Slaktad fälg pga kärring bakom ratten! Hur göra?

oscar skrev:
Jag väjde undan för att inte kollidera!

Ringde fö kärringfan idag och skulle kolla om hon hade tänkt igenom situationen och kanske insett att hon gjorde fel! Nädå, hon hade minsann inte gjort fel... :fatta!
Dett löser ni inte själva, anmäl smitningen så har du en grund att bygga på.

Hon fattar säkert inte att hon har gjort fel.

Sa du inte till henne att det är olagligt att smita från en olycksplats osv.
Nu är det ju bara att kontakta polisen så får dom ju göra en utredning, tänk bara på att sånt kan ta tid...

Det är smitning som så många andra påpekar så ring polizei

Polisanmälde en tant som tryckte min bil på en pakering o lugnt o fint gled därifrån. Farbror blå ringde upp tanten som erkände direkt... POLISANMÄL! Du har ju inget o förlora, lr?

Man får inte byta fil för att köra om till höger. Det är ok att köra om om man redan ligger i den filen men annars inte. :näsblod

Dede skrev:
inte om gällande hastighet är <70km/h så på 30 & 50 sträckor är det tillåtet.

Gällande hastighet <= 70, t.o.m, så på 30, 50 och 70-sträckor är det tillåtet. Tänk om alla på essingeleden visste det... Och man får byta fil för att göra en omkörning till höger på dessa vägar om de har två eller fler filer i körriktningen.

Om nån hittar trafikförordningen från -99 som reglerar det så lägg upp en länk.

Jag har bara hittat det här:

Jag saxar några rader ur senaste upplagan av körkortsboken som är utgiven av STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
"På en gata med markerade körfält och där tillåten fart är högst 70 km ska du välja det körfält som bäst passar ditt färdmål."
"För att minska risken för olyckor ska du bli kvar i ditt körfält. Byt endast körfält om du ska stanna, svänga i en korsning eller köra om. Du ska inte gå tillbaka till det ursprungliga körfältet efter en omkörning."
I avsnittet om omkörning i stadstrafik står bland annat följande:
"På gator där hastigheten är max 70, och det är minst två markerade körfält i vardera riktningen, kan du välja att köra om på antingen höger eller vänster sida. Denna regel finns för att minska antalet körfältsbyten."
http://www.gd.se/saik/nyheter/saik_article.jsp?article=10629

Last edited:
Tjoffe skrev:
Man får inte byta fil för att köra om till höger. Det är ok att köra om om man redan ligger i den filen men annars inte. :näsblod

Men jag skulle ju till höger i rondellen 1km längre fram, inte till vänster vid rödljuset efter 200 meter... :rolleyes:

oscar skrev:
Men jag skulle ju till höger i rondellen 1km längre fram, inte till vänster vid rödljuset efter 200 meter... :rolleyes:

Oscar, se min edit ovan och var lugn, du får göra så. Och polisanmäl. Kanske pröva att tala om för tanten att du tänker göra det så hon kan välja?

Hota henne med anmälning för smitning om hon inte är villig att erkänna det hon har gjort, tycker själv också det är hennes fel men eftersom du väjar så vet jag inte men jag hade inte suttit och varit 110% säker på att hon får det.. men hon bör ju få skulden för det.

Så ring till henne o berätta att hon har chansen på att erkänna det hela annars anmäler du helt enkelt henne för smitning och det är absolut inget o leka med.. tror inte i detta fall men smitning kan man få fängelse för också om jag inte har fel??

Eller så ringer du och säger så att nu betalar du en ny fälg till mig eller så polis anmäler jag dig för smitning och du vet väl vad det innebär?! om inte så berättar du det för henne.. det brukar oftast hjälpa.. som tex 2 somrar sedan när en bil körde ut fast hon hade väjnings plickt och kolliderade med mig.. sen smet hon juh förståss men liten stad alla känenr typ alla .. så vi fivk juh tag på henne så hon fick betala själv risken!.

oscar skrev:

Jaa precis, tänkte bara att du skulle va medveten om det när du pratar med fabbohaffa.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN