Slipon eller ej?

Slipon eller ej? Vilket föredrar du?


  • Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Glad i hågen gick jag ut i garaget och bultade på sliponet till hojen för första gången. Hade det på min förra hoj för några år sedan som var en radfyra, och tänkte att det måste vara gottigt värre att ha det på en twin!

Allting på och ut på första turen, men det var ju inte alls kul eller ballt. Kändes som att man brötade nåt fruktansvärt när man körde där det fanns människor och inte bara trafik.

Då är frågan:

Har jag blivit gammal?
Har jag fel slipon?
Det ÄR verkligen gej med brölpipa.
Har jag fel hoj?

Fördelen med slipon i trafiken är given då man hörs på ett annat sätt när man tex ska köra om, men det var nog det enda.

Ni då? Föredrar ni slipon/annat system som låter högt eller är det original som gäller?
 
slip on!!! ja tack:tummenupp
 
Loud pipes saves lives:tummenupp
 
Säger som wonderwizard, jag skulle gärna ha det men är för snål för att betala för det. :)
 
Hur e det med böter ang ljudnivå??:va

Kör motard med cross dämparen på låter som fan men jämnför man med HD åkarna så e det inte mycket skillnad.:D

vill inte sätta på (den lagliga tysta) dämparen! förlorar ju nästan 10Hk:gnissla
 
Jag vill kunna köra tyst när det passar, men samtidigt ha lite gött jud när man gasar på. Dock får det inte låta HÖGT för då åker orginalet på.

Devil systemet som sitter på min retta är helt ok.
 
Jag föredrar alla gånger ett system som är tyst men inte stjäl effekt.
Nu kör jag inte ylande radfyra men satte i insatsen i min dämpare inför besiktningen och det blev mycket behagligare att köra. Tyvärr kvävs den på toppen :(

/Danne
 
En TWIN LÅTER ju iaf med slipon, en rad4 låter ju symaskin oavsett rör...

:tungan

Det kanske där skon klämmer...

Att en twin på 750 kubik inte är berättigad till slipon är bara moppesnack. En afrikan låter rätt gott med rejäl pipa, men faktum kvarstår. Det är Inte så roligt när det brötar. Känns lite epa-traktor om det hela...

Lite bonnigt på något sätt. Jag menar, va där det som egentligen skiljer en 740 med simonssystem mot en ducce eller r1 med brölpipa på mc? Ja, ljudet etc kommer folk att svara, men det är fortfarande saken att låta högt som verkar vara saken.

Mer utvecklande svar än :rock mottages.
 
Ljudet är väl avgörande för de flesta, och några skulle lägga till att det gör skillnad på att få 5-6 % mer hästkrafter (i o f sig beroende på system). Att höras kan ju vara bra för säkerheten, men kan å andra sidan vara olagligt och man måste byta inför besiktningen. Kör man original kan man ju dock alltid trösta sig med att man gör en insats för miljön då man med ljudlig slipon i högre grad bidrar till växthuseffekten :) Nån kanske tror jag skämtar, men jag är rätt övertygad om att vi kommer att se mer begränsingar på motorer, avgassystem etc. med tanke på den förda miljöpolitiken...

Varför inte surfa in på www.bensinskatteuppror.se och läs mer om trafikpolitik!
 
Att det skulle va en säkerhetsgrej "Loud pipes saves lifes" osv hävdar jag är en stor påse tjurbajs.

Bilisterna hör dig ändå inte förän du är jämsides och IOFS lite längre efter du har passerat.
Har dom tänkt svänga vänster utan blinkers så sitter du ändå som ett fluglik i lacken.

Bilisterna som har tänkt svänga ut framför dig hör dig inte heller, oavsett avgassystem.

Tror ni mig inte, kolla olycksstatistiken, dom flesta hojar som är inblandade i såna olyckor HAR slipon...
(sen att Arne 45, återfallsknutte med orginalpipor kör betydligt defensivare, det är en annan sak)

Ger det inte en REJÄL effektökning röstar jag för orginal, och ska det vara slipon så ska det vara det tystaste av dom som ger den rejäla effektökningen.

IOFS så har ju vissa hojar i dag orginaldämpare som ser ut som en hel dammsugare, dom får man byta bort för utseendets skull....

/ Tycker jag!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top