Sladda bil i snön?

Går det inte att stänga av systemen helt och hållet?
Vet inte hur det där på Subaru. Men på vissa moderna bilar går inte de elektroniska säkerhetsprogrammen att stänga av helt.

En del har så att om man trycker på ESP-knappen eller vad de nu kallar den så minskas först bara känsligheten på säkerhetsgrunkorna lite så de kopplas in senare, om man däremot håller knappen intryckt några sekunder eller något sånt så kopplas de ut helt (förutom ABS-bromsarna kanske). Andra kan man däremot som sagt var inte koppla ur helt utan man kan bara få i läget där där de kopplas in senare.

För övrigt vill jag trycka lite till på att man verkligen ska välja sina ställen att leka på. För ett par veckor sedan fick jag möte med en som inte gjorde det och missbedömde hur hög hastighet som man kunde hålla i förhållande till väggreppet i en kurva (högerkurva för mötande, vänsterkurva för mig). Jag fick en lite ond aning när jag såg att jag fick möte och gick ut så långt det gick till höger och drog ner farten. Sedan såg jag bara hur den kom och gled rakt emot mig och sekunden senare sitter jag och brottas med airbaggarna. Den mötande smällde rakt in i fronten på bilen jag körde. Så nu står bilen jag körde och bara hade några hundra mil på mätaren på verkstad och de vet inte än om den ska lösas in eller renoveras. Och det var inte jag som ägde bilen. Även om det går på motpartens försäkring känns det ju jävligt drygt. :mad:

Men om någon undrar så kan jag berätta att tydligen så tänder vissa moderna bilar innerbelysningen och slår på varningsblinkersen av sig själv när de krockas. :tungan

Vet inte hur det där på Subaru. Men på vissa moderna bilar går inte de elektroniska säkerhetsprogrammen att stänga av helt.

En del har så att om man trycker på ESP-knappen eller vad de nu kallar den så minskas först bara känsligheten på säkerhetsgrunkorna lite så de kopplas in senare, om man däremot håller knappen intryckt några sekunder eller något sånt så kopplas de ut helt (förutom ABS-bromsarna kanske). Andra kan man däremot som sagt var inte koppla ur helt utan man kan bara få i läget där där de kopplas in senare.

För övrigt vill jag trycka lite till på att man verkligen ska välja sina ställen att leka på. För ett par veckor sedan fick jag möte med en som inte gjorde det och missbedömde hur hög hastighet som man kunde hålla i förhållande till väggreppet i en kurva (högerkurva för mötande, vänsterkurva för mig). Jag fick en lite ond aning när jag såg att jag fick möte och gick ut så långt det gick till höger och drog ner farten. Sedan såg jag bara hur den kom och gled rakt emot mig och sekunden senare sitter jag och brottas med airbaggarna. Den mötande smällde rakt in i fronten på bilen jag körde. Så nu står bilen jag körde och bara hade några hundra mil på mätaren på verkstad och de vet inte än om den ska lösas in eller renoveras. Och det var inte jag som ägde bilen. Även om det går på motpartens försäkring känns det ju jävligt drygt. :mad:

Men om någon undrar så kan jag berätta att tydligen så tänder vissa moderna bilar innerbelysningen och slår på varningsblinkersen av sig själv när de krockas. :tungan

Tråkigt med bilen, huvudsaken är att du klarade dig helskinnad Fick du några personskador? Vad var det för person som körde andra bilen som förlorade kontrollen? Klarade de sig helskinnade?

Jag har haft många incidenter genom åren som lyckligvis slutat lyckligt. Allt från att jag mött en bil som kört utan halvljus mitt i natten i omkörnigsfil till mc- förare som haft sin överkropp på min mötande fil i skymd kurva. Gäller att ha egna marginaler till godo. Så ökar man sina överlevnadschanser i kritiska ögonblick, precis som du hade.

Ang. anti-sladd och antispinn system så är det inget man ska koppla ur bara för att man vill visa sig vara en duktig förare på allmän väg. Har en bil anti-sladd och antispinn kopplar jag aldrig ur dem, utom möjligvis på bana där de kan vara till nackdel. Samt om man vill leka lite på en avskild plats där man inte utgör någon fara för sig själv, andra och bilen eller andras egendom.

Ang. anti-sladd och antispinn system så är det inget man ska koppla ur bara för att man vill visa sig vara en duktig förare på allmän väg. Har en bil anti-sladd och antispinn kopplar jag aldrig ur dem, utom möjligvis på bana där de kan vara till nackdel. Samt om man vill leka lite på en avskild plats där man inte utgör någon fara för sig själv, andra och bilen eller andras egendom.
Men visst är det så. Man brukar inte ha någon vinst av att köra med sådana system avslagna när man bara ägnar sig av vardagligt fraktande av sin lilla rumpa.

Men visst är det så. Man brukar inte ha någon vinst av att köra med sådana system avslagna när man bara ägnar sig av vardagligt fraktande av sin lilla rumpa.

Det kan vara fördelaktigt.
På en del bilar slås ESP (antisladdsystemet) av när man trycker en gång, men antispinndelen som arbetar med bromsarna fortsätter att fungera.
Hjälper upp framkomligheten på dåliga vägar.

Men i trafik skall man nog låta bli.
Jag tycker att det verkar som om nya bilar i många fall byggs med felkonstruerade chassien, sedan får elektroniken rädda egenskaperna.
Detta kombinerat med förare som vant sig vid att bilen räddar misstagen känns inte rätt.

Jag provkörde en budgetbil som vi funderade på att köpa (Dacia Logan).
Kollade lite synpunkter och tester på dem innan.
Flera motorjournalister ondgjorde sig över att ESP inte var standard.
En motorsvag, framhjulsdriven bil med lång hjulbas som knappt gick att provocera till sladd på vinterväg behöver ingalunda fördyrande elektronik.

Även där dom går att stänga av helt kan dom ligga i bakgrunden i alla fall.

En polares BMW 740d gör så att går det över typ 45-50 graders vinkel säger den ifrån och rätar ut sig själv, varesig man vill eller inte. Detta trots att datorn säger att det är avstängt.

I denna stan brukar vi använda IKEA-parkeringen på kvällsit, avskiljt från boende, stora ytor och ingen trafik efter typ 21.30 :)

brukar gå brett saaatan nästan varje morgon på motorvägs påfarten med 965'an ... en skön lååång kurva , lite läbbigt kan det bli vissa mornar när det är underkylt å snorhalt ... men då vaknar man iaf :D

Antagligen har snön smält innan man skiftat däck en normalvinter här nere. Det är inte värt besväret eller investeringen. Möjligtvis de två föregångna vintrarna som var exceptionella sett till hur länge kylan och snön låg kvar. Jag tror t om man hade plogat upp en isbana på någon sjö här nere i Sydsverige förra vintern.

Varför kastar du inte bara på dubbdäck frammåt jul och skiter i väglaget fram till påsk?

Njae..

Jag brukar ärligt talat koppla ur allt när det jag kör inom stan. För att:

1. Det är lite kul att busa när lämpligt tillfälle ges
2. Om det nu är halt och man kliver på lite för mkt så verkligen HATAR hur bilen beter sig när systemen tar över. Rycker och sliter och låter osv.. Då åker jag hellre lite bredare.

I högre hastigheter däremot trycker jag alltid i dem, i 90 gör de sitt jobb på ett enastående sätt de gånger jag testat. Men tycker även där att de är alldeles för "burdusa" - De skulle behöva gå en förarkurs och bli mjukare i sina "intrång".

hehe kom ihåg när antispinn lamapan blinkade när jag låg på farthållaren för några år sen på väg hem från Vemdalen .....DÅ vart jag lätt skitnödig , hadde kommit ned i något låglänt område med blankis under yrsnön ... inte så kaxig med hela familjen i bilen och 0 friktion i runt hundra blås , var rätt glad då för alla bokstavskombinationer samt framhjulsdrift på dåvarande kärran :eek:

Idag blev det en handbromsmanöver i rondellen en bit bort. 180 grader senare satt jag öga mot öga med bilen bakom vars förare tittade imponerat och avundsjukt när jag log brett, febrilt försökte få fäste och körde ett varv till.... :D

Idag när jag hade ett fint häng på hojen ute på isbanan så såg jag ett stort snömoln i ögonvrån och när jag kom ut på rakan så kollade jag över axeln och ser denna bil (Karl-Bertil Ling, 60 år, från Kolsva) komma ut på bredhäng ur kurvan jag nyss lämnade. Och han var bra mycket snabbare än mig så jag vek snällt av till depån (endurodubbat suger getpung) där jag fick höra ljudet från Opel-6:an :drool

738386_p8z29f.jpg

Såhär kan de sluta om man överskattar sin förmåga :gnissla... Va ett par år sen men me tanke på att ja blivit äldre å lugnare har ja knappast blivit vassare bakom ratten i bussammanhang... Note to self: Tallar käkar gamla Volvos te frukost :D...

DSCN0375.jpg

Varför kastar du inte bara på dubbdäck frammåt jul och skiter i väglaget fram till påsk?

Jag kör med dubbfritt och har gjort i många år. Rallydubb skulle jag bara vilja ha på en extra uppsättning fälgar om det fanns tillfälle att använda dem. Förutom de två senaste vintrarna har det inte funnits några skäl att införskaffa något sådant. Köpte faktiskt en uppsättning org. vinterfälgar till min Porsche i december i förebyggande syfte. Det var oerhört lockande att plocka ut den de två sista vintrarna när nysnön hade fallit innan plogbilarna hade hunnit ut och kylan var tillräckligt bitande för att saltbilarna skulle lysa i sin frånvaro. Så har inte riktigt fallet varit i år så däcken står oanvända i väntan på rätt förhållanden.

Framhjulsdrift är fantastiskt att sladda med, om man vet hur man ska göra har jag kommit fram till :D

Lås handbromsen, plattan i golvet och styra åt fel håll :D

hehe kom ihåg när antispinn lamapan blinkade när jag låg på farthållaren för några år sen på väg hem från Vemdalen .....DÅ vart jag lätt skitnödig , hadde kommit ned i något låglänt område med blankis under yrsnön ... inte så kaxig med hela familjen i bilen och 0 friktion i runt hundra blås , var rätt glad då för alla bokstavskombinationer samt framhjulsdrift på dåvarande kärran :eek:

Kul med överraskningar :) Jag fick bredsladd på "frosthalka" för några år sedan med en Ford Transit långskåp (tomt). Automat och inga finesser alls och i en svag vänsterkurva så klev bakänden bara ut, trots jämn gas och liggandes på rull i 80. Pinsamt dålig vinterväghållning - jag körde fast på 5cm nysnö bara för att det sluttade några grader på en parkering - trots dubbdäck! Efter det lastade jag in 300kg ved som fick ligga och skumpa längst bak - blev aningens bättre...

Åkte av med 945an förra veckan, det snöade satan så de tre nymonterade extraljusen hade jag ingen nytta av..
Dånade runt som en kung på skogsvägarna i snöfallet, och till slut hittade jag en kurva som svängde mer än bilen.
Vägen var ganska bra avsläntad, säkert 1,5 meters höjdskillnad, och byggd av 0-300.. Det dunkade ganska bra när jag kasade över storstenen :smasha

Ett avgassystem i tre delar, ett uppvikt tankband, avhoppad rem till vatten och servopumpen samt punka på två däck blev resultatet.

Ganska nöjd med skadorna ändå! Remmen är pålagd och två däck skulle ändå bytas, och den låter myycket snabbare nu! Återsstår se hur det går med tankupphängningen.

120d har ungefär samma väghållning som volvon när man kopplar ut elektroniken, men med mycket mer vrid och odubbade däck så blir den rent av löjlig :rullandeu

Ha koll om ni ska ut på isen och sladda.
Lär kännas lite spännande när baken sjunker ner...

421397_10151214601005538_101337835537_22394440_1751050727_n.jpg

Back