Sladda bil i snön?

Mer snö!

Hehe, nu snöar det igen :) Vem ska ut och sladda ikväll - kanske (hoppas jag!!) för sista gången i vinter? Ska själv ut och leka järnet :D

Ska ut o åka på en uppsättning 245´or nu, förmodligen dubbfria... f-n va dyrt det kommer bli ;O)

Imorrn kanske det blir lite åka med subban dock.

Hemma efter sju timmars sladdning :D
F-n va kul - men skulle vara kul med fler sladdare ute :yoparty
Man tröttnar aldrig på att köra brett hehe... Kanske sista snön för säsongen så visst f-n måste man väl vara ute och göra gatorna osäkra :tummenupp

* Trådlyft! *

Nu har det ju blivit vinter igen i hela landet. Hur går det med sladdandet? Är ni ute och härjar? Man måste ju passa på å leka järnet när det är snö!

Tycker ni det är kul och saldda med vinterdäck på vägen ska ni testa köra med is-däck på en isbana ist!
Bara fördelar med det t.ex. du stör ingen, det är roligare, finns inga stolpar och köra in i mm!

Fy fan vad jag avskyr alla som äger en 740 just nu :mad:
Idiotjävlarna har en egen slinga som de sladdar runt på om nätterna, och givetvis går en del av den kurvan på andra sidan ån där jag bor.
Hade det varit några Audi quattro och Subarus så hade det ju ändå varit lite ok, men inte när det är rostiga Volvo's där man bara har tagit bort en ljuddämpare för att låta förjävligt och störa så mycket som möjligt.

Är bra sugen på att köpa mig en 4wd med lite mos i och sen förfölja alla idioter och trycka ner dem i diket...

Tycker ni det är kul och saldda med vinterdäck på vägen ska ni testa köra med is-däck på en isbana ist!
Bara fördelar med det t.ex. du stör ingen, det är roligare, finns inga stolpar och köra in i mm!

Bodde jag norrut hade jag utan tvekan investerat i ett par riktiga rallydubb och kört isbana. Det är något helt annat än att leka på en stor parkering utanför något köpcentrum eller bakgata vid något industriområde på småtimmarna när nysnön faller.

Fy fan vad jag avskyr alla som äger en 740 just nu :mad:
Idiotjävlarna har en egen slinga som de sladdar runt på om nätterna, och givetvis går en del av den kurvan på andra sidan ån där jag bor.
Hade det varit några Audi quattro och Subarus så hade det ju ändå varit lite ok, men inte när det är rostiga Volvo's där man bara har tagit bort en ljuddämpare för att låta förjävligt och störa så mycket som möjligt.

Är bra sugen på att köpa mig en 4wd med lite mos i och sen förfölja alla idioter och trycka ner dem i diket...

Jag förstår dig, en Subaru med boxerfyran eller Audi med klassik femma låter rätt mycket trevligare än en gammal äcklig Volvo.

När jag läste Volvo 740 tänkte jag på incidenten som hände nyligen i Norrtälje där en ung kille tappade kontrollen över sin gamla Volvo och sladdade in i en kvinna som avled. Ska man leka, bör man göra det på rätt ställen, där man har fri sikt och avstånd till människor och annans egendom.

Det gäller att prioritera.. kör du med isdubb i skåne är man kung den natten snön faller... sen får man byta däck på morgonen:-P

Det gäller att prioritera.. kör du med isdubb i skåne är man kung den natten snön faller... sen får man byta däck på morgonen:-P

Antagligen har snön smält innan man skiftat däck en normalvinter här nere. Det är inte värt besväret eller investeringen. Möjligtvis de två föregångna vintrarna som var exceptionella sett till hur länge kylan och snön låg kvar. Jag tror t om man hade plogat upp en isbana på någon sjö här nere i Sydsverige förra vintern.

Jag lånar bil och jag har nyss tagit körkort, så jag tar det väldigt piano. Jag är ju nybörjare och det är nog rätt sunt att ha lite självinsikt. Skulle ju vara pinsamt om det hände någon olycka med lånad bil hehe

Men nästa vinter har jag egen bil och då har jag fler mil bakom ratten och då skall det minsann sladdas! :)

Edit; Med risk för att vara tråkig så uppmanar jag alla att sladda med förstånd och marginal, så att ingen olycka händer :tummenupp

//Teo Grimberg

Last edited:
Jag lånar bil och jag har nyss tagit körkort, så jag tar det väldigt piano. Jag är ju nybörjare och det är nog rätt sunt att ha lite självinsikt. Skulle ju vara pinsamt om det hände någon olycka med lånad bil hehe

Men nästa vinter har jag egen bil och då har jag fler mil bakom ratten och då skall det minsann sladdas! :)

Edit; Med risk för att vara tråkig så uppmanar jag alla att sladda med förstånd och marginal, så att ingen olycka händer :tummenupp

//Teo Grimberg

Är det dina föräldrars bil du lånar? Om så är fallet ta med din pappa eller be om lov och åk ut på något öde köpcentrum ni har lokalkännedom om hur det ser ut under snön så att det inte döljs några refuger och så. Sedan kan du leka lite utan att riskera att något händer. Det är bra övning i bilkontroll. Du behöver inte köra särskilt fort för att du ska märka hur bilen uppför sig när du provocerar fram en sladd med t ex handbromsen om bilen är framhjulsdriven. Går det för fort eller du gasar och svänger samtidigt går bilen bara rakt fram. Det är sådant du kan ha nytta av att veta hur det känns. Kan rädda ditt liv en dag om du lär dig hur man häver en sladd reflexmässigt.

På vanliga vägar med trafikanter så gör du bäst i att hålla dig inom din körförmåga. Det är inte rätt ställe att tänja på gränserna. Med nytaget körkort är det lätt att man blir övermodig och tror sig kunna köra bättre än vad man gör. Var rädd om dig.

Mjo, med lite flyt kanske det blir bmw på isen i helgen, bara min låga coupé kommer över gupparna på vägen ut. :)

Är det dina föräldrars bil du lånar? Om så är fallet ta med din pappa eller be om lov och åk ut på något öde köpcentrum ni har lokalkännedom om hur det ser ut under snön så att det inte döljs några refuger och så. Sedan kan du leka lite utan att riskera att något händer. Det är bra övning i bilkontroll. Du behöver inte köra särskilt fort för att du ska märka hur bilen uppför sig när du provocerar fram en sladd med t ex handbromsen om bilen är framhjulsdriven. Går det för fort eller du gasar och svänger samtidigt går bilen bara rakt fram. Det är sådant du kan ha nytta av att veta hur det känns. Kan rädda ditt liv en dag om du lär dig hur man häver en sladd reflexmässigt.

På vanliga vägar med trafikanter så gör du bäst i att hålla dig inom din körförmåga. Det är inte rätt ställe att tänja på gränserna. Med nytaget körkort är det lätt att man blir övermodig och tror sig kunna köra bättre än vad man gör. Var rädd om dig.

Sant, man lär sig hantera bilen + att det är kul. Två flugor i en smäll.

Mina föräldrars bil blev stulen förra veckan så jag lånar brorsans Saab. Han kommer hem till helgen så då skall jag föreslå att vi åker ut och "tränar halka"^^

MVH
Teo Grimberg

Sant, man lär sig hantera bilen + att det är kul. Två flugor i en smäll.

Mina föräldrars bil blev stulen förra veckan så jag lånar brorsans Saab. Han kommer hem till helgen så då skall jag föreslå att vi åker ut och "tränar halka"^^

MVH
Teo Grimberg

Låter som en riktigt bra plan :)

Är det dina föräldrars bil du lånar? Om så är fallet ta med din pappa eller be om lov och åk ut på något öde köpcentrum ni har lokalkännedom om hur det ser ut under snön så att det inte döljs några refuger och så.

Fel! Fel! Fel!
Man gör som följer:
"Jag lånar bilen. Ska till en kompis en vända."
Åker fram och tillbaka och sladdar på grusvägarna hemma.
Eftersom att jag är totalt talanglös i en bil, så sätter jag bilen till slut i ett ordentligt dike. :gnissla
Går hem och försöker hämta traktorn lite diskret.
2 min senare kommer pappa och undrar vad man håller på med. :gnissla

Har jag hört att man kan göra iaf :rolleyes:

* Trådlyft! *

Nu har det ju blivit vinter igen i hela landet. Hur går det med sladdandet? Är ni ute och härjar? Man måste ju passa på å leka järnet när det är snö!

Hade det varit några Audi quattro och Subarus så hade det ju ändå varit lite ok

Japp! :yoparty Vi har haft det snöigt och isigt ett bra tag nu, så jag kan ju inte låta bli att trycka på lite extra i kurvor och backar med Imprezan! :D Fast jag skulle inte påstå att jag är ute och härjar. :) Dessutom får man inte trycka på för mycket på nya Subarun, för då går antisladd i med ett ryck. :gnissla Förra Subarun var roligare. Den hade ingen antisladd, och behövde det inte heller! :hihi :kär

Fel! Fel! Fel!
Man gör som följer:
"Jag lånar bilen. Ska till en kompis en vända."
Åker fram och tillbaka och sladdar på grusvägarna hemma.
Eftersom att jag är totalt talanglös i en bil, så sätter jag bilen till slut i ett ordentligt dike. :gnissla
Går hem och försöker hämta traktorn lite diskret.
2 min senare kommer pappa och undrar vad man håller på med. :gnissla

Har jag hört att man kan göra iaf :rolleyes:

En pappa har nog viss förståelse, men en mamma däremot ska man nog inte be om lov att få åka ut och sladda lite med om hon inte heter Tina Thörner med bakgrund inom motorsport.

De flesta gör nog som dig. Lånar bilen och åker ut och leker och hoppas på det bästa. Tar med polarna som hetsar vilket tillslut leder till att bilen hamnar i diket eller runt en stolpe.

Japp! :yoparty Vi har haft det snöigt och isigt ett bra tag nu, så jag kan ju inte låta bli att trycka på lite extra i kurvor och backar med Imprezan! :D Fast jag skulle inte påstå att jag är ute och härjar. :) Dessutom får man inte trycka på för mycket på nya Subarun, för då går antisladd i med ett ryck. :gnissla Förra Subarun var roligare. Den hade ingen antisladd, och behövde det inte heller! :hihi :kär

Går det inte att stänga av systemen helt och hållet?

Inte så mycket sladd, men däremot väldigt fort. Quattro och säsongsnya Hakka 7 gör att det går som på räls och bara lite lätt kasande i sidled. Men man får ju ta det lite lugnt med finbilen - finns inte utrymme för att sätta den i dike, träd eller andra bilar - dyrt och jobbigt. Dubbdäcken är dock bara klassade till 190, så man får ju ta det lite lugnt (och dubben börjar nog sticka innan dess) :D

Men jag har iofs en gammal BMW 3-serie som skulle kunna användas till fulköra - avställd och obesiktigad, men det ska ändras på :)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back