Slagvolymen ej exakt

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Varför ligger slagvolymen i 9 fall av 10 alltid en kubikcentimeter under modelnamnets slagvolym? 600cc är ju nästan alltid 599cc, 1000cc är 999cc...
Varför?

jämna nummer låter bättre..?
och sen är det väl en fråga om klasstillhörighet också, det heter ju "600cc-klassen" och "1000cc-klassen", inte "omkring 600cc-klassen" osv.

Japp. Brukar vara "avrundning" på kubiken.

Dock finns det undantag.
Ducati anger den korrekta cc på sina desmoquattromodeller
748
749
996
998
999

amullo skrev:
Japp. Brukar vara "avrundning" på kubiken.

Dock finns det undantag.
Ducati anger den korrekta cc på sina desmoquattromodeller
748
749
996
998
999

999 har väll 998cc me har jag för mig..

Förövrigt så var inte frågan varför man döper modellerna till 600 och inte 599, men varför tillverkar man inte en 600 motor i exakt 600cc?

Last edited:
Finns inget annat som är exakt; det är väl inget magiskt med just cyl.volymen, just mätt i cc. I realiteten är inte slaget exakt x mm o borrningen exakt y mm. Som vanligt håller man sig till en noggrannhet som är rimlig bara. Enda gången det spelar nån roll om det är ca 599 el ca 601 är väl om man tävlar i en klass där motorn inte får vara större än 600. Min 1100 har 1052 ca. Att kalla kawa 636 f 600 upprörde många.
Vad är problemet ? Att jag tog dig på för stort allvar kanske ? ;)
/u

Nä, jag bara undrade, och undrar fortfarande... Det är tydligen inte svårt att göra en motor exakt på kubiken då alla är 599 :)

Men det kanske är just för marginalernas skull i tävlingar och liknande.

Jag tror inte man har lust att labba m slag o borrningar annat än på hela mm. Tror iaf inte jag sett nåt sånt. Men titta på måtten i din hoj och räkna ut volymen så noga du kan. (PI har oändligt antal decimaler; är inte exakt mao) Kanske inte blir exakt 599. Avrundningen till cc kanske görs i broschyrerna.
/u

amullo skrev:
999 har både 998 och 999 kubik. Nu får ni gissa varför....
Här gissas inget, ta mig fan! 999R har en cc mer än de andra för att Ducati har borrat upp den lite.

Vad vinner jag :squid

Bingo skrev:
Här gissas inget, ta mig fan! 999R har en cc mer än de andra för att Ducati har borrat upp den lite.

Vad vinner jag :squid

Du vinner inget, för det är bara delvis rätt!

De har borrat den mer än bara "lite", och samtidigt minskat slaget för att få den mer varvvillig.

SÅ DET SÅ! :D :squid

amullo skrev:
Du vinner inget, för det är bara delvis rätt!

De har borrat den mer än bara "lite", och samtidigt minskat slaget för att få den mer varvvillig.

SÅ DET SÅ! :D :squid
HA, DET VISSTE JAG VÄL! Men visste du att de har borrat upp den en mm? :fakta :D

Anledningen till att en 600 ofta har 599 kubik borde vara för att om man gör den till exakt 600 kubik så kommer slagvolymen öka till typ 600.00001 ganska snabbt när loppet slitits lite, vilket skulle vara fusk om man tävlade i en klass där man max får ha 600 kubik.
Det verkar ha blivit "kultur" att göra så även på hojar som aldrig varit avsedda att tävlas med.

Men en GPZ 900R har 908 kubik. :tummenupp

Micke_Lindstrom skrev:
Anledningen till att en 600 ofta har 599 kubik borde vara för att om man gör den till exakt 600 kubik så kommer slagvolymen öka till typ 600.00001 ganska snabbt när loppet slitits lite, vilket skulle vara fusk om man tävlade i en klass där man max får ha 600 kubik.
Det verkar ha blivit "kultur" att göra så även på hojar som aldrig varit avsedda att tävlas med.

Men en GPZ 900R har 908 kubik. :tummenupp
Ja så har ju Kawasaki sin 636, och blir tvungen att göra en extra modell för tävlingsbruk. När 636'an dessutom tar skalp efter skalp i diverse tidningstester (och det inte sällan tillskrivs det faktum att den har större motor) så kan man ju undra hur länge det dröjer innan dom andra rad4-tillverkarna också börjar "fuska" med kubiken, s.a.s. Kanske.

Bingo skrev:
HA, DET VISSTE JAG VÄL! Men visste du att de har borrat upp den en mm? :fakta :D

Jo, jag visste att de borrat den.

För att vara exakt

999 R har borr x slag 104*58,8
999 S har borr x slag 100*63,5

Så den är borrade MER än 1 mm.. :notme :whip

amullo skrev:
Jo, jag visste att de borrat den.

För att vara exakt

999 R har borr x slag 104*58,8
999 S har borr x slag 100*63,5

Så den är borrade MER än 1 mm.. :notme :whip
:skrämd *springer och gömmer mig*

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back