Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
amullo skrev:Japp. Brukar vara "avrundning" på kubiken.
Dock finns det undantag.
Ducati anger den korrekta cc på sina desmoquattromodeller
748
749
996
998
999
Här gissas inget, ta mig fan! 999R har en cc mer än de andra för att Ducati har borrat upp den lite.amullo skrev:999 har både 998 och 999 kubik. Nu får ni gissa varför....

Bingo skrev:Här gissas inget, ta mig fan! 999R har en cc mer än de andra för att Ducati har borrat upp den lite.
Vad vinner jag![]()

HA, DET VISSTE JAG VÄL! Men visste du att de har borrat upp den en mm?amullo skrev:Du vinner inget, för det är bara delvis rätt!
De har borrat den mer än bara "lite", och samtidigt minskat slaget för att få den mer varvvillig.
SÅ DET SÅ!![]()
![]()
Ja så har ju Kawasaki sin 636, och blir tvungen att göra en extra modell för tävlingsbruk. När 636'an dessutom tar skalp efter skalp i diverse tidningstester (och det inte sällan tillskrivs det faktum att den har större motor) så kan man ju undra hur länge det dröjer innan dom andra rad4-tillverkarna också börjar "fuska" med kubiken, s.a.s. Kanske.Micke_Lindstrom skrev:Anledningen till att en 600 ofta har 599 kubik borde vara för att om man gör den till exakt 600 kubik så kommer slagvolymen öka till typ 600.00001 ganska snabbt när loppet slitits lite, vilket skulle vara fusk om man tävlade i en klass där man max får ha 600 kubik.
Det verkar ha blivit "kultur" att göra så även på hojar som aldrig varit avsedda att tävlas med.
Men en GPZ 900R har 908 kubik.![]()
Bingo skrev:HA, DET VISSTE JAG VÄL! Men visste du att de har borrat upp den en mm?![]()
![]()

amullo skrev:Jo, jag visste att de borrat den.
För att vara exakt
999 R har borr x slag 104*58,8
999 S har borr x slag 100*63,5
Så den är borrade MER än 1 mm..![]()
![]()
*springer och gömmer mig*|
|
KTM firar 100 år av 6DAYS
KTM firar 100 år av 6DAYS® ... |
|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife