Slipon; måste jag justera tändningen?

Kay skrev:
OK... Altså ska jag ha 4st sådanna nålar, 2 storlekar större... kostar vad? Nåt speciellt fabrikat jag borde ta?

Förstår inte varför du ska byta nålarna, det ska nog inte behövas. Du ska byta huvudmunstyckena. :)

Kay skrev:
Ahaaaa okej.
Och munstycket kostade, 100.- ?

Det är väldigt stor skillnad från hoj till hoj vad de kostar. Men pirat finns! Runt 200kr tror jag du får punga ut. Beror lite på vad det är förgasare, är det den vanligaste typen så är det ju billigare, du behöver inte precis köpa yamaha orginal.

Jajaja det var ett jädra tjat. ;)

Hur lång tid tar det att byta för en rutinerad? Får åka till nån snäll satan som kan hjälpa mig första gången.

Kay skrev:
Mkej.. Men altså; Får jag inte köra med halvgas eller mer utan att ombestycka? :( vad kan hända, förrutom att den går lite sämre?

Är det sådanna här jag ska byta upp til typ?
jet7.jpg
4 sådanna?

Min polare satte ett micron-high-pipe på sin R6 och kör för fulla muggar utan ngt omjustering, det funkar fint... Hur kommer det sig?
Får o får. Du får köra hur du vill men bör inte ta i hur mycket som helst utan att veta att motorn går rätt.
Läget är alltså att det inte är nån akut fara att köra något fett, att köra magert däremot är farligt.

Det där är nålarna. De rör man oftast inte.
Huvudmunstyckena är små och gängade och nås underifrån, du når nålarna ovanifrån.

Att det fungerar för din polare betyder inte att allt är ok, det kan lika gärna betyda att han är på gränsen och att han riskerar motorskador första gången han ligger ett par mil på topp.
Det förekommer alltså att det fungerar utmärkt men du får ju ingen ro i sinnet förrän du vet.

Edit: På undre nålen syns det att den är spårad = går att justera i höjd. Högre nål = fetare på mellanregister men det är främst fetare på topp du vill åt och då är det h-munstycke som gäller.

cRoC skrev:
Satsar du på pirat kan du nog få för nån 50-lapp styck.

Ohh! Vart? +hur får jag reda på vad mina har för storlek? Finns i "databasen" hos vilken stor MC-handlare somhelst som tillhandahar reservdelar?

De tar inte så direkt lång tid, om allt går på räls så är det gjort på säg 30 min

Kay skrev:
Ohh! Vart? +hur får jag reda på vad mina har för storlek? Finns i "databasen" hos vilken stor MC-handlare somhelst som tillhandahar reservdelar?

Hm jag köpte för 30kr till crossen på www.hojmc.se. Tag bort munstyckena, kolla vad det är för gänga, gängstigning osv och maila runt. Har du tex st 125 nu kanske du borde ha 130. Det beror lite på, fråga gärna någon som har FZR!

Robban_C skrev:
Får o får. Du får köra hur du vill men bör inte ta i hur mycket som helst utan att veta att motorn går rätt.
Läget är alltså att det inte är nån akut fara att köra något fett, att köra magert däremot är farligt.

Det där är nålarna. De rör man oftast inte.
Huvudmunstyckena är små och gängade och nås underifrån, du når nålarna ovanifrån.

Att det fungerar för din polare betyder inte att allt är ok, det kan lika gärna betyda att han är på gränsen och att han riskerar motorskador första gången han ligger ett par mil på topp.
Det förekommer alltså att det fungerar utmärkt men du får ju ingen ro i sinnet förrän du vet.

Ahh okej... Jo det är sant. Ska medla det till honom också.

Nu måste jag få tag på ett stycken munstycke, en stycken snäll hobbymekare. :)

Tips på vart man kan köpa sådanna huvudmunstycken?

Kay skrev:

Kolla upp vad original är, sen kollar du upp vad du har. Är dina nån storlek större så har det nog suttit slipon på tidigare och du kan vara ganska lugn.

Ta bort ett munstycke och åk runt till mc-handlare i malmö till att börja med, de har nog något pirat ska du se :) (Obs ta bort alla munstycken, endel hojar har lite större munstycken på de 2 inre cylindrarna eftersom de går lite varmare, gäller dock främst luftkylda hojar)

Let me get this straight... 4 st munstycken, 50-100.- per styck?
Tar kol på min studentekonomi detta :)

Åkej! Får pilla av och höra runt! Tack ska ni ha för infon!

Kay skrev:

Dom kostar nog betydligt mindre än 100kr. Har du inte råd så kör med originalröret då :va

Kay skrev:
... Nu måste jag få tag på ett stycken munstycke...
Nix. Fyra stycken ska du ha! Ett per fugge!
Tänk också på att det är fyra när du jämför pris med cRoC:s munstycke för 30:-. Det gällde säkert bara ett munstycke.

Och som Hanne skrev, alla verkstäder/hojhandlare har munstycken. Sen kan det i värsta fall hända att de har slut på just den strl du ska ha men då får du väl vänta.

Kay skrev:

Har du riktigt tur kan du faktiskt hitta för en tjuga st! Beror som sagt på hur vanliga dina munstycken är.

Hos min handlare tar dom 25 spänn / styck.

Offra några bira på krogen o lägg de på detta, inte kul med rasad topp, kör då hellre på orginalröret!

Robban_C skrev:
Inte kul med baksmälla efter krogen heller! :-)))

om de är såpass billigt var det lungt, men 100.- styck får jag vänta med...

Som sagt, sätter på det nu, kör lungt på halvgas mest för att höra hur det låter lite i början, ska fixa dessa munstyckena ganska omgående då. jobbiga är att ta ut skiten, vet inte vart de sitter riktigt... Inte så kirurgisk av mig direkt. Men men! Man måste pröva.

Hur är det sen när jag sätter på orginalsliponet för besiktning? Måste jag byta tillbaks munstyckena då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti