sladda asfalt

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
wr 250
hur många här är det som klarar av att sladda på torr asfalt å hur gjorde ni för att lära er

karlsson skrev:
hur många här är det som klarar av att sladda på torr asfalt å hur gjorde ni för att lära er

Istället för att bromsa först och sen ta kurvan så gör tvärtom.
Börja ta kurvan och bromsa när du börjat luta hojen.
Sen går resten av sig själv :D
Ju fortare du kör ju lättare oxo.

slide in burn out

Gör inte som jag.....
Åkte gocart tills adrealinet sprutade, tog Husan och åkte som ett tok, bromsade inte utan lade bara i en växel till i korsningarna....
VILT!!!
Gick svin bra!!! men blev trött
Åkte till en polare för att dricka kaffe, solen gick ner, 0 grader, gick ut glömde allt detta plus att däcken var kalla.
2 revben.....
läste om någon annan på forumet som spräckte knät.....
Ja så var försiktig tänk på däck tempen och gasa på

Tror de som är seriäsa åker på lite hårdare däck bak, blanka slicks och regn slicks fram....

Nån som vet säkert? och vad som funkar i landsvägs bus?

Det är inte helt lätt att sladda (bromsande sladd, back it in)...
När du ska lära dig sladda så börja med att hitta en bra sväng gärna åt vänster (käns mer naturligt att ha foten på bromsen) men det är inte en sladd med låstbakhjul vi vill ha utan en sladd där bakhjulet snurrar saktare än framhjulet...

Dra upp hojen i en fart som känns bra för dig (50-60), bromsa ganska hårt med frambromsen samtidigt som du nuddar till bakbromsen (lås det inte utan bara bromsa ner farten på hjulet) kugga samtidigt ner till 1:an eller 2:an för att känna på en riktig sladd släng i 1:an (börja med att känna hur det känns att sladda rakt framoch lär dig tekniken) sen kan du börja med att luta hojen för att få coola sladdar...

Ta det nätt med gasen när du sladdar och skulle det kännas fel frikoppla så rättar hojen sig själv (nästan helt själv)

När du blir jävlig på att sladda prova att sladda 3:an först sen genom slutet på kurvan i typ 1:an, så gör proffsen!!!!:)

Ha det gott och tänk på att det går fort när det väl släpper!!!

Bifogat

• 0618_chambon14.gif
    0618_chambon14.gif
    91.5 KB · Visningar: 471
Men tar inte motor och växellåda väldigt mycket stryk om man motorbromsar upp hojen på ställ hela tiden? Tycker det borde slita som f-n....

Re: slide in burn out

borggren skrev:
Gör inte som jag.....
Åkte gocart tills adrealinet sprutade, tog Husan och åkte som ett tok, bromsade inte utan lade bara i en växel till i korsningarna....
VILT!!!
Gick svin bra!!! men blev trött
Åkte till en polare för att dricka kaffe, solen gick ner, 0 grader, gick ut glömde allt detta plus att däcken var kalla.
2 revben.....
läste om någon annan på forumet som spräckte knät.....
Ja så var försiktig tänk på däck tempen och gasa på

Tror de som är seriäsa åker på lite hårdare däck bak, blanka slicks och regn slicks fram....

Nån som vet säkert? och vad som funkar i landsvägs bus?
det där med däcken tänkte jag oxå på det måste ju vara lättare om man kör med ett hårdare däck bak men då kanske sladdarna kommer när man minst vill det :skrämd

Motor och låda tar ganska med stryk, men det är mest drivpaketet som får stryk.

Det blir som en motorbromsning för motorn, jag kan inte göra några jätte sladdar (övar så man kan styla som de stora grabbarna) men min gammla hoj (XR) pallade med det!!!

Ska bli kul huskyn:)

Lättast att sladda är det med en hårt preppad hoj. Det höga kompet gör att den väldigt snällt ställer ut sig på ren motorbroms. Har man dessutom en fabrikare med "slipper clutch" kan man snudd på helt skippa användandet av kopplingen för att reglera sladden :) Vi som inte har sådant får skaffa sig mer talang istället...

Ladda gärnet på fyran, skicka i tvåan lite lätt på bakbromsen, justera "bredden" med kopplingen, luta in...... sväng....

Supereasy.....

Jag åker pilotsport å de släpper jättetidigt (Ibak)..... skoj

Men jag e ingen hejare på det där....... men det är roligt när det ylar i däcken...... hehehehe
TomK skrev:
Lättast att sladda är det med en hårt preppad hoj. Det höga kompet gör att den väldigt snällt ställer ut sig på ren motorbroms. Har man dessutom en fabrikare med "slipper clutch" kan man snudd på helt skippa användandet av kopplingen för att reglera sladden :) Vi som inte har sådant får skaffa sig mer talang istället...

slipper clutch

Vad är det?

Tror inte det är många här som sladdar överhuvudtaget om jag ska vara ärlig..

Mvh

Re: slipper clutch

borggren skrev:

En koppling som slirar vid ett visst moment åt ena hållet (motorbroms), men greppar som vanligt åt andra hållet (drivning). Det där är något Ducati kört med länge i Superbike och MotoGP började i och med fyrtaktarna (där kan de dessutom justera under racet vartefter däcken tar slut). Husky-fabrikare har sådant också. Det gör hojen lättsladdad, vilket gör att föraren kan koncentrera sig på annat eller helt enkelt bara köra ännu bättre...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa