Slakt av Tamiler - Inte synd om dom?

Status
Ej öppen för fler svar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Efter att Israelhatet bland flera av våra medlemmar har luftats i Gazatråden undrar man ju om inte nämnda medlemmar, som utmålar sig själva som humana och empatiska, bryr sig om det totalt urkiljningslösa mördandet av civila tamiler.

Är det helt enkelt så att Gazakonflikten egentligen bara är en katalysator för antisemiter att vifta med sitt Israelhat?

Israel, som gör allt för att inte skada civila trots att Hamas med glädje försöker offra sina egna barn i möjligaste mån, får massiv kritik av diverse sk humanister medan lankeserna ger blankaste fan i om de dödade och lemlästade är barn eller militärer och av samma humanister inte ens bemödas en kommentar.

Something is rotten in the state of PK-Sweden.

Last edited:
"Israel, som gör allt för att inte skada civila"

Nu har du nog lagt upp bollen på mållinjen:näsblod

:fosforbomber etc.

"Israel, som gör allt för att inte skada civila"

Nu har du nog lagt upp bollen på mållinjen:näsblod

:fosforbomber etc.

Tänk på att trådstartaren är samma kille som skrev att Israel ville ha vapenvila. Strax efteråt sa Israels inrikes-, utrikes- samt premiärminister att offensiven skulle utökas och ingen vapenvila sågs inom kort :lol Nånting säger mig att alla papper inte sitter i pärmen :tummenupp

.....men för att hålla sig till de delar av ämnet som inte grundas i paranoia är jag benägen att hålla med ts i det att konflikten får väldigt lite plats i media. Men jag antar att det är "närhetsprincipen" som gör det (även om TS skyller på antisemitism)... ju mer avlägsen en konflikt är, desto mindre utrymme får den i media.

Jag är nyfiken på var man kan hitta bra info om konflikten. Det är ju mest notiser i tidningarna...

Så? Är det inte lika synd om de som dödas av vapen som inte sitter i händerna på en israel? Var är folks högljudda protester?

Tänk på att trådstartaren är samma kille som skrev att Israel ville ha vapenvila. Strax efteråt sa Israels inrikes-, utrikes- samt premiärminister att offensiven skulle utökas och ingen vapenvila sågs inom kort :lol Nånting säger mig att alla papper inte sitter i pärmen :tummenupp
Och slåss för att skydda de svaga!
Ett tvättäkta helgon!

Efter helgen ska han dessutom skapa en tråd där han skäller på oss för att vi inte engagerar oss för de lidande i Kongo.
Nästa fredag blir det Sudan!
Efter det blir det Tchad.
Sedan är prognosen något oklar men Colombia kan vara ett alternativ.

Men jag antar att det är "närhetsprincipen" som gör det ... ju mer avlägsen en konflikt är, desto mindre utrymme får den i media.

Jag är nyfiken på var man kan hitta bra info om konflikten. Det är ju mest notiser i tidningarna...

Så himla nära är det inte till Mellanöstern även om det är närmare, samtidigt reser betydligt fler västerlänningar till Sydostasien än till Mellanöstern och globaliseringen har väl ändå gjort att saker inte är så avlägsna som förut?

Angående info. Jag skulle också gärna sett en Åsne Seierstad eller Gustaf Fridolin på Sri Lanka. Varför åker inte dessa 'vittnen' dit också och rapporterar hemskheterna?

Ett tvättäkta helgon!

Efter helgen ska han dessutom skapa en tråd där han skäller på oss för att vi inte engagerar oss för de lidande i Kongo.

Skämta bort det? Är det svaret tycker du?

Last edited:
Ett tvättäkta helgon!

Eller så ska han fortsätta i "Rosengårdstråden" och berätta om när han spöa upp en kille och hans kompisar tyckte det var orättvist :hihi

Eller så ska han fortsätta i "Rosengårdstråden" och berätta om när han spöa upp en kille och hans kompisar tyckte det var orättvist :hihi

Och det har med detta att göra, exakt hur?

Som jag misstänkte har ingen nån bra förklaring på det här. Korvgubbe gjorde i alla fall ett haltande försök.

Last edited:
Så himla nära är det inte till Mellanöstern ?

Just ja, "närhet" är ju ett begrepp som enbart kan användas på avstånd rent geografiskt....

Det är inte så att "närheten" till Israel som jag syftar på grundar sig i en hel del annat?!

Mig veterligen har fler svenskar en relation till israel än till Sri Lanka. Fler svenskar har släkt i Israel än Sri Lanka. Som land har vi mer affärer, samarbete och utbyte med Israel än vi har med Sri Lanka.
Dessutom har vi kulturella och demokratiska faktorer som gör att vi känner en större närhet till Israel än Sri Lanka.

Alla dessa saker är ganska självklara faktorer som spelar in på hur starkt vi reagerar på något som händer i israel och på något som händer i Sri Lanka.

Och det har med detta att göra, exakt hur?

Bonny spekulerade i vad nästa helt intetsägande tråd skulle handla om, jag trodde han hade fel och gav min syn på saken. Ett snöre är väl inte längre än från ena änden till den andra? Så svårt var det ju inte att se kopplingen.

Men frågan är ju vart vill du eg. komma med den här tråden? Att nån ska gå in & skriva att det som händer är kanon? Tror du själv nån kommer göra det? Du klagar på att folk inte engagerar sig i Lankesernas slakt och att ingen kommenterar händelserna. Kan det bero på att vi inte orkar med trådar om precis allt som händer här i världen? Tänk om vi skulle starta en tråd för varje gång man tycker något är fel, skulle inte det bli lite jobbigt i längden?

Mig veterligen har fler svenskar en relation till israel än till Sri Lanka. Fler svenskar har släkt i Israel än Sri Lanka. Som land har vi mer affärer, samarbete och utbyte med Israel än vi har med Sri Lanka.
Dessutom har vi kulturella och demokratiska faktorer som gör att vi känner en större närhet till Israel än Sri Lanka.

Inte minst som kristna känner vi till Judar, israel etc. genom bibeln, när senast såg man en tamilier i bibeln?

Last edited:
Du klagar på att folk inte engagerar sig i Lankesernas slakt och att ingen kommenterar händelserna. Kan det bero på att vi inte orkar med trådar om precis allt som händer här i världen?

Men man orkar alltid med det som händer i Palestina? Och det ÄR så fruktansvärt och upprörande. Som svar på din fråga: Nej det tror jag inte det beror på. Jag tror det beror på att du värderar palestinska liv högre än tamilska.

Vilka är du talesman för? Du skriver ...vi inte orkar..

Just ja, "närhet" är ju ett begrepp som enbart kan användas på avstånd rent geografiskt....

Det är inte så att "närheten" till Israel som jag syftar på grundar sig i en hel del annat?!

Alla dessa saker är ganska självklara faktorer som spelar in på hur starkt vi reagerar på något som händer i israel och på något som händer i Sri Lanka.

Nu tror jag inte särskilt många svenskar har släkt i Israel, men okej jag köper ändå en del av ditt argument. Men är det egentligen rätt? Är inte det rätt rasistiskt och egoistiskt isf?

Jag är dessutom helt säker på att väldigt många fler svenskar reser till sydostasien och Indien än till Mellanöstern vilket enligt din argumentation borde ha skapat en närmare relation till det området, även om just Sri Lanka kanske inte är så välbesökt. Hur många svenskar tror du har varit i Israel?

Jag tror snarare att det är media som så länge har matat oss med bilder från Israelområdet som har skapat denna påhittade relation.

Last edited:
Inte minst som kristna känner vi till Judar, israel etc. genom bibeln, när senast såg man en tamilier i bibeln?

Vilka har läst bibeln? Inte jag, men som svar på din fråga - Jag har aldrig hört talas om tamiler i bibeln men jag värderar dem definitivt inte lägre för det. Inte heller känns palestinierna mig närmare än tamilerna av nämnda påstådda orsak.

Jag är dessutom helt säker på att väldigt många fler svenskar reser till sydostasien och Indien än till Mellanöstern vilket enligt din argumentation borde ha skapat en närmare relation till det området,...

Det är precis vad det gör.. Det var därför insamlingarna till thailand slog alla rekord efter tsunamin medans länderna runt omkring bara fick en bråkdel...

Men fortfarande så är Sveriges relation till Israel betydligt närmare och bättre än den till Sri Lanka.

Och ja, visst är det egoistiskt att bry sig mer om de nära men det är en mänsklig "egenskap" som man ibland får försöka ta ur sig själv...

Däremot finns en annan skillnad som gör att folk reagerar mer på israels aggression änd en i Sri lanka och det är att många nog tror bättre om israel än att de ska göra som de gjorde.

För att att en helt påhittad men pedagogisk liknelse så skulle vi nog bli argare om Finland plötsligt började förfölja sina samer än om någon bananrepublik i Afrika gjorde samma sak med någon av sina minoriteter..

Man har helt enkelt större förväntningar på vissa länder än andra vilket gör ilskan större när dessa förväntningar krossas....

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan