JPG
    141.2 KB · Visningar: 59
tog en bild på kopplingskorgen, jämförde de hårda fjädrarna som satt i mot de gamla och såg att de var mycket kortare:näsblod orginal ska vara 54mm
de hårda var 49,5mm

Både korg och nav ser rätt vågiga ut. Och de hårdare fjädrarna ser inte så mycket kralligare ut, iaf inte om man räknar med deras kortare längd, förspänningen blir ju mindre.

Eftersom du har ett jämt antal fjädrar så kan du göra som föreslogs ovan: sätt in 3 Marklundsfjädrar på varannan och dina befintliga hårda på resten. TurboAndersson säljer tex såna fjädrar, jag hade såna i min förra Barnett på HD:n

/J

Last edited:
Det har jag också råkat ut för några gånger. :tummenupp

Ja ordet "tror" har jag börjat använda allt oftare ju äldre jag blivit. När jag var yngre var jag alltid mer bombsäker på vad orsaken till olika fenomen var. Oavsett om det gällde världsekonomin eller mc-kopplingar. Numer har jag blivit så luttrad att jag nu övergått till att ställd inför ett problem inledningsvis krasst konstatera att orsaken kan vara vad fan som helst, men sedan så tvingar man sig till att iaf rangordna några top five bland de tänkbara orsaker man först tänker på. :hihi

Det är vetenskapligt tänkande, det finns inga sanningar... det som är sant idag kanske inte är det imorgon! Människan gör ständigt nya upptäckter :tummenupp

kollade lite närmare på orginal fjädrarna och dom kändes hårdare än de som ska vara 15-20% hårdare :crash skräp

okej :)

tack för alla svar!

Det går säkert att köpa såna från Marklunds, men jag handlade mitt fjäderkit från AnderssonTurbo, samtidigt fick jag ta del av lite av hans kopplingserfarenheter. Och det är en del :hihi

Lycka till

/J

Känns ju tryggt att min R1:a går på GPS då :tungan ...

Det är inte alla kopplingsmaterial/kopplinger som får problem med GPS. Det är lurigt det där :va

Last edited:
nu är det fixat med nya hårdare fjädrar....... men den kopplar inte ur ordentligt, känns att den fortfarande drar ganska hårt på 1:an när man kopplat ur och när jag ska växla ner går det skit trögt man får dubbel koppla för att få ner till en lägre växel :huvet skrot moppe:mad:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph