Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ljuddämpare (dit slipon hör) dämpar normalt mera ju större volym de har. Dvs ju större de är.
På MotoGP hojarna har man väldigt små slipon (räknat i volym, liter). För MotoGPtillåter högt ljud.
Men är man enbart intresserad av att sliponet inte stryper hojen på avgassidan så är det ju önskvärt att diametern på hålet/röret genom sliponet inte är mindre än diametern på avgasröret.
Och när det gäller diametern på avgasröret har jag en känsla av att den påverkas starkt av cylindervolymen.
Dvs en 1-stånka på 1000cm3 har mycket grövre avgasrör än en 2-cylindrig på 1198cm3 (599cm3/st) som har grövre avgasrör än en 4-cylindrig på 996cm3 (249cm3/st) som har grövre avgasrör än en 4-cylindrig på 598cc (149,5cm3/st)
Så den enkla regeln för max effekt Sliponröret har samma diameter som avgasröret eller passar precis utanpå avgasröret.
Och den enkla regeln för dämpa ljudet: Ju större volym på sliponet , dessto tystare kan det bli.
Du får väl försöka göra nått åt den där ventilen !Hahaha Nice svar.så bli att mäta mitt då tycker det låter jävligt lite har xup på hojen men den kan väl inte dämpa ljudet?

Du får väl försöka göra nått åt den där ventilen !
För en av uppgifterna är just att minska ljudet när man mäter hur mycket hojen låter. !
http://www.skutr.net/exhaust-valves-and-servo-motors-explained/
Annars är ju en metod om det gäller få mer buller att sätta ett innerrör i sliponet som hindrar avgaserna gå ut i perforeringarna i sliponröret och ut i dämpullen. Tex halva längden. För lite dämpning.
Det absolut enklaste är ju att ersätta sliponet med ett rakt rör.
Men tänk på att använda öronproppar och gasa inte hemma. Bra hålla sig väl med grannarna.
Själv är jag i den sitsen så jag vill väcka så lite uppmärksamhet som möjligt.
En hoj som är tyst håller bara halva farten jämfört med den som bullrar.....
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |