Är man snål i början får man betala dubbelt i slutet. Har man inte råd att sköta hojen kanske man skall fundera på om man skall ha just en så dyr hoj att sköta.
Nu tycker jag du är lite vrång.
Jag är noga mer servicen på mina fordon och jag har råd att utföra den. Då jag verkligen ville försäkra mig om att jag inte gjorde något dumsnålt, så skapade jag denna tråden, där jag frågade om era erfarenheter kring att svarva skivor.
När jag frågade var det ingen skrev det du skrev nu om att slagna skivor ofta slår sig igen. Hade jag varit medveten om att det var en fulfix som bara höll en säsong eller två, hade jag självklart inte valt att göra det, det är inte så jag servar fordon.
Anledningen till att jag inte valde några andra skivor var att jag inte hade någon uppfattning om hur de stod sig mot originalskivorna och att det sista jag ville göra var att tumma på bromsverkan.
Så i slutänden valde jag att lita jag på verkstaden och tänkte att med renoverade originalskivor så gör jag åtminstone inte bort mig med kvalitet på skivor eller bromsverkan.
Skivor som slagit sig brukar slå sig igen när dom blivit varma.
Än så länge vet jag inte om de slagit sig eller om det är en beläggning. Om de har slagit sig är det markant mindre än förra gången, då det krävs höga hastigheter för att det ska kunna kännas. Jag har kontaktat verkstaden som skulle återkomma, tar det därifrån så får vi se
Lätt ta reda på.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034
Min erfarenhet från Sprint RS är att det är inte slag som ger pulserande bromsverkan utan det är ytan
på skivan.
Ja, det kan absolut vara så denna gången. Förra gången var de däremot uppmätt skeva.
Har börjat med att kontakta verkstaden som skulle återkomma, så får vi se om de vill titta på det eller om jag ska mäta upp dem själv.
Så det enklaste kan vara att lossa ena skivan och vrida den 1/2 varv och skruva fast den igen.
Kan absolut vara värt ett test.
Utan det är framför allt variationer i ytan på bromsskivan som ger pulserande bromsverkan.
Och nytt ytskikt får man också vid svarvning.
Skulle väl vara om det nya ytskiktet blivit dåligt av någon anledning.