Slipon eller ej?

Slipon eller ej? Vilket föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
Det ska låta, så enkelt är det.

Och man hörs och syns. Visst ni grå trista snubbar som alltid ska sätta er på tvären och se saken endast från er sida, visst man kanske inte hörs på motorvägen eller landsväg, men kommer man bakom en skymt korsning med massa buskar eller liknande ställen så hörs man och det räcker.
 
Vems sida ser du saken ifrån?

Från dom färgglada balla snubbarnas sida (måste väl vara motsatsen till grå och trista).

Nämen visst, grabbarna med trimmad 740/BMW/Ascona/A-traktor tycker också att dom är häftiga när det bullrar, men det är nog egentligen bara grabbarna med A-traktor som erkänner att det är för bullrandetsskull...
 
Hade slipon på min ninja eftersom orinalystemet gick åt skogen när jag planterade hojen i ett dike. Dock hade det inte så högt, men ett mörkt gott ljud.

Igår köpte jag en ny båge som saknar originaldämpare och med slipon brölar den som fan. Massa tuffa killar i epa som gjorde tummen upp på vägen hem. Sjukt pinsamt!
 
Det beror väl lite på.

Till att börja med så kan vi avskriva myten om att en högljudd slipon överhuvudtaget hjälper så att andra trafikanter upptäcker dig i trafiken.
För dom som inte vet om det så är en slipon riktad bakåt. Dvs merparten av ljudet går bakåt och inte framåt. Med andra ord hjälper det så att dom upptäcker att du varit där snarare än att du är på väg dit. Med andra ord skulle det ju inte göra så att dom upptäcker att du kommer och inte kör ivägen.
Dessutom är moderna bilar ganska bra ljudisolerade och har stereo. Cyklister och fotgängare är numera ofta utrustade med mp3 spelare med in-ear hörlurar vilket gör dessa döva för omgivningen.

Med andra ord kan vi lägga ner alla diskussioner om att ett slipon har någon skyddseffekt i trafiken. Det finns helt enkelt inga argument för det. Om det vore så så skulle ju dessutom motorcyklar med slipon vara underrepresenterade i olyckor men så verkar inte vara fallet. Merparten av de hojar som smälls har slipon. I alla fall dom jag sett.

Ett högljutt slipon vill jag inte ha. Det är av följande anledningar.

1. Ett högljutt slipon gör att fler irriterar sig på ljudnivån och det låter som man kör aggressivare än man egentligen gör vilket skapar mer negativa åsikter om motorcykelkörning.
2. Jag vill kunna komma hem efter kl 22 utan att behöva leda hojen sista biten för att inte väcka hela kvarteret.
3. Det är lite väl mycket "hej jag har moppe och skruvar gärna ur insatsen" över att ha en riktigt högljudd slipon.

Dock skulle jag gärna ha ett slipon som ger ett lite mustigare ljud men som fortfarande inte brölar onödigt högljutt. Många originalsystem dämpar lite väl mycket så att dom tar bort en del av karaktären på motorljudet. Men får jag välja mellan ett slip-on a'la "låter som raka rör" eller en originaldämpare som gör att hojen låter som en symaskin så väljer jag symaskinen. Det är ju ändå körupplevelsen jag är ute efter. Om det är ljudet jag är ute efter så köper jag en ny ljudanläggning hem.
 
africa twin

Har en kompis som har slip-on på sin africa, och den låter ju ljuvligt i mina öron.:tungan
 
Det låter oftast lite för tamt med originalpipor. Men hellre det än att det låter så man blirirriterad själv. Byt tillbaka.
 
Slipon. ljud räddar liv.
Sen kan man ju kanske köra lite försiktigare när man drar förbi hundar eller andra djur.
 
Helsystem! :D

Men alltså låter det verkligen så mycket med slipon när ni fiskör? Jag syftar på under ca 2500-3000 varv/min. Man behöver ju inte köra med jesusvarv mitt inne i stan när man passerar uteserveringarna, tanterna och andra fotgängare etc. Då hade jag oxå kännt mig j--igt töntig och mindre populär. Men när man drar på så är det ju en helt annan femma men det gör man ju på de stora vägarna.
 
Jag har tröttnat på mina brölpipor!

Jag tycker att en tyst men kraftfull hoj är fetare att ha. Det kan likställas med en "epa" trimmad brum brum Volvo eller en fet diskret Audi, Lexux eller BMW som är kraftfull utan att skryta om det..

Känns bara konstigt att bara plocka av det och sätta dit original när man lagt 10000 på piporna. Någon som är sugen så får ni dem till ett bra pris. Jag vill inta "silent-mode" igen he he :-)
 
Senast igår räddade jag grannen för att känna på sidan på bilen när jag backade ut från min parkering.
Självklart Loud pipes saves life´s
 
Beror på var man kör. Är man ute efter posörfaktorn inne i stan och rödljusrejsar så är det kul med slipon.
Är man som jag frälst i folktomma småvägar utanför stan, och dessutom använder hörselskydd mot vindbruset, så tappar sliponet sin funktion.
Dessutom låter BMWn rätt gött med orginal också...
 
Jag går på utseendet primärt. Ofta ser ju hela paketet råare ut med några fräna eftermarknadsburkar än original dito. Sen kan man ju ursäkta posörbögsnacket med att hojen går bättre på topp också när den får andas lite mer. :D
 
Är det bara jag som har lagt märke till att brölförespråkarna inte ens kan stava till "Loud pipes save lives"? Jag undrar vad det kan betyda...
 
Är det bara jag som har lagt märke till att brölförespråkarna inte ens kan stava till "Loud pipes save lives"? Jag undrar vad det kan betyda...

Att de som kör med köpesystem är klent begåvade jämfört med oss som bygger avgassystemen själv?
 
Slipon. ljud räddar liv.
Sen kan man ju kanske köra lite försiktigare när man drar förbi hundar eller andra djur.

Har du ditt avgassystem riktat framåt då eller??? För senast jag kollade så var mitt avgassystem riktat bakåt. Dvs merparten av ljudet riktas bakåt (Ja. Det är ett i viss mån riktat ljud) Du hörs för dom du kör om men dom som du kommer ikapp, möter eller korsar hör inte för dom är framför. :tungan
Dessutom måste du köra på vägar det det bara finns nercabbade bilar utan stereo samt fotgängare och cyklister som inte har mp3 spelare om dom ska höra dig.

Jag hör varken motorcyklar med slipon eller något annat när jag kör. Jag använder min bilstereo. Man lokaliserar fordon omkring sig med hjälp av ögonen.

Är det bara jag som har lagt märke till att brölförespråkarna inte ens kan stava till "Loud pipes save lives"? Jag undrar vad det kan betyda...

Det kan innebära att dom inte har riktigt alla paddlar i vattnet. Eller så hade dom bara inte högsta betyg i engelska.
Å andra sidan har många av dom inte insett att avgassystem är riktade bakåt och inte framåt. Tutan är däremot framåt. Dom har missat grejen.

Det heter egentligen Loud Horns Save Lives. Dom som föresperåkar slipon som livräddninge borde egentligen skaffa sig ett fett kompressorhorn till bågen.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top