Principiellt bör en dämpare ha lägsta möjliga strömningsmotstånd för att ge högsta effekt. Dock kan ökat strömningsmotstånd i nåt fall ge mer mellanregister eftersom kompressionstrycket ökar (det blir så att säga lite mer avgaser kvar i cylindern och denna extra volym bidrar till ökat komptryck). Detta skulle kunna vara förklaringen till att Hannes storstånk gav mer mellan men sen finns det tusen andra faktorer som påverkar också. En annan förklaring (som är troligare) är Silwers, dvs att den ordinarie dämparen stryper så mycket att förbättringen blir markant redan på mellanregistret.
Bättre är dock att ha så bra gasutbyte i knotan att bra mellanregister erhålls utan att behöva "tvinga tillbaks" avgaser för att få höga komresssionstryck. Detta eftersom kvarvarande avgaser "stör" förbränningen, de förorenar ju så att säga det som försiggår i förbränningsrummet.
Notera att jag skrev "högsta effekt" här ovan. Högsta effekt inte är detsamma som högsta acceleration etc. För acc behövs vridmoment i
tillräckligt brett register (styrs av stegningen i lådan). Om enbart "toppig" effekt finns erhålls väldigt höga effektsiffror men taskig acceleration.
Du frågade om grenrör, antal dämp etc.
4-1 ger oftast högre toppeffekt än ett 4-2-1 system.
Antal dämpare "efter 1:an" spelar ingen roll för effekten så länge flödesmotståndet är detsamma men det är givetvis lättare att flöda stora mängder avgaser med måttligt flödesmotståndet
och laglig ljudnivå genom två dämpare (ex vis 1300 cc Hayabusa) än genom en dämpare (ex vis en 600:A).
Och som vanligt: Skyll inte på mig!
Edit: Om nu Hannes dämpbyte gav mer mos i mellanregistret men ingen skillnad på topp så kan man tänka sig två förklaringar:
1) Dämpen flödar för dåligt för toppvarv (mindre troligt, om den ger förbättring på mellan så borde den ge viss förbättring även på topp).
2) Kammar, portning, ventilstorlekar med mer är avsett för mellan med resultat att fritt flöde i avgas ändå inte "nyttjas" av knotan. Mer troligt än alternativ 1.