Slipa ändgapet på kolvingar

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Nu ska jag till och slipa in ett par kolvringar för första gången i mitt liv så...vad andvänder man sig av? En vanlig fil eller är det nått special verktyg? Stämmer det att jag ska ha ca 0,20mm i ändgap på en 74mm cylinder?

Tacksam för svar och tips!
 
I org. manualen har du både rätt mått och jätte bra instruktioner!

Du använder dig av en vanlig fil, behövs inget special!

Normalt sett om nu inte ringarna hade vart så jävla dyra så byter man ju till nya...

Vet dock inte vad en ring sats kostar till din hoj, säkert mer än vad man törs gissa?
 
Har en ny sats på hyllan till mina kolvar...gick lös på 1600 pix! Har läst nånstans att gapet ska vara 0,07mm på 25 mm borr, och öka 0,07 på varje 25mm. Så en cylinder på 50mm ska ha 0,14mm isf. En R1 cylinder ligger på 74mm, så det borde ju bli runt 0,20-0,21mm där nånstans.
 
Nu ska jag till och slipa in ett par kolvringar för första gången i mitt liv så...vad andvänder man sig av? En vanlig fil eller är det nått special verktyg? Stämmer det att jag ska ha ca 0,20mm i ändgap på en 74mm cylinder?

Tacksam för svar och tips!

Kolvringar är härdade och kan inte bearbetas med fil.
Varför vill du öht slipa ändarna? (Ja, slipa är den metod som står till buds)
Om kolvringen går ihop när du sätter den i cylindern så har den fel diameter. Genom att slipa ändarna kan du trycka ihop den och få in den i cylindern, men då är ringen inte längre rund och ansluter dåligt till cylindern.
Det är inte ringens fjädring som går ut och tätar mot cylindern utan förbränningstrycket på kolvringens baksida. Därför är det viktigt att spelet i kolvringsspåret är tillräckligt så trycket kommer in bakom ringen. Ett stort gap släpper förbi onödigt mycket tryck ...
 
Hmm..nu vart jag fundersam. Jag har läst nån stans att man ska slipa in kolvringarna efter cylindrna. Dvs sätt kolvringar i nedrevändläget i cylindern och mät gapet, är det för lite så slipa in det till rätt gap. D är vad jag har hört...jag är absolut ingen motorguru utan förösker lära mig så mkt som möjligt och skruvar på egenhand. Så alla tips och trix är mer än välkommna.
 
Hmm..nu vart jag fundersam. Jag har läst nån stans att man ska slipa in kolvringarna efter cylindrna. Dvs sätt kolvringar i nedrevändläget i cylindern och mät gapet, är det för lite så slipa in det till rätt gap. D är vad jag har hört...jag är absolut ingen motorguru utan förösker lära mig så mkt som möjligt och skruvar på egenhand. Så alla tips och trix är mer än välkommna.

Hej
Det är riktigt att man ska mäta upp ändgapet på kolvringarna innan man monterar nya ringar. Korrekt min/max-spel finns angivet i boken. Är spelet större än detta har man en alltför sliten cylinder alt felaktig dimension på ringarna.
Är spelet för litet så slipar man till korrekt spel.

Mvh
J
 
Last edited:
Man behöver slipa på V8´ers ringar iallafall..... Är inget konstigt med det, bara att ta en fil och börja...

// Linus
 
Börja med att kontrollera om du överhuvudtaget behöver fila ändgapet.

Det går alldeles utmärkt med en skarp enkelhuggen fil. Var noga med att fila så att säga vinkelrätt.

0,20 i en 74mm cylle verkar inte konstigt på något sätt, men kolla instruktionerna som medföljer ditt kolv-kit.

Vet inte om några särskilda konster gäller för turbotrimmare, men jag brukar försökas hålla mig i nedre delen av toleransområdet.
 
Tack för svaren...ska åka till garaget i morgon och mäta in ringarna i loppet så får jag se om det behövs filas av nått.
 
Hellre slapp än för tajt. En sliten kolvring kan ha ett gap på över 1 mm och lite till. Det blir satans elaka repor i fodret om kolvringarnas expansion blir för stor.
 
Har hört att på min Triumph från 1967 så ska gapet vara 30% större på den "andra" kompressionsringen..
Men kanske helt annat för er med nyare bågar ;-)
 
Kan tillägga att det korrektaste sätet att slipa kolvringar enligt internätet är en apparat konstruerad för detta:
prepowertrip053.jpg

Den ser till att ändarna blir vinkelräta och att man inte bryter loss flisor (pga av härdningen) som man kan göra med tex en fil... =)
 
Kan tillägga att det korrektaste sätet att slipa kolvringar enligt internätet är en apparat konstruerad för detta:
View attachment 413133

Den ser till att ändarna blir vinkelräta och att man inte bryter loss flisor (pga av härdningen) som man kan göra med tex en fil... =)
använd dremel så slipper du flisorna. Dremel är varje mekares måste. Duger gott!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top