Slipa bromsskivor

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har läst i flera trådar att folk tycker att man skall slipa skivorna om man byter beläggtyp. Vilken kornstorlek är lämplig att använda när man gör det?
 
Finns väl ingen anledning sålänge dom inte är skeva/spåriga. På bilar o så har jag slipat till skivor med vinkelslip så skulle köra rätt grovt om du ändå vill slipa, typ 40/80. Men skulle faktiskt avråda från att slipa öht.
 
Jag byter klossar på både cross enduro o landsväg Hej vilt och jag har aldrig hör talas om att slipa skivor innan byte. Ändå får jag klagomål på besiktningen att mina bromsar tar för hårt.. för bra bromsar:tummenupp
 
Iceice menar kanske inte bara byta till nya belägg, utan specifikt beläggTYP?

Alltså till exempel skifta mellan organiska, keramiska, metallsinter eller carbon.

Här finns det vits med sanering emellan beroende på åt vilket håll man byter och mellan vilka.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:


Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.
 
Svinto på skivorna och gnugga beläggen med sandpapper på plant underlag 180 korn typ.
 
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:


Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.

Intressant, dock tyckte jag det var lite märkligt suga upp överflödig / gammal bromsvätska med läskpapper. Bromsvätska som droppar av papperet på hojen.
Föredrar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
 
Har man friska och fräscha skivor ser jag ingen anledning att göra något annat än att rengöra med alkohol och byta belägg. När skivorna på sikt blir spåriga och bromsdamm inarbetat i skivytan kan det vara läge att slipa till skivorna för att få bort inbrända beläggrester och få bort de värsta ojämnheterna.

Har man råd och är prylgalen köper man ett honingsveskrtyg
https://www.newmantools.com/flexhone/fh4r.htm

En flapdisc monterad på vinkelslipen fungerar också bra. Sätter upp skivan i svarven och låter den snurra långsamt.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667
 
Jag brukar blästra skivorna varje gång jag bytar belägg, aldrig haft några bekymmer med det.
Så länge man skyddar nitarna om man har flytande skivor.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top