Sladdar/driftar man i roadracing?

Det skulle ju innebära att man upphäver tyngdlagen. :va
Ja, ungefär som när framhjulet lättar. Jag tror jag vågar påstå att trycket mot asfalten är lägre då än under inbromsning...

Men visst uttryckte jag mig otydligt, jag tror dock poängen gick fram lite ändå. :)

[YOUTUBE-ID]wj1GGsxPk9Q[/YOUTUBE-ID]

Gary McCoy's egen beskrivning av sin körning. Skön lirare :)

Stoner under Assen QP:
35mefxt.jpg

:tummenupp

Ja, ungefär som när framhjulet lättar. Jag tror jag vågar påstå att trycket mot asfalten är lägre då än under inbromsning...

Men visst uttryckte jag mig otydligt, jag tror dock poängen gick fram lite ändå. :)
Du behöver väl inte bli dryg för att jag ställer en
fråga till dig? :va

Nu är du nog ännu otydligare dessutom.
För att trycket på bakdäcket skall minska måste ju last flyttas till framdäcket. Ekipagets massa fördelas ju på däckens kontaktpunkter
(på plan väg där man inte hoppar).
Så frågan kvarstår:
Hur flyttas belastning från bakhjulet för att det börjar spinna?

Och förklaringen att minskad friktion i sig skulle göra det kan inte
stämma. Lasten är i detta fall lika med det som kallas normalkraften.
Den påverkas inte av friktionskoeficienten. Friktionskraften
däremot är normalt linjärt beroende av f.
Men den verkar parallellt med underlaget och kan således inte
påverka trycket mot detsamma.

Jag vill minnas att man på 80-talet snackade mycket om att det var amerikanerna, bl.a. Eddie Lawson, som införde power-sliding på road racing banorna och det berodde på att de började med att köra dirt track och sedan gick över till road racing och tog med sig den körtekniken då.

Jag vill minnas att man på 80-talet snackade mycket om att det var amerikanerna, bl.a. Eddie Lawson, som införde power-sliding på road racing banorna och det berodde på att de började med att köra dirt track och sedan gick över till road racing och tog med sig den körtekniken då.
Kenny Roberts är den som brukar krediteras med att vara först med att sladda i GP när han kom över i slutet av 70 talet.

Körställningen gjorde det svårt att ställa ut foten.
Därför ställde han ut ett knä lindat i silvertape.
knäskrapet var fött.
Sedan var han ensam om Good Year däck när han kom över. Det påverkade säkert slddandet.
han har ju alltid hävdat att han körde med sladd frö att styra runt hojen. Barry Sheene sa att det var nonsens vilket Roberts fortfarande hävdar berodde på att Sheene inte kunde sladda och således inte hade en aning om vad han snackade om. :hihi

Så frågan kvarstår:
Hur flyttas belastning från bakhjulet för att det börjar spinna?

Och förklaringen att minskad friktion i sig skulle göra det kan inte
stämma. Lasten är i detta fall lika med det som kallas normalkraften.
Den påverkas inte av friktionskoeficienten. Friktionskraften
däremot är normalt linjärt beroende av f.
Men den verkar parallellt med underlaget och kan således inte
påverka trycket mot detsamma.

Ett spinnande hjul har inte samma drivkraft framåt som ett icke spinnande hjul, alltså får du inte lika stor viktförskjutning bakåt vilket då ger ett lägre tryck på bakhjulet. Att spinna/drifta ger inte ett snabbare driv framåt utan vinsten ligger i det förändrade spåret. Ett spinnande hjul har inte lika mycket rörelse i stommen vilket gör att totaltemperaturen i däcket sjunker, men yttemperaturen på den del av däcket som ligger an mot asfalten ökar, därav röken.

Sedan var han ensam om Good Year däck när han kom över. Det påverkade säkert slddandet.
han har ju alltid hävdat att han körde med sladd frö att styra runt hojen. Barry Sheene sa att det var nonsens vilket Roberts fortfarande hävdar berodde på att Sheene inte kunde sladda och således inte hade en aning om vad han snackade om. :hihi

Kan tänka mig att Barry Sheene hade rätt^^

Förresten så kör du roadracing, sladdar du i kurvorna?

Kan tänka mig att Barry Sheene hade rätt^^

Förresten så kör du roadracing, sladdar du i kurvorna?
Tror att Roberts hade rätt i det fallet.
Jag skiter på mig när det börjar sladda så - nej. :)
Fredde Watz körde däremot medvetet med sladd både fram och bak när han körde 250.

Tror att Roberts hade rätt i det fallet.
Jag skiter på mig när det börjar sladda så - nej. :)
Fredde Watz körde däremot medvetet med sladd både fram och bak när han körde 250.
:skrämd Ok att det rör sig ibak, men när det glider i fram så brukar det ju bara vara att vänta på smärtan och prislappen på dom nya delarna som behövs :(

:skrämd Ok att det rör sig ibak, men när det glider i fram så brukar det ju bara vara att vänta på smärtan och prislappen på dom nya delarna som behövs :(
Jag brukar inte hinna reagera när det sladdar fram...
In i Esset bla. hade alltid Fredde sladd fram...:näsblod

Med andra ord kan man säga att de flesta roadracingförarna inte använder sladd?

(och nu menar jag inte att det glider nån halv centimeter av misstag, utan riktig sladd)

Med andra ord kan man säga att de flesta roadracingförarna inte använder sladd?

(och nu menar jag inte att det glider nån halv centimeter av misstag, utan riktig sladd)

Nej det gör dom inte. Många på hög nivå Bromssladdar för att "svänga" lite extra precis som man göra i Supermoto.

Powerslide är det nog ytterst få som använder sig av med flit. Släpper det så kan dom kontrollera det. Men att dom skulle vinna tid / spårval på det har jag ju väldigt svårt att se. Varför skulle dom då ha traction control? Om nu reglerna inte har satt stopp för det???

Förstår eran teori att det skulle slita mindre på däcken men jag tror ju knappast på det.

Åker jag 20 varv supermoto med bromsslide så sliter det däck på "högfarts högern".

Åker jag 20 varv supermoto utan bromsslide så ser däcken BRA mycket finare ut.

End of story.

Förstår eran teori att det skulle slita mindre på däcken men jag tror ju knappast på det.

Åker jag 20 varv supermoto med bromsslide så sliter det däck på "högfarts högern".

End of story.
Tror inte heller att speciellt många medvetet kör powerslide för att spara däck, men utan tvekan måste det vara så att det genereras mindre värme inne i stommen när man powerslidar än när man ligger på max gas utan att det släpper, det är enkel fysik. Samma effekt kan i princip uppnås genom att helt enkelt gasa lite mindre, men då kommer hojen att styra runt sämre, så kan man kontrollera en powerslide så kan det mycket väl vara bättre.

Sedan tror jag inte att man generellt kan säga att det alltid ger mindre slitage, men om det största problemet för stunden är att stommen håller på att överhetta kanske det kan förbättra situationen.

Nej det gör dom inte. Många på hög nivå Bromssladdar för att "svänga" lite extra precis som man göra i Supermoto.

Powerslide är det nog ytterst få som använder sig av med flit. Släpper det så kan dom kontrollera det. Men att dom skulle vinna tid / spårval på det har jag ju väldigt svårt att se. Varför skulle dom då ha traction control? Om nu reglerna inte har satt stopp för det???

End of story.

McCoy säger själv att när han åkte 500cc 2t så var hans "sladdade" däck bra mycket fräschare än ifall han kör utan sladd..

"End of story"

Last edited:
Jag försöker inte vara nån liten snorunge, men.

Dom säger ju tidigare i tråden att ytskicktet på däcket blir varmt, skapar rök, men stommens temperatur sjunker.

Den enkla fysiken tycker jag att du ska överlåta till dom som kan istället för att gissa :)

Fortfarande, försöker inte vara nån snorunge eller besserwisser men vill hjälpa att förstå.
Eh, det var ju det jag sa. :va

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...