Slipon innan inkörning

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Hoj
Yamaha Mt 07
Tjenare, för ett par veckor sedan så köpte jag hem en KTM duke 390 som nu har gått 20 mil. Tänkte panga på med något som ger den lite mer attityd så funderade på ett slipon.
Det jag undrar över är om det skadar hojjen ifall den ännu inte är inkörd.

Tackar i förhand!

Möjligen går den ytterst lite magrare än med original om den inte mappas om i samma veva men jag har svårt att tro att det skulle ha någon som helst inverkan på "inkörningen".

Nej det gör det inte.... Men sen har jag aldrig förstått varför man ska sätta på slipon heller.

Köp bara inte ett Akrapovic/MIVV/Arrows med katalysator. Då ersätter du den tunga men välfungerande originalburken med något som inte ger mer effekt eller särskilt mycket lägre vikt utan bara hål i plånboken.

Det bär emot men köp kinesiskt. Danmoto tillverkar ett rör utan tjafs och sen sitter där en vanlig ljuddämpare bakerst. Med den medföljande dämparen lär det dock låta moppefjortis...

Min SportHoj lämnade fabriken med ett Slip On. Men ett nytt original kan jag inte köpa ifall jag vurpar och förstör det...
http://www.worldoftriumph.com/trium...p?block_01=&block_02=301398-0-2&block_03=3374

Gör jag då fel om jag köper ett annat Slip On?

Eller måste jag skrota hojen om jag inte bygger om med avgasklämma så det tar längre tid att byta eftersom Slip On enligt många är JeTTefel på en hoj? :va

Jag behöver ett Slip On som inte väger 6 kilo men som går att köra på bana med. (OCH kunna köra genom Tyskland utan att riskera böter eller att den blir beslagtagen :( )
Snabb sökning på nätet, Tyskarna är hårda på ljudet, och exempel som väger hälften men godkända för gata.
http://www.motorradonline.de/auspuf...ic-slip-on-motorrad-testsieger/333071?seite=3
Stand-/Fahrgeräusch in dB (A): 91/85 (Stillastående/Förbifart)
Och original
Stand-/Fahrgeräusch in dB (A) (lT. Papieren; gemessen): 96/80; 93/78

Jag förutsätter att de, Motorrad, mäter på rätt sätt...
(Fast de tycker ju BMW är bra så det kanske inte stämmer! :hihi)

Känns som att jag är ensam i världen om att gilla det tystare, mjukare ljudet ett originalsystem ger.
Dessutom kan jag köra som en buse utan att någon bryr sig. Bakhjul lite där och var, inte ens surgubbarna bryr sig.

Last edited:
Ljudet är ju halva nöjet med hojåkning
Ja fast det är lite zatzymuppigt när det låter betydligt mer än det går. Klart det skall låta men när det låter som MotoGP och går som en Briggs&Stratton är det inte förnöjsamt för varken förare eller åskådare.

Ja fast det är lite zatzymuppigt när det låter betydligt mer än det går. Klart det skall låta men när det låter som MotoGP och går som en Briggs&Stratton är det inte förnöjsamt för varken förare eller åskådare.
Haha, ja där har du helt rätt. Det måste ju vara kopplat till någon form av effekt med, inte bara bröl för brölets skull. Brölet ska ha ett syfte

Känns som att jag är ensam i världen om att gilla det tystare, mjukare ljudet ett originalsystem ger.
Dessutom kan jag köra som en buse utan att någon bryr sig. Bakhjul lite där och var, inte ens surgubbarna bryr sig.

Med tyst dämpare hör man insugsljudet bättre. :tummenupp
Gott på bana men i trafiken inbjuder det till varv för det är över 6-7 tusen som det härliga ljudet kommer.:(
Och man vill ju inte reta Mc-hatarna i onödan...
Men på bana vill jag inte släpa runt med 6 kilo ful dämpare utan kör hellre något snyggare som väger hälften. På bana hörs avgasljudet ändå vid fullgas och fullvarv så det behövs inte för mig och jag riskerar inte svartflagg för ljudets skull.

Den här hojen har inte Slip On så att byta dämpare tar lite längre tid... :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=f410HRvyOjw

Exakt så. Därför jag inte har lust att ta bort dbkillern ur sliponet på min ktm 690 enduro. Blir bara löjligt. Man skulle känna sig som en 18-åring som precis fått körkort o åker runt i sin volvo 740 som låter som ett jetplan.

På en sporthoj som toppar 300 så har man fan rätt att låta som ett as eftersom den går som ett as oxå.
Njaa...rent prestandamässigt iallafall.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2