Slagna skivor: svarva, original eller tredjepart?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, fast att ta bort oket och plugga banjon är oftast betydligt jobbigare än att ta bort skivan ;) Att ha ett ok hängandes löst är ett bra sätt att nominera sig för ett Darwin award :huvet

Om man gör som du säger ja, men om man inte pluggar banjon och inte låter oket hänga löst utan har en distans i oket så kolvarna inte åker ut och ser till att oket inte hänger löst så borde det vara lättare.

Det handlar om en kort provkörning, inte en resa till Långtbortistan... :hej
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har jag fått prisförslag på ISR från S-Racing, 4995kr/par.

Som jämförelse är mina tidigare prisförslag:
BMW org 7200kr/par
Brembo Oro 3900kr/par

Tyvärr känner jag mig inte klokare över vad jag väljer mellan i prestanda och kvalitet.

Nya eftermarknadsskivor tex från EBC kostar 1600-1700/styck
Köper gärna billigare än original, men vill försäkra mig om att det jag inte sätter på är sämre.
Svårt att få en uppfattning om kvalitet / bromsförmåga.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Isr är mycket bra grejor sedan har du en suport som är outstanding dom kan svara dej på alla frågor du någonsin kommer på. Har själv isr custom made på min yz250wr sjuk skillnad i bromsar.. har fått kritik på besiktning att dom är fördjävulsk bett i:D. O det är ju meningen:fakta
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan uppdatera tråden med att i slutänden valde jag att svarva om mina skivor.

I början kändes de jättebra, men något år (ett par hundra mil) senare så märkte jag att de börjat gnissla rytmiskt vid inbromsningar i låg fart. Tänkte att det kanske var skräp på skivorna som skulle försvinna vid mer körning, men ljudet bestod.

Idag prövade jag att ta upp hojen i ~180 och ge mjuk broms. Det pulsade klart och tydligt.

Vet inte om skivorna slagit sig ännu mer eller om det var att de åkte på lite lätt ytrost efter en småsalt regntur under tidig vår. Oavsett så ser de rena och fina ut och problemet går inte att bromsa bort.

Får väl berätta för verkstaden som utförde jobbet och se vilket råd de ger.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är man snål i början får man betala dubbelt i slutet. Har man inte råd att sköta hojen kanske man skall fundera på om man skall ha just en så dyr hoj att sköta.

Detta gäller ju oavsett vilket lite extremare fordon man nu råkar äga.

Skivor som slagit sig brukar slå sig igen när dom blivit varma.

Isr kan byta slitbanorna på dina centrum ganska billigt och Isr gör verkligen inte något skräp.

Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan uppdatera tråden med att i slutänden valde jag att svarva om mina skivor.
Idag prövade jag att ta upp hojen i ~180 och ge mjuk broms. Det pulsade klart och tydligt.
Vet inte om skivorna slagit sig ännu mer eller om det var att de åkte på lite lätt ytrost efter en småsalt regntur under tidig vår. Oavsett så ser de rena och fina ut och problemet går inte att bromsa bort.
Får väl berätta för verkstaden som utförde jobbet och se vilket råd de ger.

Lätt ta reda på.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034

Min erfarenhet från Sprint RS är att det är inte slag som ger pulserande bromsverkan utan det är ytan
på skivan.

Så det enklaste kan vara att lossa ena skivan och vrida den 1/2 varv och skruva fast den igen.
Lite jobbigare är att ta loss skivorna helt och slipa med vattenslip 400 till ett mönster XXXXXXXXX så att bromsbelägget möter XXXXXXXXXX när skivan snurrar.
För så var mina nya originalskivor till Sprint RS slipade när de kom.
De gamla slog den ena som mest 0,1mm, andra gamla < 0,1mm
De nya slog 0,1mm den ena, 0,15mm den andra men pulseringarna försvann.
Min slutsats är att slag bara kastar ut bromsbeläggen så det tar mer rörelse i bromshandtaget innan bromsen tar.
Och tillåtet slag enligt Haynes på Sprint RS är 0,3 mm.

Utan det är framför allt variationer i ytan på bromsskivan som ger pulserande bromsverkan.
Och nytt ytskikt får man också vid svarvning.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är man snål i början får man betala dubbelt i slutet. Har man inte råd att sköta hojen kanske man skall fundera på om man skall ha just en så dyr hoj att sköta.
Nu tycker jag du är lite vrång.

Jag är noga mer servicen på mina fordon och jag har råd att utföra den. Då jag verkligen ville försäkra mig om att jag inte gjorde något dumsnålt, så skapade jag denna tråden, där jag frågade om era erfarenheter kring att svarva skivor.

När jag frågade var det ingen skrev det du skrev nu om att slagna skivor ofta slår sig igen. Hade jag varit medveten om att det var en fulfix som bara höll en säsong eller två, hade jag självklart inte valt att göra det, det är inte så jag servar fordon.

Anledningen till att jag inte valde några andra skivor var att jag inte hade någon uppfattning om hur de stod sig mot originalskivorna och att det sista jag ville göra var att tumma på bromsverkan.

Så i slutänden valde jag att lita jag på verkstaden och tänkte att med renoverade originalskivor så gör jag åtminstone inte bort mig med kvalitet på skivor eller bromsverkan.

Skivor som slagit sig brukar slå sig igen när dom blivit varma.
Än så länge vet jag inte om de slagit sig eller om det är en beläggning. Om de har slagit sig är det markant mindre än förra gången, då det krävs höga hastigheter för att det ska kunna kännas. Jag har kontaktat verkstaden som skulle återkomma, tar det därifrån så får vi se :)

Lätt ta reda på.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034

Min erfarenhet från Sprint RS är att det är inte slag som ger pulserande bromsverkan utan det är ytan
på skivan.
Ja, det kan absolut vara så denna gången. Förra gången var de däremot uppmätt skeva.

Har börjat med att kontakta verkstaden som skulle återkomma, så får vi se om de vill titta på det eller om jag ska mäta upp dem själv.

Så det enklaste kan vara att lossa ena skivan och vrida den 1/2 varv och skruva fast den igen.
Kan absolut vara värt ett test.

Utan det är framför allt variationer i ytan på bromsskivan som ger pulserande bromsverkan.
Och nytt ytskikt får man också vid svarvning.
Skulle väl vara om det nya ytskiktet blivit dåligt av någon anledning.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta det inte personligt..

Det finns massor av folk med BMW AUDI PORSCHE o allsköns R bilar R hojar o R båtar om det finns som bara kör.

Priset på sporthoj var när någon frågade om det går att skarva en gaswire för en ny var för dyr till en R1 500:- var för mycket för att inte riskerar livet med ev gashäng.

Ring akke på svenska ISR så byter han skivan på original centrum. Dög akkes grejor tillomed i MotoGP så är dom garanterat bra nog till 99,9% av oss amatör krigare.

Personligen trodde jag inte det var sant när jag monterat skivor från akke trodde inte det kunde vara sådan stor skillnad på bromsverkan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Personligen trodde jag inte det var sant när jag monterat skivor från akke trodde inte det kunde vara sådan stor skillnad på bromsverkan.

Kan bara hålla med. Och då är Daytonans bromsar kända för att vara bland de bättre. :)

Att Akke dessutom är väldans trevlig och verkstaden är guld för en mekaniker att besöka, inga 5S eller Mean Production här inte, är grädde på moset.
Att inte stödja en kinesisk diktarur känns inte helt fel heller...:tummenupp

Men jag förstår att andra kan göra andra val... :krama
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top