Slicks - Subjektiva åsikter

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
På vilket slicks satte du ditt PB, och på vilken bana, med vilket däcktryck?
Pris, grepp, känsla, mm...

Vilket slicks tycker just Du är bäst, och varför?

Ös på med era egna åsikter och erfarenheter!

Personligen gillar jag Metzeler racetech men tänkte testa Continental race attac nästa år. Någon som provat dessa och kan ge ett utlåtande?

Jag gillar Metz race k1-2 dom är som ett pirelli superbike samma grepp fast slits inte like elakt.

Metzeler K1 fram och K2 bak har jag kört mest. Känner ingen skillnad på dem och Pirelli Diablo Superbike SC1 + SC1 som jag har kört en del också. PB sattes på de senare men det var nog mest för att de satt på under racet. K2 blir då att rekommendera bak, då det håller bättre.

Michelin modell 2008 svänger mycket finare än ovan nämnda däck, och man upplever fästet som klistrigare, men de släpper inte lika mjukt utan skuttar lite mer när det börjar släppa på gas ur kurvorna. Inte så det att det blir något problem, men jag föredrar ändå Metzeler/Pirelli. När man är noob så kör man bäst på de däck man har bäst förtroende för, inte de som ger det bästa greppet. Kanske ett miche fram och metzeler/pirelli bak vore nåt, men det skulle nog bli pannkaka. Michelindäcken gör hojen otäckt nervös i högfartskurvor med halvmycket nedlägg, skulle jag kört vidare med dem hade jag nog behövt modda inställningarna. Ut ur crossböjen på Sviesta och högern innan Ejes på Gelleråsen är ställen som är lite otäcka med micharna.

EDIT:
metzeler/pireli: 2.0 bak 2.2 fram
michelin: 1.9 bak 2.1 fram

De trycken har jag kört på undantagslöst, alla banor och temperaturer.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...