Slapp kedja skaver

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Hej.

Köpte en hoj i dagarna och upptäckte idag att överkanten på kedjan ligger an mot.. ja, nån motorkåpa kanske.
Det har tom blivit ett spår i kåpan efter kedjan.

Vet inte om den spänns när jag kör har bara kollat stillaståendes.

Någon som har nån synpunkt? Måste kedjan sträckas, eller är det fullt normalt?

Bifogar 2 bilder, hoppas Ni ser vad jag menar.
 

Bifogat

  • DSC00090.JPG
    DSC00090.JPG
    73.2 KB · Visningar: 96
  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    71.8 KB · Visningar: 115
Plastbiten ifråga är ett skydd för svingen som är till för att det inte ska ligga an mot svingens aluminiumyta då motorcykeln är olastad. När du sitter på hojen bör det vara minimal kontakt med denna.

Kontrollera kedjespelet gentemot vad som står i instruktionsboken. Normalt är det ca 30-50mm.

För övrigt så behöver du ge din kedja en rejäl rengöring. Ingrodd smuts & torra rullar är bästa medicinen för ett förstört drivpaket!
 
Last edited:
Det där är en plastbit som ligger runt svingen (även under) ämnad för kedjan att "nöta" mot istället för svingen.
 
Grymt, tack för svaren!

Då behöver jag inte vara orolig över att den skaver.

Skall genast rengöra!

Tack
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top