Slött sporthoj.com KRÄVER ÅTGÄRD!!!

Biturbo skrev:
Så vitt jag kan se så finns det ett tiotal annonser som genererar pengar. Det är väl inte för mycket begört att det andvänds delar av dessa för att se till att siten är användbar!? Det är ju pga oss medlemmar som annonserna är där.

Fast ni kanske är sugna på att betala för Aftonbladets servrar också?

Det generar inte sånna summor som du verkar tro det gör. Till vinter när jag kommer ha mindre privata utgifter kommer det gå pengar till serveruppgradering eller någon som ökar hastigheten på sajten.
Men tro inte att det redan nu arbetas på det. Det KANSKE finns en lösning redan inom kort, men det är inte säkert att det blir av då det krävs 'snällhet från en fransman'. :tungan

Jämnför du aftonbladet med Sporthoj? hehe

Biturbo skrev:
...
Fast ni kanske är sugna på att betala för Aftonbladets servrar också?

Haha, du (eller iaf MÅNGA andra människor) betalar ju 10:- för Aftonbladet varje dag för att läsa det senaste som hänt i världen.

Ska du betala 10:- varje gång du loggar in på SH.com för att läsa det senaste som hänt oss sporthojmuppar? Knappast! Så därför kan du inte generalisera så. Det är helt olika saker.

1) VAPOR: Inbetalt 200 pix för en framtida ny server! (eller ett par öl på krogen om han nu vill det! :fyllisar go Swedie! :yoparty )

Otroligt segt det här!
Alla annonserna samt tröjor osv lär ju dra in en del pengar.
Om inte så får ni väl ordna så att sidan går snabbare att ladda.

För detta fungerar fan inte, vem orkar surfa på en sånhär seg sida?

Lorge skrev:
Otroligt segt det här!

Kolla ovan, där finns det ett kontonummer du kan knappa in på din bank-sida för att skänka lite pengar. Swedie har dragit igång allt på egen hand från början och har lyckats hålla det flytande såpass länge och då har man ingen rätt att klaga. Är det segt så kan du ju testa bike.se istället eller göra nåt åt saken.

Lorge skrev:
Otroligt segt det här!

Har du problem med det så stick istället!

Varken annonserna el tröjorna ger så mycket pengar för att kunna fixa saker för att sidan ska gå snabbare.

Så här ÄR det.
Bandbredd har vi oändligt av och det är inget problem.
SH är ett verkligen stort forum med en jättestor DB (databas) som innehåller flera år av skit som ni skrivit. Alla ni som gapar om sökfunktionen vet hur mkt man finner med den, när dödades Anna Lindh t.ex.???
Vad ni än vill veta så kan ni får svar här.

Den här Jääättteestora DB'n och alla ni användare kräver rätt mkt av servern.
I nuläget används en server med Dual processorer och 2Gb ram , scsi med RAID m.m. , det räcker ändå inte när ni postar som mest och söker som mest.

En ny smakfull server som man gärna skulle vilja ha kostar ca 15 LAX. Det är 15 LAX som Swedie inte har, inte just nu iallafall mitt i säsongen.
Jag letar efter bättre beggade servrar till rätt pris som kanske kan intressera SH men dyker något upp så kommer jag skriva det här så kanske en donation för SH kan bli av intresse för fler på allvar!

Eller vad säger du Johnny?

/Nitrous

Nitrous skrev:
Så här ÄR det.
Bandbredd har vi oändligt av och det är inget problem.
SH är ett verkligen stort forum med en jättestor DB (databas) som innehåller flera år av skit som ni skrivit. Alla ni som gapar om sökfunktionen vet hur mkt man finner med den, när dödades Anna Lindh t.ex.???
Vad ni än vill veta så kan ni får svar här.

Sant, mycket skit är det. Men rent akut, skulle det gå att skala ner på funktionerna när det är mycket users? Typ prioritera ner sökfunktionen eller stänga av några script?

Victor skrev:
Sant, mycket skit är det. Men rent akut, skulle det gå att skala ner på funktionerna när det är mycket users? Typ prioritera ner sökfunktionen eller stänga av några script?
Verkar som att en grej som suger CPU kraft är listan på förstasidan som visar senaste trådarna. Jag tänkte ta och göra så den endast kan uppdateras en gång i minuten. O inte just nu när varje gång någon besöker sidan så görs en query på HELA databasen. Inte bra.

Victor skrev:
Det lär ju finnas någon riktigt kunnig här på forumet som kan ge lite tips. Gratis är gott.

Vi har hittat en stor CPU-tjyv som Swedie beskrev, förstasidans script!
Resterande av servern är nu sedan igårkväll (tisdag kväll) justerad optimalt.

Men eftersom SH hela tiden växer så kommer vi att behöva leta en ny vassare maskin för att växla upp. Hårdvaran lastas för mycket när det är som flest användare aktiva eftersom SH är en verkligen stor sajt med en stooor Databas, need more speed.. Powaaaaa.

Så Swedie mottar garanterat alla slags ekonomiska donationer för att underlätta ett inköp av en server.

/Nitrous

Kan se om jag kanske kan donera någon av de sun 3500'or som står och skräpar i vår datahall. Ska kolla över hur de är bestyckade bara, de brukar dock knäcka de flesta pc's som db-servers ganska enkelt.

Swedie skrev:
Det ligger lite reklam allra längst ner på sidan just nu som förhoppningsvis ska kunna ge mig lite extra inkomst att betala för en server till vintern.

Du gör ett bra jobb Swedie och självklart ska du ha annnonser på sidan för att få det att gå ihop... men är inte det här att fnaska lite väl mycket?
:hihi

Bifogat

• fnask.gif
    fnask.gif
    17.9 KB · Visningar: 78
Som ni skrev tidigare delar ni väl servern med några andra oxo, vad har ni för krav på en burk som endast ni skulle ligga på ?

/N

oFFkeFF skrev:
Kan se om jag kanske kan donera någon av de sun 3500'or som står och skräpar i vår datahall. Ska kolla över hur de är bestyckade bara, de brukar dock knäcka de flesta pc's som db-servers ganska enkelt.

En ren o skär DB server är helt ok.
Det är inget problem att separera DB och Apache på olika maskiner.

Ha bara i åtanke att databasen är i Gb storlek och varenda klick på sidan gör querys mot db'n, alltså mycket db trafik som ställer krav på CPU, minne, hårddiskar och nätverkskortet inte minst.

/Nitrous

isse skrev:
Som ni skrev tidigare delar ni väl servern med några andra oxo, vad har ni för krav på en burk som endast ni skulle ligga på ?

/N

Servern står jag för eftersom jag har fri tillgång till bandbredd och trafik hos ISP'n jag jobbar åt.
Servern delas endast med några små webbar som actionpics.se och någon enstaka privat webb, inget mer och dessa drar inget jämnfört med SH.
Servern skulle lätt hantera 100 st "normala" företagswebbar som inte är db-drivna och php skrivna som SH är. Som ett mått är att SH's användare suger ut ca 350Gb med datatrafik per månad. Ett normalt webbhotell tillåter ca 1-5Gb trafik per månad :rolleyes:

Det som behövs är helst en Dual CPU maskin, Intel P4 eller Amd Opteron.
Rackmonterat chassie
2Gb RAM, gärna mer.
Raid kontroller kort och scsi diskar.
Scsi diskar och kontrollerkort går att fixa fram så mest nödvändigt är chassie, moderkort, CPU och minne.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Det som behövs är helst en Dual CPU maskin, Intel P4 eller Amd Opteron.
Rackmonterat chassie
2Gb RAM, gärna mer.
Raid kontroller kort och scsi diskar.
Scsi diskar och kontrollerkort går att fixa fram så mest nödvändigt är chassie, moderkort, CPU och minne.

/Nitrous

Jag har ett 2u (3 kanske?) rackchassi ni kan få, och ett smartarray 4300 (har jag för mig) som jag inte använder. Kan ev få fram ett scsirack med 14 stycken 19.2Gb's uw2 10krpm diskar om det kan vara av intresse. Pm'a isf :)

xfader skrev:
Jag har ett 2u (3 kanske?) rackchassi ni kan få, och ett smartarray 4300 (har jag för mig) som jag inte använder. Kan ev få fram ett scsirack med 14 stycken 19.2Gb's uw2 10krpm diskar om det kan vara av intresse. Pm'a isf :)

Kan vara mkt intessant. Skickar PM.
14 st scsi kan vi göra en fet raid array av som duger till SH.

/Nitrous

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...