Slirande koppling när motorn är kall

Får ffr inte loss kopplingskåpan!!!! Vad ska man göra, bända dra slita? Känner att den sitter löst men ändå fast. Har också kollat noga så jag fått ut alla skruvar.

Får ffr inte loss kopplingskåpan!!!! Vad ska man göra, bända dra slita? Känner att den sitter löst men ändå fast. Har också kollat noga så jag fått ut alla skruvar.
Lirka med armen, till kopplingen alltså, när du drar i kåpan.

Jag har problem tvärsom, kopplingen slirar när den är varm.

Skruvade av kopplingskåpan nu, alla skruvar av, men får inte loss kåpan, vad är felet? Jag vill inte bända loss den, eller brukar den sitta hårt? Vad gör man med komplingsvajern, ska den av oxå innan man kan ta av kåpan?

knacka lite lätt med en gummihammare / Baksidan av ett spärrhandtag med gummi.
det sitter ett antal styrstift som kan vara lite svåra att få att släppa.

sedan finns det ett X antal olika tips på hur man "fulrenoverar" en koppling på en R1

du har troligtvis inte en fjäder till varje skruv, utan en fjäderplatta för alla skruvar.

för att få lite mer spänst i denna, så kan du "baka" den i ugnen på 250 grader, tills den är jävligt varm, ta ut den o låt svalna i rumstemp.
detta gör den lite mer spänstig (funka bra på min -99)

sedan kan du använda en schotch brite rondell eller duk för att ta bort "blånering" som finns på stålskivorna mellan lamellerna, så biter kopplingen lite bättre
(detta har jag gjort flera gånger på min gamla R1 -99 & kopplingen blev betydligt bättre. Fick upprepa efter 3-400 mil)

SCOTCH.JPG

3734_xl.jpg

Jag har problem tvärsom, kopplingen slirar när den är varm.

läs mitt inlägg ovan om mellanläggen

Last edited:
knacka lite lätt med en gummihammare / Baksidan av ett spärrhandtag med gummi.
det sitter ett antal styrstift som kan vara lite svåra att få att släppa.

sedan finns det ett X antal olika tips på hur man "fulrenoverar" en koppling på en R1

du har troligtvis inte en fjäder till varje skruv, utan en fjäderplatta för alla skruvar.

för att få lite mer spänst i denna, så kan du "baka" den i ugnen på 250 grader, tills den är jävligt varm, ta ut den o låt svalna i rumstemp.
detta gör den lite mer spänstig (funka bra på min -99)

sedan kan du använda en schotch brite rondell eller duk för att ta bort "blånering" som finns på stålskivorna mellan lamellerna, så biter kopplingen lite bättre
(detta har jag gjort flera gånger på min gamla R1 -99 & kopplingen blev betydligt bättre. Fick upprepa efter 3-400 mil)

SCOTCH.JPG

3734_xl.jpg

läs mitt inlägg ovan om mellanläggen

hehe, värdefull information där. Tack Mr Reisleiter.

Som sagt gummi hammare brukar lösa det till slut. Själv lyckades det ta 10 min med slag innan jag upptäckte att jag missat en skruv förra gången jag bytte kopplingen:gnissla

Företen så är fjädrar inget att spara in på, kostar ju bara runt 150 riksdaler!
Lammelerna fick jag för 350

Som sagt gummi hammare brukar lösa det till slut. Själv lyckades det ta 10 min med slag innan jag upptäckte att jag missat en skruv förra gången jag bytte kopplingen:gnissla

Företen så är fjädrar inget att spara in på, kostar ju bara runt 150 riksdaler!
Lammelerna fick jag för 350

Kanske har nåt med att det läcker olja ;) ;)

Kan ju vara bra att skruva loss kopplingsvajern först innan man försöker ta av kåpan. Lameller och plåtskivor ligger på köksbänken nu, lite glad blir man :) Går kanske att återanvända packningen oxå. Skulle tydligen kosta 3-400 för en sketen packning!!!!

Kan ju vara bra att skruva loss kopplingsvajern först innan man försöker ta av kåpan. Lameller och plåtskivor ligger på köksbänken nu, lite glad blir man :) Går kanske att återanvända packningen oxå. Skulle tydligen kosta 3-400 för en sketen packning!!!!

Man slutar aldrig förvånas! 400 för en packning är ett grovt överpris:mad:

Ok, ok. Det kommer. Funderar på att göra en manual med bilder och text. Men kan bifoga lite bilder som jag tog. Kom rätt billigt undan. Inget slir, inget oljeläckage, 15kr för smärjduk. Kan återkomma hur länge renoveringen höll i antal mil.

Undrar ni vad det vita är så är det dubbelhäftande tejp som jag använde mig av att fästa fast det enda jag hittade hemma, en pennask, samt att fästa slippappret i bordet.

Bifogat

• IMG_0021.jpg
    IMG_0021.jpg
    111.9 KB · Visningar: 83
  • IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    91.5 KB · Visningar: 78
  • IMG_0023.jpg
    IMG_0023.jpg
    99.2 KB · Visningar: 80
Last edited:
.....

Bifogat

• IMG_0035.jpg
    IMG_0035.jpg
    173.6 KB · Visningar: 87
  • IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    78.2 KB · Visningar: 89
  • IMG_0026.jpg
    IMG_0026.jpg
    116.6 KB · Visningar: 77
,,,,,

Bifogat

• IMG_0037.jpg
    IMG_0037.jpg
    165.3 KB · Visningar: 92
  • IMG_0038.jpg
    IMG_0038.jpg
    157.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_0039.jpg
    IMG_0039.jpg
    142.1 KB · Visningar: 88
  • IMG_0032.jpg
    IMG_0032.jpg
    121.5 KB · Visningar: 65
Ut med korgen och pilla av tråden och ta sista skivan också!

:) jag orkade inte, den lossnade inte direkt och jag hade inget att pilla med förutom händerna. Observant var du!
Tråd??

Inte observant, jag är också lat!
Har haft isär ett par och fuskat.
7 istället för 8 är ganska storskillnad, mer än 10% bortfall.

Back