Slider clutch

Butcher

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
ZX 12R
Hej Racers. Hur funkar det med en slider clutch på en gat/stripp hoj?
Går det att köra med en slider på gatan, eller ska man satsa på en lock up?
Beskriv gärna hur en slider fungera.Jag hade en luck up clutch på en ZZR1100 och den var det inga problem att köra på gatan med.
Tävlar i SGB med en ZX12R 1198cc 9,62/240 som bäst
 

Bifogat

  • img3f1c32fc83ee8_edited.jpg
    img3f1c32fc83ee8_edited.jpg
    5.3 KB · Visningar: 371
Butcher skrev:
Hej Racers. Hur funkar det med en slider clutch på en gat/stripp hoj?
Går det att köra med en slider på gatan, eller ska man satsa på en lock up?
Beskriv gärna hur en slider fungera.Jag hade en luck up clutch på en ZZR1100 och den var det inga problem att köra på gatan med.
Tävlar i SGB med en ZX12R 1198cc 9,62/240 som bäst

What the fuck är en "slider clutch??? :va

Du menar väl "slipper clutch"? = Slirkoppling, där man med hjälp av att justera kopplingsfjädrarna & dess hårdhet bestämmer när den skall greppa resp. inte greppa.
 
HEJ EN slider FUNKAR UNGEFÄR SOM EN MOPED (VESPA) DEN BÖRJAR DRIVA NÄR DU VARVA DU HAR TEX, INGET KOPPLINGSHANDTAG LÄMPAR SIG INTE FÖR GATÅKA..OM DU HAR EN LOCKUPP SÅ VET DU ATT ARMARNA SITER PÅ INERKORGEN MEDANS PÅ SLIDERN SITTER DOM PÅ YTTERKORGEN ......
//R :va
 
"Over there" säger man "slider clutch", här hemma verkar man säga "slipper clutch" av nån anledning. Sliderkopplingen påverkas av ytterkorgens/primärdrevets rotationshastighet, dvs varvtalet. Lockup-kopppling påverkas av ingående drevaxelns rotationshastighet, dvs inre kopplingshubben.

Dvs en slider-koppling greppar in vid ett inställt varvtal. Normalt på en dragbike är det vid maxvridet, dvs runt 7000 varv, och man justerar in det med hjälp av centrifugalvikter och fjäderförspänning.

Köra på gatan är inte att tänka på. Köra tillbaks till depån är inte heller att tänka på - om man inte har tillverkat nåt smart så att man kan tvångsstyra in tryckplattan mot lamellerna med kopplingshandtaget - som då får en inverterad funktion. Komplett kostar den 1100 dollar till en luft/olje-gsxr.

Startförfarandet för en slider-hoj är att ha two-step'en satt till ca 5000 varv, dvs precis innan kopplingen börjar greppa, så när man ska iväg släpper man bara 2-step knappen - och håller i sig.

Är det enkelt att använda en slider-koppling?
Svar: Mycket enkelt!

Är det enkelt att justera in en slider-koppling?
Svar: Mycket svårt!

Fråga Magnus Larsson, grillmästare på sliderkopplingar för Funnybikes.
Här nedan i full aktion hemma i garaget!
 

Bifogat

  • magnuslarsson.jpg
    magnuslarsson.jpg
    67.5 KB · Visningar: 152
OK!

Det e en dragracing applikation. Då hajar jag.
Slipper clutch är ett brittiskt uttryck.

Slipperclutch på en GP hoj o slider clutch på en Dragbike e nog inte samma sak, eller hur? Funktionen är liknande men utförande och uppbyggnaden av densamma skiljer sig markant.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top