Slicks eller mönstrat på gotland?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är det värt att betala några hundralappar till däckfirman för att kränga på mina nya slicks jag har liggandes inför gotland eller ska man låta de mönstrade sitta kvar? Har michelin pilot power nu som jag tycker e riktigt bra grepp men jag kan ju inte låta bli att tänka att de kanske kunde vara ännu roligare med mina omönstrade. Märker ja nån skillnad som glad amatör?

Gotland är en bana som är väldigt snäll mot just Pilot Power.
Att tänka på dock är att Pilot Power inte tål intensiv och hård banåkning då däcket samlar på sig hög värme. Detta verkar dock inte vara något problem på Gotland som är en ganska "kall" bana.

Slicks så funkar "hard" bäst. Är du glad amatör och kanske inte ens använder däckvärmare så vågar jag påstå att du inte märker någon skillnad.

/Nitrous

Så va händer om pilot har gått för varmt då? tappar man allt grepp?
Jag tyckte jag körde väldigt hårt på mantorp och de va ju så man kunde bränna sig på däcken men tyckte aldrig att greppet svek?

Så va händer om pilot har gått för varmt då? tappar man allt grepp?
Jag tyckte jag körde väldigt hårt på mantorp och de va ju så man kunde bränna sig på däcken men tyckte aldrig att greppet svek?

Jag har själv bara goda erfarenheter av Pilot power däcken men det finns många som tycker däcken blir hala när dom når en viss temperatur och att dom då inte heller skvallrar om att det börjar släppa, det säger bara swiisch :)
Men, glöm inte att det är stor skillnad på temp nu och mot t.ex. en het sommardag i Juli när banan är rejält uppvärmd.

/Nitrous

Förra året var det riktigt varmt på GotlandRing under andra helgen och då fick jag ett par kvicka släpp med mina PPower 2CT. Jag fick möjlighet att byta till slicks (Racetec K2) och upplevde en viss skillnad, i synnerhet när det började släppa (det skedde mycket lugnare, kontrollerbart).
Så min rekommendation blir att du tar med dig båda uppsättningarna (om inte annat för att ha i reserv).

Är du snabbast i "snabb grupp" så kanske du ska börja köra på andra däck än vanliga gatdäck. I annat fall duger gatdäck. Det är nog en bra tumregel tror jag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph