slirande koppling Xt600-97

cybber

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Järfälla
Hoj
XJ600-87
Hoj: Yamha XT600E-97 2400 mil.
Kopplingen slirar som f-n.... :mad:

Böt till "vinter" olja för någon dag sedan en 10/40 olja. Kör annars på en 20/50 olja. Körde c:a 20 mil på den nya oljan, blandad körning utan problem. Sedan i morse när man ska ut å slada grus så slirar kopplingen som om det vore blank is... skumt... kollar lite , smörjer vajern bytter till bax till min andra olja som jag vet funkar. Fortfarande slllliiiier... shit...

Jag har nu gjort: Nya lameller, nya fjädrar, blästrat stålskivorna.
Vad mer kan man göra för den slirar fortfarande. :va

Efter första provkörningen blev det bättre efter ett tag, men sliret
försvan å kom till bax i omgångar, men efter en ganska lång provtur bet den
som f-n, Tog en till tur lite senare, när den svalnat, slirar igen...

Så är det något jag missat? Finns det något mer som kan slira i motorn ???

/B
 
Hörde att någon på forumet hade bytt olja och sen fått slirande koppling, när han bytt tillbaka var problemet fortfarnade där. Lösningen var att gnugga lammellerna och allting med sprit.
 
Olja 1: 15/50 delsyntet kval: SG
Olja 2: 10/40 delsyntet kval: SH

Det började efter jag bytt till vinter olja(2). Men med den körde jag c:a 20 mil utanproblem. Och snubbarna på mcvaruhuset sa att det va den jag ska ha å inte den jag kört på innan.
Testar å bytta till den andra när problemen börjar olja 1. Funka inte.
Bytter lammel å allt annat, se längre upp vad som e gjort.
Testar med olja 2 , funkar inte , bytter till olja 1, funkar inte .'
Står nu å ska skruva isär allt igen för å se om jag kan upptäcka vad som e fel.
Ska ta å pröva torka av dom oxå.

Fler ide/förslag tacksam för allt. Desperat.

/B
 
Har du testat att köra den varm ordentligt? Vet att många brukar ha problem med slirande koppling på vinterhalvåret.
 
Testa som någon sa att lägga skivorna på en spegel så ser du om dem är skeva. Blästra hjälper inte mot skeva skivor, då är det nya som gäller.
Eller lägg ihop skivorna och håll dom mot en lampa, ser du om det kommer ljus emellan.
 
Om dom vore skeva så skulle det väll hgga lite ?
Hade dom ihop lagda när jag hade tagit bort dom för blästring, men inte kollat
super noga. Ska kolla lite mer på det nu.
 
kopplingen är slut på nåt sätt, trypiskt att slira när motorn är kall för att sedan greppa efter några kilometer när moroten är varm.
Byt skivorna med då?
 
Silwer skrev:
kopplingen är slut på nåt sätt, trypiskt att slira när motorn är kall för att sedan greppa efter några kilometer när moroten är varm.
Byt skivorna med då?


Satsa på det, de enda någorlunda billiga som finns kvar att byta :)
 
Billigt ????
Lameller 1500:-
Fjädrar 200:-
Å nu bara stålskivorna kvar att köpa 1000:- , dom försökte jag spara in på.
Men funkar det inte med nya sådana då blir jag tokig.
 
slirande koppling

cybber skrev:
vad skulle det va som kan slira förutom kopplingen , så vad kan det kosta ?
:banana Byt tillbaka till en xl-maskin du vet vad Henning har sagt man blir hemsökt annars!!!-xl-jocke :banana
 
sådär nu har man bytt stålskovrna oxå....


Nu e det nära sammanbrott :cry: :cry: :mad: :mad: :sad:
Slirar fortfarande....
Vad kan det vara ???
Har tänkt genom allt jag gjort å det e f-n inget jag glömt...
Provkörde förut med lite slir till å från , men inte borde lammellerna tagit slut redan ??
Snart lämnar jag in det på en verkstad eller bytter mot något annat... typ en pall öl... *frustrerad*
En platta öl till den som löser detta problem...

Mvh
/B
 
hur mycket har du spänt kopplinsvajjern då???
du skall kunna dra ut höljet ca en halv cm frpn infästningen i handtaget för kopplingen skall vara bra på en XT.
sen skulle du nog bytt till annan olja för det vewrkar vara den som ställt till det för dig!
kopplingen håller runt 8000mil på budhojarna innan dom byts

cybber skrev:
sådär nu har man bytt stålskovrna oxå....


Nu e det nära sammanbrott :cry: :cry: :mad: :mad: :sad:
Slirar fortfarande....
Vad kan det vara ???
Har tänkt genom allt jag gjort å det e f-n inget jag glömt...
Provkörde förut med lite slir till å från , men inte borde lammellerna tagit slut redan ??
Snart lämnar jag in det på en verkstad eller bytter mot något annat... typ en pall öl... *frustrerad*
En platta öl till den som löser detta problem...

Mvh
/B
 
Jodå kopplings vajern e helt ok, kollat den flera gånger å smörjt å så...
Så länge det finns spel på vajern e det lungt...

Om kopplinge håller 8000 mil på budhojarna kanske det inte va den som va felet på min från början heller, den har gåt 2400, dom sista 800 har varit hårda mil.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top