slipon - effekt (4T)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Hur funkar det egentligen? Är det så enkelt att minsta motstånd genom "röret" ger bästa förutsättningar för effekt? (verkar vara lite åt det hållet iallafall)

#Olsson# skrev:
Hur funkar det egentligen? Är det så enkelt att minsta motstånd genom "röret" ger bästa förutsättningar för effekt? (verkar vara lite åt det hållet iallafall)
Sorry att jag är OT, men är du samma kille som håkanolsson? Bodde inte du in Stockholm och hade en ombyggd Mito? Har du delat på dig, flyttat till Knutby resp. Landvetter och köpt en motard respektive en Mille Factory?

Förvirrande :va

Såvitt det gäller sliponet så är oftast mindre motstånd att föredra för högsta toppeffekt. Botten och mellanregister däremot är (ibland) en annan sak. Man kan säga att det man vinner på topp sumpar man i botten och mellan.

Sen finns det en annan viktig sak i avgassystemet och det är grenrören och deras avstämning (minst lika viktigt som motståndet genom sliponet) men nu var det ju slipon som gällde...

Jag som delvis kör en lv-reggad enduro med kraftigt strypt ljuddämpare(lr ja orginal iaf :D) och skillnaden med ett öppnare system är väldigt påträngande, framför allt på mellanregistret! Detta motsäger ju vad Robban_C säger men detta är ett extrem fall. Har satt på slipon även på min gixxer och då märkte ja inte nån skillnad alls, fast de låter fräckare :D

/ Hannes

sgtpepper skrev:
Sorry att jag är OT, men är du samma kille som håkanolsson? Bodde inte du in Stockholm och hade en ombyggd Mito? Har du delat på dig, flyttat till Knutby resp. Landvetter och köpt en motard respektive en Mille Factory?

Förvirrande :va

SÄPO är efter mig. Var tvungen att byta skepnad ett tag :D

EDIT: Nejdå, Det är bara att det förra namnet blandas ihop med den kände Svenska roadracingföraren. Blev lite tjatigt att inte kunna leva upp till det liksom.

Bor i Uppland och hadde en Mito med DR600-stonka som såldes(motorn) till Rickard här på forumet men läste att han tyvärr fick sin hoj stulen nyss. Stackare ! Motard har jag aldrig haft däremot. Vad fick du det ifrån?

Last edited:
#Olsson# skrev:
SÄPO är efter mig. Var tvungen att byta skepnad ett tag :D

EDIT: Nejdå, Det är bara att det förra namnet blandas ihop med den kände Svenska roadracingföraren. Blev lite tjatigt att inte kunna leva upp till det liksom.

Bor i Uppland och hadde en Mito med DR600-stonka som såldes(motorn) till Rickard här på forumet men läste att han tyvärr fick sin hoj stulen nyss. Stackare ! Motard har jag aldrig haft däremot. Vad fick du det ifrån?
Å fan, är det du! Kul att du köpt en "riktig" båge!

Robban_C skrev:
Såvitt det gäller sliponet så är oftast mindre motstånd att föredra för högsta toppeffekt. Botten och mellanregister däremot är (ibland) en annan sak. Man kan säga att det man vinner på topp sumpar man i botten och mellan.

Sen finns det en annan viktig sak i avgassystemet och det är grenrören och deras avstämning (minst lika viktigt som motståndet genom sliponet) men nu var det ju slipon som gällde...

Tack Robban. Jag har bara i allmänhet sett att de system som testas bl a i en gammal Bike-blaska så var det systemet som lämnade högst effekt väldigt bullrigt också. Men, du menar att det finns en possitiv sak med att "bromsa" strömmen något ur effektsynpukt eller? Mellanregister do bara kanske ?

Kanske vända på frågan lite. Om man tar en standard 750 rad-4a, sätter på bästa slipon på marknaden och mäter hp. Sen jämför man med att köra endast med headers o rakt utblås (som GP typ) Vad skulle skilja i mellan o topp. Jag vet. Svår fråga men en god gissning kanske.

EDIT: Glömde, under förutsättning att vi mappar/bränsleblandning korrekt i samtliga fall.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Motard har jag aldrig haft däremot. Vad fick du det ifrån?
Jag läste lite snabbt i håkanolssons profil där det stod hoj: Husaberg. Eftersom jag är synnerligen tankspridd ibland så måste min hjärna automatiskt ha kopplat Husaberg=motard, av någon skum anledning :).

sgtpepper skrev:
Jag läste lite snabbt i håkanolssons profil där det stod hoj: Husaberg. Eftersom jag är synnerligen tankspridd ibland så måste min hjärna automatiskt ha kopplat Husaberg=motard, av någon skum anledning :).

OK, men det kan nog stämma. Jag har växlat mellan husa, Mito, HD Silver stalion och Knutby.

För du databas eller? :D

HanneZ skrev:
Jag som delvis kör en lv-reggad enduro med kraftigt strypt ljuddämpare(lr ja orginal iaf :D) och skillnaden med ett öppnare system är väldigt påträngande, framför allt på mellanregistret! Detta motsäger ju vad Robban_C säger men detta är ett extrem fall. Har satt på slipon även på min gixxer och då märkte ja inte nån skillnad alls, fast de låter fräckare :D

/ Hannes

Jag har för mig också när man kollar bromsdiagram att de flesta burkar lämnar ökad effekt hela vägen. Och ibland, bästa förändring vid mellanregister. Men det(mellan) kanske försämras igen om man skulle öppna helt. (?)

HanneZ skrev:

/ Hannes
Men du vet att sådana låter nåt förbannat mycket när de ger högre effekter?
De är strypta helt enkelt, det är därför du märker större skillnad på en stånka när du byter till öppnare blås än på en rad4a, sen är det ju även så att 5hk på din stånka är klart märkbart men på en 150hk rad4ahoj märks det inte ens.

Bara slipon på en ordinär sporthoj ger just inga effekter att yvas över helt enkelt.

Sen var effekten kommer till kan säkert bero på massor av saker, jag upplever klenare lägre register på min 600a om jag kör helöppet än om jag kör med dämpat blås iaf.
Sen är ju mitt toppvarv rena mellanregistret iofs:lol

Borde väl öka procentuellt sätt med effekten tycker jag... men vad vet jag...

Jo jag har många gånger hört att det är mellanregistret som bättras på mest om man öppnar systemet. Men som sagt bara vad jag hört...

HanneZ skrev:
Borde väl öka procentuellt sätt med effekten tycker jag... men vad vet jag...

Jo jag har många gånger hört att det är mellanregistret som bättras på mest om man öppnar systemet. Men som sagt bara vad jag hört...
nja var bygger du det på? alltså vadå procentuell ökning?
En moppe kan du ju få ur flera hundra procent ur lätt.

Sen är det säkert möjligt att resten av systemet är anpassat för mellanregistret då kanske, för slänger du på helsystem ger det ju en hel del på topp.

Last edited:
flera hundra genom bara o öppna avgassystemet? va faan hade du för moppe? :D

öka från 1 till 1,5 kanske

Har ju läst om flera som får upp emot 15 bänkade hästkrafter mer med helrör o annat luftfilter o bättre bestyckad. Tror inte att det går att göra på min dr med vrålande 25 kw, därifrån tar jag mitt procentuella antagande

HanneZ skrev:
flera hundra genom bara o öppna avgassystemet? va faan hade du för moppe? :D

öka från 1 till 1,5 kanske

Har ju läst om flera som får upp emot 15 bänkade hästkrafter mer med helrör o annat luftfilter o bättre bestyckad. Tror inte att det går att göra på min dr med vrålande 25 kw, därifrån tar jag mitt procentuella antagande

jo men nån exakt procent lär inte finnas om det inte är 13% då:lol

slipon är dock inget jag nånsin har märkt nån skillnad med på en större hoj,m men på stånkorna har alla blivit rappare och där har man även kunnat öppna upp luftburken, de är helt enkelt strypta mer.

Sågar jag upp burken på R1an får jag nog inte ur ett skit extra, mest mer insugsljud o lägre effekt.

Colector då? Vissa system är, på en 2-cylindrig 2-2 (två helt separata headers o dämpare) och andra är 2-1-2. Vad åstakommer man med ett 2-1-2? Vad är fördelarna mot två separata? Någon har varit inne tidigare på tajming och att avgaserna från ett rör kan hjälpa ett annat. 2t, hajar jag men är det något liknande smart-tajming-grej på 4t?

Vill någon sprida lite ljus...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck