Slipa och spackla plast

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tjena!

Som syns på bilderna håller jag på att laga lite plast som sedan ska in på lackering. Jag gör grundarbetet själv men tänkte lämna bort på lackering.

Vill ha tips och råd på vad jag bör tänka på innan det är dax för lackering.
Det jag gjort/gör hittils är att spackla med glasfiberspackel som jag sedan slipar ner.

Någon i trakterna runt Norrköping som kan lacka? :rolleyes:

Bifogat

• DSC00375.jpg
    DSC00375.jpg
    172.1 KB · Visningar: 159
  • DSC00376.jpg
    DSC00376.jpg
    244 KB · Visningar: 223
När du tycker att det är lent som sammet...så slipa lite till.
Du kan ge dig fan på att när det väl är lackat så sticker det upp noppor som inte skulle vara där om du inte slipade en gång till.

Du kan nog räkna med att behöva använda fler sorters spackel än bara glasfiberspackel om du vill ha det riktigt bra. Det blir ofta små luftbubblor och andra ojämnheter i glasfiberspackel, så när du slipat ner glasfiberspacklet till en bra nivå så gör du som så att du lägger över ett lager finspackel eller nåt i den stilen. Därefter slipar du ner finspacklet med väldigt fint papper (gärna våtslippapper) tills du inte känner några ojämnheter alls, och sen följer du JKays råd. Då bör det kunna gå att lacka med bra resultat:)

Du kan nog räkna med att behöva använda fler sorters spackel än bara glasfiberspackel om du vill ha det riktigt bra. Det blir ofta små luftbubblor och andra ojämnheter i glasfiberspackel, så när du slipat ner glasfiberspacklet till en bra nivå så gör du som så att du lägger över ett lager finspackel eller nåt i den stilen. Därefter slipar du ner finspacklet med väldigt fint papper (gärna våtslippapper) tills du inte känner några ojämnheter alls, och sen följer du JKays råd. Då bör det kunna gå att lacka med bra resultat:)

De magiska orden är 2K slipgrund, det är svårt att spackla/slipa bort skarven. Be lackeraren göra sista slutfinishen.

De magiska orden är 2K slipgrund, det är svårt att spackla/slipa bort skarven. Be lackeraren göra sista slutfinishen.

Jag har hört att man kan få problem vid lackeringen med de där slipgrunderna eftersom alla inte är kompatibla med alla färger, så man ska nog se till att kolla upp vad man ska ha för färg först isåfall och sen anpassa grunden efter det... Men annars så visst, framförallt de där sprayprylarna är riktigt smidiga när det gäller att få till snygga övergångar mellan spackel och plast.

Jag har hört att man kan få problem vid lackeringen med de där slipgrunderna eftersom alla inte är kompatibla med alla färger, så man ska nog se till att kolla upp vad man ska ha för färg först isåfall och sen anpassa grunden efter det... Men annars så visst, framförallt de där sprayprylarna är riktigt smidiga när det gäller att få till snygga övergångar mellan spackel och plast.

Med 2k slipgrund menar jag Lesonal, Sikkens eller liknande proffsprodukter som läggs med spruta, sprayflaskor för konsumentbruk är i allmänhet inget vidare. Om du ber lackeraren lägga slipgrund och slipa sista gången så är det inga problem.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back