Man måste se de där killarna live för att fatta hur fort de körStoner under Assen QP...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man måste se de där killarna live för att fatta hur fort de körStoner under Assen QP...
Ja, ungefär som när framhjulet lättar. Jag tror jag vågar påstå att trycket mot asfalten är lägre då än under inbromsning...Det skulle ju innebära att man upphäver tyngdlagen.![]()
Du behöver väl inte bli dryg för att jag ställer enJa, ungefär som när framhjulet lättar. Jag tror jag vågar påstå att trycket mot asfalten är lägre då än under inbromsning...
Men visst uttryckte jag mig otydligt, jag tror dock poängen gick fram lite ändå.![]()
Kenny Roberts är den som brukar krediteras med att vara först med att sladda i GP när han kom över i slutet av 70 talet.Jag vill minnas att man på 80-talet snackade mycket om att det var amerikanerna, bl.a. Eddie Lawson, som införde power-sliding på road racing banorna och det berodde på att de började med att köra dirt track och sedan gick över till road racing och tog med sig den körtekniken då.
Kenny Roberts är den som brukar krediteras med att vara först med att sladda i GP när han kom över i slutet av 70 talet.
Sedan var han ensam om Good Year däck när han kom över. Det påverkade säkert slddandet.Körställningen gjorde det svårt att ställa ut foten.
Därför ställde han ut ett knä lindat i silvertape.
knäskrapet var fött.
Så frågan kvarstår:
Hur flyttas belastning från bakhjulet för att det börjar spinna?
Och förklaringen att minskad friktion i sig skulle göra det kan inte
stämma. Lasten är i detta fall lika med det som kallas normalkraften.
Den påverkas inte av friktionskoeficienten. Friktionskraften
däremot är normalt linjärt beroende av f.
Men den verkar parallellt med underlaget och kan således inte
påverka trycket mot detsamma.
Sedan var han ensam om Good Year däck när han kom över. Det påverkade säkert slddandet.
han har ju alltid hävdat att han körde med sladd frö att styra runt hojen. Barry Sheene sa att det var nonsens vilket Roberts fortfarande hävdar berodde på att Sheene inte kunde sladda och således inte hade en aning om vad han snackade om.![]()
Tror att Roberts hade rätt i det fallet.Kan tänka mig att Barry Sheene hade rätt^^
Förresten så kör du roadracing, sladdar du i kurvorna?
Tror att Roberts hade rätt i det fallet.
Jag skiter på mig när det börjar sladda så - nej.
Fredde Watz körde däremot medvetet med sladd både fram och bak när han körde 250.
Jag brukar inte hinna reagera när det sladdar fram...Ok att det rör sig ibak, men när det glider i fram så brukar det ju bara vara att vänta på smärtan och prislappen på dom nya delarna som behövs
![]()
Med andra ord kan man säga att de flesta roadracingförarna inte använder sladd?
(och nu menar jag inte att det glider nån halv centimeter av misstag, utan riktig sladd)
Tror inte heller att speciellt många medvetet kör powerslide för att spara däck, men utan tvekan måste det vara så att det genereras mindre värme inne i stommen när man powerslidar än när man ligger på max gas utan att det släpper, det är enkel fysik. Samma effekt kan i princip uppnås genom att helt enkelt gasa lite mindre, men då kommer hojen att styra runt sämre, så kan man kontrollera en powerslide så kan det mycket väl vara bättre.Förstår eran teori att det skulle slita mindre på däcken men jag tror ju knappast på det.
Åker jag 20 varv supermoto med bromsslide så sliter det däck på "högfarts högern".
Åker jag 20 varv supermoto utan bromsslide så ser däcken BRA mycket finare ut.
End of story.
Nej det gör dom inte. Många på hög nivå Bromssladdar för att "svänga" lite extra precis som man göra i Supermoto.
Powerslide är det nog ytterst få som använder sig av med flit. Släpper det så kan dom kontrollera det. Men att dom skulle vinna tid / spårval på det har jag ju väldigt svårt att se. Varför skulle dom då ha traction control? Om nu reglerna inte har satt stopp för det???
Förstår eran teori att det skulle slita mindre på däcken men jag tror ju knappast på det.
Åker jag 20 varv supermoto med bromsslide så sliter det däck på "högfarts högern".
Åker jag 20 varv supermoto utan bromsslide så ser däcken BRA mycket finare ut.
End of story.
Eh, det var ju det jag sa.Jag försöker inte vara nån liten snorunge, men.
Dom säger ju tidigare i tråden att ytskicktet på däcket blir varmt, skapar rök, men stommens temperatur sjunker.
Den enkla fysiken tycker jag att du ska överlåta till dom som kan istället för att gissa
Fortfarande, försöker inte vara nån snorunge eller besserwisser men vill hjälpa att förstå.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |