"Over there" säger man "slider clutch", här hemma verkar man säga "slipper clutch" av nån anledning. Sliderkopplingen påverkas av ytterkorgens/primärdrevets rotationshastighet, dvs varvtalet. Lockup-kopppling påverkas av ingående drevaxelns rotationshastighet, dvs inre kopplingshubben.
Dvs en slider-koppling greppar in vid ett inställt varvtal. Normalt på en dragbike är det vid maxvridet, dvs runt 7000 varv, och man justerar in det med hjälp av centrifugalvikter och fjäderförspänning.
Köra på gatan är inte att tänka på. Köra tillbaks till depån är inte heller att tänka på - om man inte har tillverkat nåt smart så att man kan tvångsstyra in tryckplattan mot lamellerna med kopplingshandtaget - som då får en inverterad funktion. Komplett kostar den 1100 dollar till en luft/olje-gsxr.
Startförfarandet för en slider-hoj är att ha two-step'en satt till ca 5000 varv, dvs precis innan kopplingen börjar greppa, så när man ska iväg släpper man bara 2-step knappen - och håller i sig.
Är det enkelt att använda en slider-koppling?
Svar: Mycket enkelt!
Är det enkelt att justera in en slider-koppling?
Svar: Mycket svårt!
Fråga Magnus Larsson, grillmästare på sliderkopplingar för Funnybikes.
Här nedan i full aktion hemma i garaget!