Slipa bromsskivor

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har läst i flera trådar att folk tycker att man skall slipa skivorna om man byter beläggtyp. Vilken kornstorlek är lämplig att använda när man gör det?
 
Finns väl ingen anledning sålänge dom inte är skeva/spåriga. På bilar o så har jag slipat till skivor med vinkelslip så skulle köra rätt grovt om du ändå vill slipa, typ 40/80. Men skulle faktiskt avråda från att slipa öht.
 
Jag byter klossar på både cross enduro o landsväg Hej vilt och jag har aldrig hör talas om att slipa skivor innan byte. Ändå får jag klagomål på besiktningen att mina bromsar tar för hårt.. för bra bromsar:tummenupp
 
Iceice menar kanske inte bara byta till nya belägg, utan specifikt beläggTYP?

Alltså till exempel skifta mellan organiska, keramiska, metallsinter eller carbon.

Här finns det vits med sanering emellan beroende på åt vilket håll man byter och mellan vilka.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:


Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.
 
Svinto på skivorna och gnugga beläggen med sandpapper på plant underlag 180 korn typ.
 
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:


Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.

Intressant, dock tyckte jag det var lite märkligt suga upp överflödig / gammal bromsvätska med läskpapper. Bromsvätska som droppar av papperet på hojen.
Föredrar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
 
Har man friska och fräscha skivor ser jag ingen anledning att göra något annat än att rengöra med alkohol och byta belägg. När skivorna på sikt blir spåriga och bromsdamm inarbetat i skivytan kan det vara läge att slipa till skivorna för att få bort inbrända beläggrester och få bort de värsta ojämnheterna.

Har man råd och är prylgalen köper man ett honingsveskrtyg
https://www.newmantools.com/flexhone/fh4r.htm

En flapdisc monterad på vinkelslipen fungerar också bra. Sätter upp skivan i svarven och låter den snurra långsamt.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667
 
Jag brukar blästra skivorna varje gång jag bytar belägg, aldrig haft några bekymmer med det.
Så länge man skyddar nitarna om man har flytande skivor.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top