Slicks eller mönstrat på gotland?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är det värt att betala några hundralappar till däckfirman för att kränga på mina nya slicks jag har liggandes inför gotland eller ska man låta de mönstrade sitta kvar? Har michelin pilot power nu som jag tycker e riktigt bra grepp men jag kan ju inte låta bli att tänka att de kanske kunde vara ännu roligare med mina omönstrade. Märker ja nån skillnad som glad amatör?
 
Gotland är en bana som är väldigt snäll mot just Pilot Power.
Att tänka på dock är att Pilot Power inte tål intensiv och hård banåkning då däcket samlar på sig hög värme. Detta verkar dock inte vara något problem på Gotland som är en ganska "kall" bana.

Slicks så funkar "hard" bäst. Är du glad amatör och kanske inte ens använder däckvärmare så vågar jag påstå att du inte märker någon skillnad.

/Nitrous
 
Så va händer om pilot har gått för varmt då? tappar man allt grepp?
Jag tyckte jag körde väldigt hårt på mantorp och de va ju så man kunde bränna sig på däcken men tyckte aldrig att greppet svek?
 
Så va händer om pilot har gått för varmt då? tappar man allt grepp?
Jag tyckte jag körde väldigt hårt på mantorp och de va ju så man kunde bränna sig på däcken men tyckte aldrig att greppet svek?

Jag har själv bara goda erfarenheter av Pilot power däcken men det finns många som tycker däcken blir hala när dom når en viss temperatur och att dom då inte heller skvallrar om att det börjar släppa, det säger bara swiisch :)
Men, glöm inte att det är stor skillnad på temp nu och mot t.ex. en het sommardag i Juli när banan är rejält uppvärmd.

/Nitrous
 
Förra året var det riktigt varmt på GotlandRing under andra helgen och då fick jag ett par kvicka släpp med mina PPower 2CT. Jag fick möjlighet att byta till slicks (Racetec K2) och upplevde en viss skillnad, i synnerhet när det började släppa (det skedde mycket lugnare, kontrollerbart).
Så min rekommendation blir att du tar med dig båda uppsättningarna (om inte annat för att ha i reserv).
 
Är du snabbast i "snabb grupp" så kanske du ska börja köra på andra däck än vanliga gatdäck. I annat fall duger gatdäck. Det är nog en bra tumregel tror jag.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top