slipon - effekt (4T)

appropå det här med motstånd i avgasrör så höll jag på och lekte lite på ett flygfält med min förra gixxer 750. med avgassystem på toppade den ungefär 252km/h varje repa. när jag plockade bort sista delen på avgassystemet så att jag bara körde med grenrör, dvs väldigt litet mostånd, så tappade den till ungefär 235km/h i toppfart.

bmwjohan skrev:
appropå det här med motstånd i avgasrör så höll jag på och lekte lite på ett flygfält med min förra gixxer 750. med avgassystem på toppade den ungefär 252km/h varje repa. när jag plockade bort sista delen på avgassystemet så att jag bara körde med grenrör, dvs väldigt litet mostånd, så tappade den till ungefär 235km/h i toppfart.

Intressant värre. :tummenupp Vilket varvtal handlar det om på din hoj runt 240 km/t? Nära rödmarkering eller?

/h

Hade du ersatt ljuddämparen med annan öppen pipa då hade du nog fått andra bättre resultat.
Har du bara grenröret så är inte längden rätt längre.
Man avstämmer registret även med rörlängden.

bmwjohan skrev:

Principiellt bör en dämpare ha lägsta möjliga strömningsmotstånd för att ge högsta effekt. Dock kan ökat strömningsmotstånd i nåt fall ge mer mellanregister eftersom kompressionstrycket ökar (det blir så att säga lite mer avgaser kvar i cylindern och denna extra volym bidrar till ökat komptryck). Detta skulle kunna vara förklaringen till att Hannes storstånk gav mer mellan men sen finns det tusen andra faktorer som påverkar också. En annan förklaring (som är troligare) är Silwers, dvs att den ordinarie dämparen stryper så mycket att förbättringen blir markant redan på mellanregistret.

Bättre är dock att ha så bra gasutbyte i knotan att bra mellanregister erhålls utan att behöva "tvinga tillbaks" avgaser för att få höga komresssionstryck. Detta eftersom kvarvarande avgaser "stör" förbränningen, de förorenar ju så att säga det som försiggår i förbränningsrummet.

Notera att jag skrev "högsta effekt" här ovan. Högsta effekt inte är detsamma som högsta acceleration etc. För acc behövs vridmoment i tillräckligt brett register (styrs av stegningen i lådan). Om enbart "toppig" effekt finns erhålls väldigt höga effektsiffror men taskig acceleration.

Du frågade om grenrör, antal dämp etc.
4-1 ger oftast högre toppeffekt än ett 4-2-1 system.
Antal dämpare "efter 1:an" spelar ingen roll för effekten så länge flödesmotståndet är detsamma men det är givetvis lättare att flöda stora mängder avgaser med måttligt flödesmotståndet och laglig ljudnivå genom två dämpare (ex vis 1300 cc Hayabusa) än genom en dämpare (ex vis en 600:A).

Och som vanligt: Skyll inte på mig! :)

Edit: Om nu Hannes dämpbyte gav mer mos i mellanregistret men ingen skillnad på topp så kan man tänka sig två förklaringar:
1) Dämpen flödar för dåligt för toppvarv (mindre troligt, om den ger förbättring på mellan så borde den ge viss förbättring även på topp).
2) Kammar, portning, ventilstorlekar med mer är avsett för mellan med resultat att fritt flöde i avgas ändå inte "nyttjas" av knotan. Mer troligt än alternativ 1.

Last edited:
Ang Tryck.....

Ett avgasystem ska ha ett så litet mottryck som möjligt när man räknar till 4t om allt är ok i toppen och i insuget (allt hänger ihop). Men du ska ha ett så högt gasflöde som möjligt och rätta länger där rören går ihop för att motverka returpulser. Denna avstämmning är väldigt svåruträknad och varierar beroende på avgastemperatur men det finns vissa förenklade formler att använda. Ett rätt uträknat avgas/insug kan ge ganska mycket mer effekt på mellanregistret/toppregistret om man använder gasflödet( massan i gasen) rätt så att pulserna suger ut varanda dvs undertryck i insug och avgas.

#Olsson# skrev:
... Någon har varit inne tidigare på tajming och att avgaserna från ett rör kan hjälpa ett annat. 2t, hajar jag men är det något liknande smart-tajming-grej på 4t? ...
2-t:
Avgaspuls (tryck) går ut i pipan, reflekteras och förvandlas till undertryckspuls som går tillbaks och suger ut kvarvarande avgaser ur knotan.
Ungefär så.

4-t:
Avgaspuls (tryck) går ut i collectorn och "bakkant" på pulsen hjälper till att initiera pulsen från nästa cylinder (vars bakkant hjälper till att ....)
Osv.

Titta på kollektorn, den har förhoppningsvis rören anslutna "roterande i tändföljd", ex vis så här om det är t-följd 1342:

13
24

Titta på siffrorna och läs dom medsols så är de i tändföljdsordning. Givetvis går nedanstående lika bra:

43
21

med den enda skillnaden att rotationen går åt andra hållet men det är helt oväsentligt.

Källa: SH:s husguru, Bell, 4-stroke Performance Tuning.

aci skrev:
... Denna avstämmning är väldigt svåruträknad och varierar beroende på avgastemperatur ...
Och framförallt varvtalet men även kammarna med mer påverkar rätt påtagligt.

Robban_C skrev:

Jo självklart vad jag menade var att det finns även variabler som inte är fasta utan ändrar sig efter omständigheterna. Dvs man måste mäta upp dem och stämma av efter en ung. driftstemperatur.

Ska jobba på att vara mer tydlig ;)

Robban_C skrev:
På min stånka varvar även motorn högre med öppet slutrör, det är kanske inget som händer på moderna sporthojar som ändå ganska lätt tar sig till varvspärren.
Jag har ingen varvräknare men den ökar c:a 10 knyck i toppfart.
Märker inte det Hannes beskriver angående kraftigt ökat drag på mellanregistret, kanske för att modellen är rätt lågvarvig i vilket fall, vad vet jag, hojen tappar i bottenregistret märkbart med öppet blås, men man kan tillägga att det då är bonnbestyckat bara.

I övrigt finns en månadsgamal sån här tråd där bla "skorstenseffekten" tas upp, dvs utformningen på röret till en 4t för att suga ur gaserna, det är liksom inte bara att smälla på en krök o köra o tro att det är max effekt.

Last edited:
Robban_C skrev:
2-t:
Avgaspuls (tryck) går ut i pipan, reflekteras och förvandlas till undertryckspuls som går tillbaks och suger ut kvarvarande avgaser ur knotan.
Ungefär så.

4-t:
Avgaspuls (tryck) går ut i collectorn och "bakkant" på pulsen hjälper till att initiera pulsen från nästa cylinder (vars bakkant hjälper till att ....)
Osv.

Titta på kollektorn, den har förhoppningsvis rören anslutna "roterande i tändföljd", ex vis så här om det är t-följd 1342:

13
24

Titta på siffrorna och läs dom medsols så är de i tändföljdsordning. Givetvis går nedanstående lika bra:

43
21

med den enda skillnaden att rotationen går åt andra hållet men det är helt oväsentligt.

Källa: SH:s husguru, Bell, 4-stroke Performance Tuning.

Det verkar maxat värre. På tidiga 2t (väldigt tidiga) upptäckte man med rakt rör ut, att tryckminskningen genererade en negativ puls som fortplantar sig tillbaka till avgasporten(med ljudfarten) Längden på pipan justerades så undertryck-pulsen nådde porten i rätt tid och avgaserna sögs ut, färksblandning sögs in etc. Problemet var att pga den abrupta avslutet på pipan så funkade det bra men bara vid ett extremt smalt varvtalsområde. Då kom lösningen med en kon. Svagare puls men över flera områden liksom.

Med colector o i 4t verkar det ju som att man är tillbaka till samma smala varvtalsområde?? Visserligen ingen stor expansion vid colectorn men väldigt abrupt och i ett snävt område. Eller? Extra krångligt blir det med att de olika rören hjälper varandra. Jag antar att avgaserna från t ex 1an och sin trycksäkningspuls som startar vid colector, så småning om skall landa någonstans vid utblås/avgasventil/förbränningsrum och hjälpa till med införsel av färskgaser. Och det på 1an o ingen annan cylle. Eller? :D Hör påverkar de då varandra. Är de även timade att hålla igång själva expansions-processen o vid colectorn? Eller som du skrev "hjälper till att initiera pulsen"

Fan, jag som trodde 2t-system var avancerad. Det här verkar vara 7 resor värre :va

F ö, Via min länk i tråden, berördes bl a flöde genom dämparen. Jag fattade att i princip gäller samma sak som med luftfilter. D v s noll flödesmotstånd är det optimala. Då gäller såklart att har man nära noll och byter upp sig till "bauta-röret" så vinner man inget. Däremot påverkar slutdämparen hela systemets avstämda längd - kraftigt. Puls-tajmingen genom hela systemet ändras. Låter som det var det som kanske hände när bmwjohan plockade bort dämparen. Han reducerade "flödesbegränsaren" (om den nu begränsade) vilket är possitivt. Men han ändrade tiderna på pulserna vilket sänkte effekten ordentligt.

4-2-1 röret ger ju ett bredare register än ett 4-1.
För övrigt får man väl hålla med om det mesta. Varför frågar du? Du har ju koll! :D
(kunde inte låta bli)

Silwer:
Har du länken till skorstenstråden?
Verkar som om jag (tekniknörd) har missat nåt intressant.

Edit: #Olsson#, leta rätt på boken som jag skrev om ovan, den är faktiskt bra! Låt vara att den är sisådär 20-25 år gammal men som du vet är ju naturlagarna något äldre så boken får nog anses gångbar i alla fall.

Edit2: Har du läst hans motsvarande bok om 2-t? Ditt inlägg ovan är nästan en superkomprimerad översättning av ett av kapitlen. (nu var det iofs några år sen jag läste den boken men ändå ...)

Last edited:
Silwer skrev:
... du är dock lustigt nog inte med alls i den andra tråden.
*garvar*
tYDLIGEN INTE vem fan uppfann caps lock?

Tydligen inte men det var intressant i alla fall.
Blev lite förvånad över det där med att dra ihop alla rören i en kollektor på 2-t, trodde inte man gjorde det på 2-t men såvitt jag förstått så vet väl Roffe vad han snackar om så det är säkert sant.

Robban_C skrev:
4-2-1 röret ger ju ett bredare register än ett 4-1.
För övrigt får man väl hålla med om det mesta. Varför frågar du? Du har ju koll! :D
(kunde inte låta bli)

Silwer:
Har du länken till skorstenstråden?
Verkar som om jag (tekniknörd) har missat nåt intressant.

Edit: #Olsson#, leta rätt på boken som jag skrev om ovan, den är faktiskt bra! Låt vara att den är sisådär 20-25 år gammal men som du vet är ju naturlagarna något äldre så boken får nog anses gångbar i alla fall.

Edit2: Har du läst hans motsvarande bok om 2-t? Ditt inlägg ovan är nästan en superkomprimerad översättning av ett av kapitlen. (nu var det iofs några år sen jag läste den boken men ändå ...)

Koll? Om du menar mig :va Kom på för två år sen' att det lilla jag trodde mig greppa, bara är vad jag trott. Men det är kul att bry sig lite om man handlar prylar för sina surt förvärvade sparslantar. Annars blir det som vanligt. "..Den här ska du ha grabben.." Tjong! o så slänges det upp nån tingest på disken o ingen vet ett smack vad den gör för gott. :D

Ska kolla boken.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck