Slött vrid i GSXR1100

Läser i instruktionsboken att det är 13 graders förtändning på alla utom Californiamodellen som har 7 graders förtändning. Har dom 5 grader mindre för att de har sämre soppa kanske? Borde inte 7 istället för 13 grader förtändnig resultera i lägre effekt?
Vet att hojen är från usa eller typ österrike.
 
ulf_lundin skrev:
Jaaa, några andra finns det väl inte iaf. :va
/u

...hur var det nu med "Rider" varianten av Ghost?

Norton Ghost då? Den finns iaf. Använder den rätt ofts själv.

Drömde t.o.m. om nåt sånt inatt, dvs spöklika ting.


Förtändning? Well... det är det minsta problemet. Möjligen att du kan hitta en eller två hästar i mellanregistret genom att optimera tändförställningen. Fila upp skruvhålen i tändplattan 2 mm (så att plattan kan vridas moturs, dvs motsols - iaf norr om ekvatorn) så motsvarar det en V/H tändförställare.
 
Näe fan jag köper inte det här! Det ska finnas fler kusar :4skrika
Grrrr. hur blir det om jag bänkar utan luftfilter? får hojen för klen blandning då kanske?
Låter som ett riktigt fulmeck det där med att fila i tändplattan, skulle passa min hoj fint tror jag, :D fördelar/nackdelar?
 
Jabben skrev:
Näe fan jag köper inte det här! Det ska finnas fler kusar :4skrika
Grrrr. hur blir det om jag bänkar utan luftfilter? får hojen för klen blandning då kanske?
Låter som ett riktigt fulmeck det där med att fila i tändplattan, skulle passa min hoj fint tror jag, :D fördelar/nackdelar?

När man jämför din vridkurva med den som anders skickade ser man att din ger ungefär lika många Nm som den andra ger lb/ft, alltså runt 25% lägre vrid. Och din kurva har inte den dip i mellanregistret som den andra har, din går alltså inte snålt där. Tycker det lutar mer åt igensatt filter eller liknande. Jag tänker att den fetas upp i mellanregistret så att den inte går snålt där, och sedan inte ger mer vrid efter det pga den flaskhalsen.
Har ju ingen praktisk erfarenhet, bara spekulerar, men det låter troligt tycker jag iaf.
 
Jabben skrev:
Grrrr. hur blir det om jag bänkar utan luftfilter?

Medans du väntar på ett nytt originalfilter. Peta ett 1 cm stort hål i luftfiltret. Bänka. Peta ytterligare 1 cm hål i filtret och fortsätt så tills den tappar i effekt jämfört med de andra körningarna - då vet du att blandningen börjar bli klen.

...då kanske du vet vad som knasade och är bara att invänta det nya fräscha filtret.

<edit>Ljuddämparen, är det ett rak genomgående rör eller nån fackverkskonstruktion, dvs låter det som örongodis eller fiser det ur avgasröret?

Ringde du Peter och hörde dig för vad som var gjort åt toppen?</edit>
 
Last edited:
andersbrink skrev:
<edit>Ljuddämparen, är det ett rak genomgående rör eller nån fackverkskonstruktion, dvs låter det som örongodis eller fiser det ur avgasröret?

Ringde du Peter och hörde dig för vad som var gjort åt toppen?</edit>
Dämparen? du menar förstärkaren :hihi Den låter typ
BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP!!!!!
Är väldigt upptagen resten av veckan så hojen får jag tänka på till helgen igen.
 
Jabben skrev:
Dämparen? du menar förstärkaren :hihi Den låter typ
BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP!!!!!
Är väldigt upptagen resten av veckan så hojen får jag tänka på till helgen igen.


En tanke: Din skorsten är händelsevis inte tom på stoppning och därigenom orsakar konstiga avgaspulsfenomen?? Som i sin tur gör att du får sämre vrid/effekt?
 
pw skrev:
En tanke: Din skorsten är händelsevis inte tom på stoppning och därigenom orsakar konstiga avgaspulsfenomen?? Som i sin tur gör att du får sämre vrid/effekt?
Kan brist på stoppning orsaka detta? får väl skruva upp och kika, den l¨åter ganska tom iaf
 
Jabben skrev:
Kan brist på stoppning orsaka detta? får väl skruva upp och kika, den l¨åter ganska tom iaf

På maskiner med färre cylindrar är det viktigt med fräsch ljuddämparstoppning, vet inte riktigt om det har lika stor betydelse på en radfyra. Kontentan av resonemanget är att du får avgaspulser i retur som "krockar" med pulserna som är påväg ut och det blir sämre spolning av cyl. dvs. sämre fyllnadsgrad. Sämre fyllnadsgrad= sämre effekt. Kanske lite långsökt men ändå värt att kolla.
 
Igår körde vi en referenshoj i bänken (har ju bara kört min tidigare), det var en cbr900rr -93 som varit bänkad hos MC-express -98 då gav den 123 bhp
Nu gav den ca 105 kusar på slangen... Hojen är bara servad sen dess och kan fan inte ha tappat 20 kusar!
Altså saknas styvt 17% även på den hojen vilket pekar på att bänken är felkallibrerad! :rodnar
Lägg på 17% på min effektkurva ger 131 hästar... :banana
Nåja, jag vet inte om det är några glädjehästar på mc-express bänk, men detta skall undersökas till veckan.
Fortfarande... ser inte min momentkurva lite retarded ut?
 

Bifogat

  • gsxr1100_bänk.jpg
    gsxr1100_bänk.jpg
    39.5 KB · Visningar: 79
Vridmomentkurvan ser mycket bättre ut än en originalmotor. Du kan vara nöjd med resultatet, dvs om det saknas 17% på din bänkning.
 
Jabben skrev:
Igår körde vi en referenshoj i bänken (har ju bara kört min tidigare), det var en cbr900rr -93 som varit bänkad hos MC-express -98 då gav den 123 bhp
Nu gav den ca 105 kusar på slangen... Hojen är bara servad sen dess och kan fan inte ha tappat 20 kusar!
Altså saknas styvt 17% även på den hojen vilket pekar på att bänken är felkallibrerad! :rodnar
Lägg på 17% på min effektkurva ger 131 hästar... :banana
Nåja, jag vet inte om det är några glädjehästar på mc-express bänk, men detta skall undersökas till veckan.
Fortfarande... ser inte min momentkurva lite retarded ut?

Brukar inte Marklund bromsa på utgående drev ???
 
J.J skrev:
Brukar inte Marklund bromsa på utgående drev ???

Han har två bromsbänkar: En Super Flow bänk, Den mäter på utgående.

En MJP bänk "rullande landsväg", Den mäter på bakhjulet.
 
Nytt luftfilter gav ca 10hp! :banana
Men sedan började jag fibbla med korrektionsfaktorerna som finns i programmet och då sjönk antalet igen...

Jag har en fråga till den som vet:
Vad använder man för korrektionsfaktorer på andra bänkar, DynoJet etc.?
Jag använder lufttryck luftfuktighet och lufttemp.
Idag:
Lufttryck: 1015mBar
Luftfuktighet: 50%
Temp: 21 grader C
Gav korrektionsfaktor 1.022 enligt mitt program (fråga mig ej om formel)
Vilket ger 116.4 Hp

Vid 980 mBar lufttryck (som det var inställt (ej mätt) när jag bänkade tidigare i tråden) får jag idag korr.faktor 1.066 och 121.4 Hp
Det skiljer alltså 5 kusar på intervallet... :3freak
Vad brukar värdet på korr.faktorn ligga på andra bänka ungefär (om det ens använder det?)
 

Bifogat

  • gsxr1100filter.jpg
    gsxr1100filter.jpg
    37.3 KB · Visningar: 56
  • gsxr1100.jpg
    gsxr1100.jpg
    39.5 KB · Visningar: 56
Som jag har förstått det så multiplicerar man den uppmätta effekten med korrektionsfaktorn. Men det gör ditt program antagligen automatiskt.
Det korrigerade värdet motsvarar nån standardiserad temp, tryck och luftfuktighet.

Om du dividerar 116,4 med 1,022 får du alltså den uppmätta effekten. Multiplicera den med 1,066 så får du 121,4.
 
Bearing skrev:
Som jag har förstått det så multiplicerar man den uppmätta effekten med korrektionsfaktorn. Men det gör ditt program antagligen automatiskt.
Det korrigerade värdet motsvarar nån standardiserad temp, tryck och luftfuktighet.

Om du dividerar 116,4 med 1,022 får du alltså den uppmätta effekten. Multiplicera den med 1,066 så får du 121,4.
Det förstod jag med :)
Frågan kanske var lite oklar, jag vill alltså veta vilka faktorer andra bänkar tar med när det räknar ut korrektionsfaktor. Och ungefär vad värdet korrektionsfaktorn brukar vara.
 
upp upp!
Ingen som jobbat som bänkoperatör?
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Back
Top