Slip-on monterat,,men inget specc ljud

lite ändring på Ämnet!!

kan man ha slip-on på en yamaha med Exup ventil??då jag monterat ett på min så står min Exup mest o tickar och fladdrar o låter en jävla massa på tomgång,måste varva över 3000 för att det ska försvinna.

Nån som vet vad jag ska göra åt det?? :va

JaDeM skrev:
kan man ha slip-on på en yamaha med Exup ventil??då jag monterat ett på min så står min Exup mest o tickar och fladdrar o låter en jävla massa på tomgång,måste varva över 3000 för att det ska försvinna.

Nån som vet vad jag ska göra åt det?? :va

Börja med att kalibrera den, så den verkligen står som den ska. Med lite tur så blir det bättre... Det var precis det här som jag skrev i början av din tråd. Annars är ett tickande ljud nåt som man får räkna med på hojarna med EXUP...

På Thunderace'n fanns det ett litet uttag i ventilen där man satte in en lite spik eller skruvmejsel och passade in den i motsvarande hål i grenröret. Därefter justerade man slacket på vajern åt båda hållen, så att man slipper hystersen när servot försöket öppna resp stänga ventilen.

Jag fick bort en del tickande plus att jag fick mycket bättre respons på gasen efter justering och rengöring/smörjning av ventilen... Se bara till att det smörj/rengöringsmedel du tar klarar värme och inte innehåller så mycket kol, eftersom du då får massa beläggningar där du just gjort rent...

Eftersom det är samma motor, så borde det vara likadant på din FZR...

Last edited:
Dimp skrev:
Börja med att kalibrera den, så den verkligen står som den ska. Med lite tur så blir det bättre... Det var precis det här som jag skrev i början av din tråd. Annars är ett tickande ljud nåt som man får räkna med på hojarna med EXUP...

På Thunderace'n fanns det ett litet uttag i ventilen där man satte in en lite spik eller skruvmejsel och passade in den i motsvarande hål i grenröret. Därefter justerade man slacket på vajern åt båda hållen, så att man slipper hystersen när servot försöket öppna resp stänga ventilen.

Jag fick bort en del tickande plus att jag fick mycket bättre respons på gasen efter justering och rengöring/smörjning av ventilen... Se bara till att det smörj/rengöringsmedel du tar klarar värme och inte innehåller så mycket kol, eftersom du då får massa beläggningar där du just gjort rent...

Eftersom det är samma motor, så borde det vara likadant på din FZR...

tusen tack för ett utmärkt svar ska på problemet genast!! :banana :banana :banana :tummenupp

EXUP-ventilen är stängd på låga varv vilket ger lågt ljud, samma på R1or, de låter inte så mycket på låga varv även om man byter slipon till ett öppnare, fast det har säkert någon skrivit redan.
Orkade inte läsa hela tråden.

Men för min del så tycker jag nog att det är vettigt att kunna smyga lite med och inte låta som en gsxr1110 med v&h.

JaDeM skrev:
knappast dit problem då du inte e tvingad o läsa min tråd,
kanske borde lyssna på dig själv o dina egna kommentarer ::Växla ner vetja! :huvet
Hej igen!
var nog rätt less å på dåligt humör igår ser jag nu.. Du har rätt, jag var ju inte direkt konstruktiv...
Jag är ledsen för det!

jag har verkstads handboken....

.... till fzr 1000 89 är nog rätt lika på allla årsmodeller från 88 -93 har jag för mej... jag har inte någon nytta av den nåmer så om du vill kandu få den så ser du hur du sjusterar exupen rätt...

kom igen nu, frågar man nåt så vill man ha seriösa inlägg!!!

Inte en massa tråkiga inlägg.

:tummenupp till dig som skrev o bad om ursäkt.

Tolf

neeoo skrev:
.... till fzr 1000 89 är nog rätt lika på allla årsmodeller från 88 -93 har jag för mej... jag har inte någon nytta av den nåmer så om du vill kandu få den så ser du hur du sjusterar exupen rätt...

ok låter kanon,,,,,,,

du har PM

JaDeM skrev:
tja!!

hur mår du,jag mår bra,

nä allvar nu,monterade ett yoshimura bolt-on på min fzr 1000-89:a
igår.....
...
......MEN ´jag hör ingen skillnad på mitt original mot yoshimura föränn jag når typ 4000 varv,detta när jag e ute o kör då alt under 4000 varv låter som original.Visst jag e ganska säker på att detta har o göra med Exup ventilen men vill mest få det bekräftat?!

och nu till detta magiska ögonblick då någon berättar hur jag kan lösa detta på bästa sätt?? what to do!!! :banana

Frågan är bara vad har du under 4000 att göra det är ju vid 7000 det händer saker ???

nä allvarligt talat så skulle jag vilja ha lite tips själv vad det gäller system min hoj är en 87 så jag har ju ingen Exup, men jag behöver byta hela systemet å orginan känns lite tungt nån som vet var det finns??

Last edited:
Om justering av EXUP på något nyare Yam:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30835

Och jag tycker också att det är tevligt att kunna åka tyst och lugnt inomstads.
Men det är väl en fråga om mognad antar jag. Dom fjantar som åker runt med trimmade EU-moppar tycker ju också om att väsnas fastän det inte går nåt fort. :7peta :rofl

Edit: stavfel

Last edited:
Robban_C skrev:
Om justering av EXUP på något nyare Yam:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30835

Och jag tycker också att det är tevligt att kunna åka tyst och lugnt inomstads.
Men det är väl en fråga om ognad antar jag. Dom fjantar som åker runt med trimmade EU-moppar tycker ju också om att väsnas fastän det inte går nåt fort. :7peta :rofl
Ja det är en otrolig fördel att kunna peta i femman i 50 och glida förbi Bosse blåljus utan att bli kontrollerad för en det ena än det andra.
Jag har ett Viper på min FZR 1000, jag har ett otroligt fint mellanregister som inga helsystem i världen skulle kunna få mig att byta bort mot bröööl på låga varv.
En radfyra låter sällan speciellt ball på tomgång ändå, men att det låter på höga varv kan jag försäkra.
Fråga Josafan på forumet hur en flyby på 9500varv låter :D
Att den inte skulle låta mer än orginal, näää nu skojar du, orginalburken är ju stor som en dammsugare och har ett kammarsystem likt stockholms tunnelbanenät.
Den kommer låta mer nästa säsong, min låter så mkt nu efter två säsonger att jag funderar på att packa om den.
Men det är klart, vill man att det ska låta mkt ska man nog skaffa sig fyra megafoner ist :tummenupp
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet //Farbror Barbro

tobbeviking skrev:
...Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ...
Joho du, det finns det visst det. Det gäller bara att ha ett garage fyllt med olika hojar :rofl. Minst en person i den här tråden har det! :7peta

Men det är klart, att komplettera med en välsjungande sexa skulle ju smaka fint. En Spondonram med en gammal CBX-puffra. Eller en Martin-CBX. Än finns det plats i förrådet (tror jag:D).

Iofs går inte alla hojarna men det kan vi tala tyst om. :tungan

Robban_C skrev:
Men det är klart, att komplettera med en välsjungande sexa skulle ju smaka fint. En Spondonram med en gammal CBX-puffra. Eller en Martin-CBX. Än finns det plats i förrådet (tror jag:D).
Ja fy för Sören vad en sån snurra låter gott!
Det är få av dagens maskiner som kommer upp i den klassen, vad det ylar gott på högvarv med öppet system.
Har haft förmånen att lyssna på en sådan med 6-1 på, goa grejer det du!
:yoparty
//Tobbe

tobbeviking skrev:
... Har haft förmånen att lyssna på en sådan med 6-1 på, goa grejer det du! ...
Och jag att köra en sån med 6-1, goa grejer det du! :D
(somliga ska ju alltid vara värst :rofl)

Fast i ärlighetens namn så var den (en sliten Martin-CBX) inte alls så go att köra. Ruskigt tungkörd och allmänt rapplig men det handlade nog främst om inställning av chassiet. Idag ägs knarren av en lirare här på SH och jag är rätt säker på att den är i betydligt bättre skick idag.

Robban_C skrev:
Och jag att köra en sån med 6-1, goa grejer det du! :D
(somliga ska ju alltid vara värst :rofl)

Fast i ärlighetens namn så var den (en sliten Martin-CBX) inte alls så go att köra. Ruskigt tungkörd och allmänt rapplig men det handlade nog främst om inställning av chassiet. Idag ägs knarren av en lirare här på SH och jag är rätt säker på att den är i betydligt bättre skick idag.
Jag måste skaffa ett anständigt garage snart, som det är nu får jag välja vilket fordon som ska stå där :gnissla

Men för att återkomma till ämnet, har vår trådstartande vän kollat upp sin EXUP?
Eller är du fast besluten om att ljudet vid korvmojen är viktigare än motorkaraktären?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag måste skaffa ett anständigt garage snart, som det är nu får jag välja vilket fordon som ska stå där :gnissla

Men för att återkomma till ämnet, har vår trådstartande vän kollat upp sin EXUP?
Eller är du fast besluten om att ljudet vid korvmojen är viktigare än motorkaraktären?
//Tobbe

hahahaha nä du jag har tagit mitt förnuft till fånga och återmonterat Exupen för att få den lite tyst igen,nu ska jag bara bli färdig o justera in den så att den inte står o tickar så.

Edit:Det var en klar skillnad på motorkaraktären vid avmonterad Exup,så det är en grej jag aldrig kommer rekommendera till någon.Tack för alla kloka svar. :tummenupp

JaDeM skrev:
hahahaha nä du jag har tagit mitt förnuft till fånga och återmonterat Exupen för att få den lite tyst igen,nu ska jag bara bli färdig o justera in den så att den inte står o tickar så.

Edit:Det var en klar skillnad på motorkaraktären vid avmonterad Exup,så det är en grej jag aldrig kommer rekommendera till någon.Tack för alla kloka svar. :tummenupp
Amäää åååhh asså det var ju det vi saaa juh :rofl
Gött att du kom till insikt :tummenupp

Effekten på orginal mot slipon är nog försumbar, jag fick en motor som svarar bättre och känns "friare".
//Tobbe

snake_415 skrev:
hur blev det med effekten då märkt någon skillnad?? :)

effektmässigt e samma som original dämpare vad jag kan märka iaf,men har drevat ner den 1 kugg fram o det gjorde lite skillnad tycker jag,särskilt när man ska wheela,,

Back