Slicks - Subjektiva åsikter

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
På vilket slicks satte du ditt PB, och på vilken bana, med vilket däcktryck?
Pris, grepp, känsla, mm...

Vilket slicks tycker just Du är bäst, och varför?

Ös på med era egna åsikter och erfarenheter!
 
Personligen gillar jag Metzeler racetech men tänkte testa Continental race attac nästa år. Någon som provat dessa och kan ge ett utlåtande?
 
Jag gillar Metz race k1-2 dom är som ett pirelli superbike samma grepp fast slits inte like elakt.
 
Metzeler K1 fram och K2 bak har jag kört mest. Känner ingen skillnad på dem och Pirelli Diablo Superbike SC1 + SC1 som jag har kört en del också. PB sattes på de senare men det var nog mest för att de satt på under racet. K2 blir då att rekommendera bak, då det håller bättre.

Michelin modell 2008 svänger mycket finare än ovan nämnda däck, och man upplever fästet som klistrigare, men de släpper inte lika mjukt utan skuttar lite mer när det börjar släppa på gas ur kurvorna. Inte så det att det blir något problem, men jag föredrar ändå Metzeler/Pirelli. När man är noob så kör man bäst på de däck man har bäst förtroende för, inte de som ger det bästa greppet. Kanske ett miche fram och metzeler/pirelli bak vore nåt, men det skulle nog bli pannkaka. Michelindäcken gör hojen otäckt nervös i högfartskurvor med halvmycket nedlägg, skulle jag kört vidare med dem hade jag nog behövt modda inställningarna. Ut ur crossböjen på Sviesta och högern innan Ejes på Gelleråsen är ställen som är lite otäcka med micharna.

EDIT:
metzeler/pireli: 2.0 bak 2.2 fram
michelin: 1.9 bak 2.1 fram

De trycken har jag kört på undantagslöst, alla banor och temperaturer.
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top