Slicks i blött underlag?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska tååååra Karlstad-Stockholm på tisdag och väderutsikterna ser sådär ut. Just nu på hojen sitter det bridgestone batteltjosanfräsan fram, mönstrat. Bak har jag slicks. Har inte direkt möjlighet att byta däck heller pga jobb osv.

Har hört att om det inte direkt spöregnar så funkar det utmärkt att köra med slicks på blött/fuktigt underlag, är det så? Kommer ju inte ligga i 200+ direkt vid regn.

Är också nyfiken på däckval vid regn, vid bankörning då.
Hur torrt väder tål egentligen regndäck utan att överhettas och bli hala pga. det? Är ju inte precis Rossi-tempo som körs...

Vad vill du ha för svar, vad är frågan?
Jag tror ingen kan lova dig varesig det ena eller andra. Ta det lungt och testa, för du kommer ju inte att byta däck oavsett.
Och nej, jag vet inte hur hög bussen är :7peta

Slicks ska köras när det är tort! har du mönstrat fram så går det väll med fuktig mark men inte mer och inte snabbt...

Fille: Regndäck är borta efter två-tre varv på tort.. när det börjar torka är det dags att byta

kajlyl skrev:
Slicks ska köras när det är tort! har du mönstrat fram så går det väll med fuktig mark men inte mer och inte snabbt...

Fille: Regndäck är borta efter två-tre varv på tort.. när det börjar torka är det dags att byta

Har du erfarenhet av regndäck i halvtorra förhållanden? Som idag på knudan? Vart ju faktiskt flera 250R maskiner som körde med regndäck under deras race, och deras däck så inte så farligt slitna ut när de kom in...

Många som säger att däcken försvinner snabbt när det börjar torka. Ok, eliten har ju ett annat tempo, så det är klart däcken slits mycket hårdare där, men för oss glada amatörer?

Victor skrev:
Vad vill du ha för svar, vad är frågan?
Jag tror ingen kan lova dig varesig det ena eller andra. Ta det lungt och testa, för du kommer ju inte att byta däck oavsett.
Och nej, jag vet inte hur hög bussen är :7peta

Om jag dör om jag kör på slicks i blött underlag till Stockholm på tisdag.

Så länge det är halvblött kan man leta våta spår och vattenpölar för att kyla ner, då klarar man sig rätt länge på regndäck..

Liite erfarenhet har jag allt, men bara lite

Hagster skrev:
Ska tååååra Karlstad-Stockholm på tisdag och väderutsikterna ser sådär ut. Just nu på hojen sitter det bridgestone batteltjosanfräsan fram, mönstrat. Bak har jag slicks. Har inte direkt möjlighet att byta däck heller pga jobb osv.

Har hört att om det inte direkt spöregnar så funkar det utmärkt att köra med slicks på blött/fuktigt underlag, är det så? Kommer ju inte ligga i 200+ direkt vid regn.

Jag har kört slicks på gata även då det regnat. Inga problem, jag märkte ingen direkt skillnad mot för att köra med vanliga gatdäck. Detta var visserligen några år sen och om jag inte missminner mig så var det nå yokohamaslicks eller nå sånt märke som man inte direkt räknar som några superdäck. Så kör på, ifall det regnar mycke så tar du det lugnt bara.

over and out
/mika

kajlyl skrev:
Så länge det är halvblött kan man leta våta spår och vattenpölar för att kyla ner, då klarar man sig rätt länge på regndäck..

Liite erfarenhet har jag allt, men bara lite

Som regel är det kanterna som slits på regndäcken :7peta

Jag har chansat med slicks på regn. Det är HALT!!! Problemet är att inte slicksen får upp rätt arbetstemp och därmed blir styva och inte har fäste. Rakt fram spelar det juingen spörre roll :hihi

Har också kört med regndäck på upptorkande väglag under race. "Eliten" kör givetvis slut på ett par men för min del så blev det mest "klackar" och inte helt uppfransat. 1,11 på Knutstorp med regndäck är bevis nog...

Slicks på torrt - regndäck på vått! Punkt slut :tummenupp

Kristian Salö skrev:
Som regel är det kanterna som slits på regndäcken :7peta

Jag har chansat med slicks på regn. Det är HALT!!! Problemet är att inte slicksen får upp rätt arbetstemp och därmed blir styva och inte har fäste. Rakt fram spelar det juingen spörre roll :hihi

Har också kört med regndäck på upptorkande väglag under race. "Eliten" kör givetvis slut på ett par men för min del så blev det mest "klackar" och inte helt uppfransat. 1,11 på Knutstorp med regndäck är bevis nog...

Slicks på torrt - regndäck på vått! Punkt slut :tummenupp

...och intermediate när det är mittemellan eller? Bara att införskaffa ett tredje set fälgar och däck....ye rajt...om jag hade skitit pengar... :rolleyes:

McFille skrev:
...och intermediate när det är mittemellan eller? Bara att införskaffa ett tredje set fälgar och däck....ye rajt...om jag hade skitit pengar... :rolleyes:

Är väll bara Eddie Lawson som vunnit ett race (1992, Cagiva?) med intermediate någonsin? typ.. Känns lite överreklamerat med sånna däck..

Sen kan man nog inte jämföra 250racers däckslitage med regndäck vid upptorkande mot en tex R6 som är 1,7gg tyngre och har mer effekt mm. Sen beror det på vilket däcksmärke och vilken hårdhet regndäcken har med. En 250cc med Bridgestones regndäck eldar snabbt upp sånna medans Dunlop räcker längre.

McFille skrev:

Intermidiets är det samma som slicks med mönster. Ungefär det samma som mönstrade racedäck. De blir inte heller varma och temperaturen på däcket är fortfarande avgörande för hur mycket fäste du har på denna typ av gummiblandning.

Visst dränerar de bättre än slicks, men fortfarande ganska kallt när det regnar här i Norden. Kanske bättre på tropiska regn i Andalusien när banan torkar upp igen på en kvart.

Tre set fäalgar är fortfarande en god investering om du inte har massa medhjälpare som kan kränga däck till dig mellan passen. :tummenupp

nja, nog för att intermediates är "gjorda" av slicks, men visst får dom upp högre arbetstempratur
de individuela klackarna rör sig mer och skapar därmed värme i stomen.
men visst är det överreklamerat , men ack så fränt att ha...

Mmm, det är sant, en tung R6 tuggar säkerligen upp regndäck snabbare.
Får helt enkelt prova att gå ut med regndäck nästa gång det är sådär mittemellan, och se hur det går.

McFille skrev:
Mmm, det är sant, en tung R6 tuggar säkerligen upp regndäck snabbare.
Får helt enkelt prova att gå ut med regndäck nästa gång det är sådär mittemellan, och se hur det går.

Jag körde med regndäck på Sydskanes Knudankörning förra året o det var allt ifrån ösregn till vanligt regn. Det torkade dock upp dom 2 sista passen så pass att det var ett torrt fint spår runt hela banan o mina regndäck är inte uppslitna. Det syns att dom blivit mer slitna än vid regn klart, men det är inte sååååå farligt. Men visst, vill du undvika att behöva köpa nya regndäck så ska du nog undvika det. Ska väl tillägga att det inte gick speciellt fort dom 2 sista passen ändå, men ändock...

*/ ?>
Back