Slaktad fälg pga kärring bakom ratten! Hur göra?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Körde bil inne i Lund härom kvällen och får en snigel framför mig. När det blir dubbelfiligt så ligger hon kvar i vänster fil och jag tänker då att jag kan köra om i höger fil. När jag är nästan bredvid henne så får hon för sig att det är dags att byta fil, vilket hon också gör. Jag blir tvungen att tvärnita och svänga upp mot trottoaren, och jag fattar direkt att där rök den fälgen. Jag körde då ikapp henne och stannade framför henne, gick ur bilen och fram till hennes dörr. Hon vägrade hissa ner fönstret eller öppna dörren så jag gjorde det åt henne. Då blev hon helt hysterisk och började dra i dörren. Jag tänkte att hon kanske blev rädd så jag lät henne dra igen den, men då stack hon. Jag hoppade i min bil och körde efter henne tills hon parkerade, och då fick jag till slut prata med henne. Enligt henne så hade hon ju absolut inte gjort något fel för jag låg ju bakom henne. Hon vägrar helt enkelt erkänna sitt fel. Bilen hon körde står skriven på hennes man.

Hur ska jag göra för att få pengar till en ny fälg? Eller är det kanske bara att bita i det sura äpplet för min del...?

Last edited:
Enkelt kontakat polisen och ditt försäkrings bolag,du har ju deras adress osv.

Berätta vad som hänt och fyll i en skadeanmälan och låt dom sköta resten.

Finns det vittnen ?

oscar skrev:
Körde bil inne i Lund härom kvällen och får en snigel framför mig. När det blir dubbelfiligt så ligger hon kvar i vänster fil och jag tänker då att jag kan köra om i höger fil. När jag är nästan bredvid henne så får hon för sig att det är dags att byta fil, vilket hon också gör. Jag blir tvungen att tvärnita och svänga upp mot trottoaren, och jag fattar direkt att där rök den fälgen. Jag körde då ikapp henne och stannade framför henne, gick ur bilen och fram till hennes dörr. Hon vägrade hissa ner fönstret eller öppna dörren så jag gjorde det åt henne. Då blev hon helt hysterisk och började dra i dörren. Jag tänkte att hon kanske blev rädd så jag lät henne dra igen den, men då stack hon. Jag hoppade i min bil och körde efter henne tills hon parkerade, och då fick jag till slut prata med henne. Enligt henne så hade hon ju absolut inte gjort något fel för jag låg ju bakom henne. Hon vägrar helt enkelt erkänna sitt fel. Bilen hon körde står skriven på hennes man.

Hur ska jag göra för att få pengar till en ny fälg? Eller är det kanske bara att bita i det sura äpplet för min del...?

Den som byter fil är alltid skyldig att se till att detta kan ske utan risk.. Hon är skyldig som synden.. polisanmäl henne på stört för smitning!

Det är väl inte olagligt att ligga i vänster fil? däremot är det väl olagligt att köra om i höger fil :va

oscar skrev:

Ok känns som om det spelar mindre roll iofs,polisanmäl så löser det sig säkert när dom ringer till gubben/tanten och frågar vad som hänt.Man brukar inte vara så tuff när dom ringer och nu har väl tanten lungnat sig lite.

Mitt tips är att ge dig inte själv in i några disskutioner med dom låt polis o försäkringsbolaget sköta det så slipper du en massa tjafs och skit.

morlock skrev:
Det är väl inte olagligt att ligga i vänster fil? däremot är det väl olagligt att köra om i höger fil :va

inte om gällande hastighet är <70km/h så på 30 & 50 sträckor är det tillåtet.

Långa farbron skrev:
Nej på 50 och 70 vägar är det tillåtet.

Tanten får hursomhelst inte byta fil om det är någon annan där.
Jag har blivit prejad mellan lastbil och släp när jag kört min mors lilla polo. Lastbilen tillhörde en trafikskola, på förarplatsen satt en lärare på väg till uppkörning, han la aldrig märke till mig, men det slutade med att de fick stå för reparation iaf.

Vad kan de säga om att jag öppnade dörren? Olaga intrång? :D

Lastbil vs Polo låter som en ojämn match! :)

oscar skrev:
Vad kan de säga om att jag öppnade dörren? Olaga intrång? :D

Lastbil vs Polo låter som en ojämn match! :)

Jag tror de kommer ha överseende med tanke på att hon åkte från platsen... två ggr!

Kolliderade ni eller väjde du bara undan? Om du bara väjt undan finns det nog en viss risk att du får ta det på din egen vagnskadeförsäkring även om något annat blindstyre startade det hela. Men kolla med försäkringsbolaget så får du svar.

Bara sätt dit tantan. Ring till fabror blå o förskringsbolaget. :yoparty

Harrysson skrev:
Kolliderade ni eller väjde du bara undan?

Jag väjde undan för att inte kollidera!

Ringde fö kärringfan idag och skulle kolla om hon hade tänkt igenom situationen och kanske insett att hon gjorde fel! Nädå, hon hade minsann inte gjort fel... :fatta!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN