Slirande koppling på Fireblade 929 -00

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Trodde det va lamellerna, men när jag fick ur lamellerna som satt i så såg dom jävligt fräscha ut... Fjädrarna såg också bra ut och stålskivorna vart det inget fel på vad mitt otränade öga kunde se :va

Den innersta skivan var det dock ett ganska djupt spår i efter den tunna stålringen som ligger innerst, under 1:a lamellen.

Har köpt nya lameller, hårdare fjädrar och en stålskiva (byter den som sitter innerst). Får hoppas att det hjälper, annars vettefan....

Är det nån idé att ha kvar alla dom gamla stålskivorna och dessutom sätta i den nya jag köpt? Har läst att en del gör så när kopplingen börjar bli sliten. Men byter jag lamellerna och fjädrarna också så är frågan om en extra stålskiva kanske gör mer skada än nytta?

Om jag nu ska sätta in en extra stålskiva så antar jag att jag bara lägger 2st stålskivor mot varandra, spelar det någon roll om man lägger dom dubbelt ytterst eller innerst i kopplingskorgen isf?

Mät tjockleken på skivorna och kolla i manualen vad minsta tjocklek ligger på :tummenupp

Nu har jag satt ihop grejerna, skippade den extra stålskivan.

Mätte tjockleken först, och dom befintliga skivorna va exakt lika tjocka som den nya. Så dom ska fan funka.....Nu är det bara att vänta på gaffelbenen som är på verkstad för byte av packboxar, sen ska kopplingen testas.

Nu har jag satt ihop grejerna, skippade den extra stålskivan.

Mätte tjockleken först, och dom befintliga skivorna va exakt lika tjocka som den nya. Så dom ska fan funka.....Nu är det bara att vänta på gaffelbenen som är på verkstad för byte av packboxar, sen ska kopplingen testas.

Det är inte så att du bytt märke på oljan nyligen eller fifflat med justerskruvarna?
Antar att du justerat runt lite och testat innan du rev kopplingen. :tummenupp

Inte bytt olja eller nått liknande, köpte hojen för ett par veckor sedan och kopplingen började slira på väg hem från besiktningen. Den tog hur bra som helst ända tills jag började köra riktigt hårt, mycket bakhjulskörning och mycket fullgas.

Märktes mest när man skulle ha upp den på bakhjulet på 3:an och när man drog på fullt på 4:an. Vid stillastående och vid lugn körning märkte man ingenting.

Men när den väl börjat slira så blev den sämre väldigt snabbt, märkte stor skillnad på dom 10 mil jag körde hem från besiktningen.

Fan va less jag blir, skulle ta första svängen idag efter att ha bytt lameller och satt i hårdare fjädrar i kopplingen...

Hojen tar sig knappt framåt när jag släpper ut kopplingen? Testar att spänna vajern, blir ännu sämre. Släpper då efter så mkt det bara går på vajern, både på styret och på motorn.

Då går det att köra när man släpper ut kopplingen, men så fort man rör gasen mer än nån millimeter så slirar kopplingen och motorn varvar upp. Som kopplingshandtaget blev nu när jag släppte på vajern så tar den bara absolut längst in mot styret, resten är bara slappt.

Kan inte komma på vad som orsakar detta?? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Nu har jag läst igenom varenda j-a tråd på sporthoj som har ordet koppling med i rubriken, hittade inte en enda som hade samma problem som mig.... Hur fan lyckas jag?

Ingen som har ett tips på vad jag ska göra för att det ska funka? Knappt kört nånting med nya hojen och är sjukt körsugen :huvet

Lät lamellerna ligga i oljan (Castrol GPS) ett par timmar innan dom monterades.

Spänner jag vajern så att kopplingshandtaget känns bra så rör sig hojen knapt framåt alls när man släpper ut kopplingen, slackar jag så mycket det går på vajern så kan man köra. Men så fort man gasar lite så slirar den direkt.

Vet inte om det är så att man behöver köra med hojen ett par km för att "slita" in kopplingen, dvs ytorna ruggas upp? Känns obehagligt att göra det eftersom jag inte vill att stålskivorna eller lamellerna ska ta stryk av att få slira en massa under körningen.

Har nog hittat felet nu.....

Killen på Lelles gav mig troligen fel lameller. Dom är exakt likadana i omkrets osv, men rev ner kopplingen igen och mätte tjockleken på dom. Dom är lite mindre än 1mm smalare än orginallamellerna (och då är mina orginal slitna, därför dom skulle bytas). Lådan är märkt CBR 900 -99, men artikelnumret som står på är för lamellerna till 929 -00. Det va 10st lameller i lådan, 929:an har bara 9st. Men eftersom killen i kassan trodde att det var samma och dom dessutom är lika stora så antog jag att det var rätt. Dumt av mig att inte mäta tjockleken...

Inte konstigt att kopplingen slirade hela tiden! Tyvärr så gjorde detta att stålskivorna blivit väldigt blånade och blankslitna, dom va helt ok när jag satte i dom nya lamellerna. Men nu är dom slut :huvet

Att jag ska få byta lamellerna är självklart, men tycker egentligen att jag borde få ett bättre pris på nya stålskivor.... Trots allt killen i kassan som gav mig fel grejer, vilket är orsaken till att jag måste ha nya stålskivor också.

Bifogat

• Bild 015 liten.JPG
    Bild 015 liten.JPG
    41.9 KB · Visningar: 45
  • Bild 024 liten.JPG
    Bild 024 liten.JPG
    32.6 KB · Visningar: 46

Att jag ska få byta lamellerna är självklart, men tycker egentligen att jag borde få ett bättre pris på nya stålskivor.... Trots allt killen i kassan som gav mig fel grejer, vilket är orsaken till att jag måste ha nya stålskivor också.

Personligen tycker jag att dom skulle ge dig nya stålskivor och be om ursäkt. Att dom har en leverantör som har felmärkta grejor ska inte behöva drabba dig.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra