Slicks eller mönstrade RR däck?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hej på er!

Har inför årets säsong köpt en 2007 R6 banhoj och tanken är att ta licensen detta år + att hinna med en massa roliga bandagar... på sikt skulle det vara roligt att ställa upp i någon tävling, men var sak har sin tid.

Jag har en däckfråga....

Just nu sitter det lite halvslitna slicks på och jag sitter nu och klurar på vad det bästa valet av däck är för mig just nu. Jag har däckvärmare till nya hojen och har kört i medel/snabb grupp på de bandagar jag har varit på tidigare med gathojen. När jag körde på gatan så hade jag Dunlop Sportsmart2.

Vad är skillnaden mellan rena slicks typ Metzler Racetec Slick CompK eller mönstrade RR däck typ Metzler Racetec RR? Finns det någon fördel med det ena eller det andra, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för input.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett hett tips är att köpa begagnade däck från någon snabb gynnare, bra mycket billigare än att köpa nya, och medel/snabb så bör de räcka gott för att träna på. :) Då får du dessutom känna på olika däck för en liten peng.

Annars beror det lite på tillverkaren, ibland är det slicks med mönster på, ibland är det andra gummiblandningar, så det får man läsa in sig på när man tittar på däcken.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Slicks kan du vända på när högersidan börjar ta slut, utan att något mönster riskerar slitas på onaturligt sätt.

Ska du köra bandagar är det ibland inte tillåtet med slicks
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Om du kan köra med Sportsmart2 så behöver du inte slicks nu.
När Sportsmart2 slutar att fungera så kan du byta till Bridgestone S20 EVO (eller liknande) innan du börjar med slicks.

Lycka till :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hej!

Nr 1 vad för fjädring kör du och när är den servad senast?

Nr2 du verkar veta vad du vill med din körning :tummenupp

Nr3 Kör beggade alt nya slicks/skurna slicks och ställ in cykel efter dessa, Välj det som typ 90% kör på så finns god hjälp i depån.

nr4 Kör alltså Pirelli 180/16-17 eller Bridgestone R10 Evo.

Nr5 Mc åkning är mycket känsla och tycke och kan man ha samma känsla i cykeln varje gång man beger sig till banan så kan man jobba med allt annat än att försöka lära sig hur cykeln beter sig varje gång man byter märke på däck.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Kör originalfjäldring, ska servas nu nästa månad.

Tack för all input, blev nog lite klokare på detta. Det känns som att däck ibland är lite placebo... tror man på däcken så kommer man tro på sin körning =)

En uppsättning Dunlop Sportmax d211 kostar typ 3300.

En uppsättning Pirelli Diablo Supercorsa kostar typ 3200

En uppsättning Racetec slick compk kostar typ 2900. Är det sämre livslängd på compk?

Men vad är den egentliga nackdelen med att köra på slicks mot skurna däck?

Ni får ursäkta dom kanske dumma funderingarna =). Jag tror ju dock inte det gör någon skillnad i min körning om jag kör på mönstrade eller inte.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pirelli, slicks känsligare när man inte håller tempot/tempen, lättare att riva och "skarpare" gräns mellan fäste/släpp. mönstrade tål lite mer tempoväxlingar och funkar bättre när man inte håller tempen ordentligt och lite mer feedback i gränslandet, metezler ungefär samma, de mönstrade levererar fäste till det tempo du håller från långsam gatåkare till sm-titeln.

Ska du satsa på bana så fimpa gatdäcken och kör race eller iaf. bandäck, gatdäcken är inget att åka på annat än enstaka bandagar och har för små marginaler när de är i gränslandet vilket man ofta hamnar i när det ska lekas på riktigt.

Beggade sst-däck funkar fint men inte mina då, jag är för fattig för att byta innan dom är Slut men det finns många som byter mellan 20-40varv och de kan en nybörjare köra någon dag på beroende på teknik/tempo. :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag rekommenderar Bridgestone R10 Evo, körde med dom en säsong på min gathoj innan jag fastnade helt i bankörningsträsket... Gott grepp, relativt lågt pris och jag tyckte dom räckte hyggligt länge för mig som glad amatör.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top