Slöa/ignoranta jävla mc-handlare

läs din egen text innan du trycker på sändknappen, det är ju ett problem för dig uppenbarligen så som du hetsar upp dig...

Du har inte sett mig upphetsad, du.

Jag bjöd in till diskussion kring detta ämne då det berör mig - det här är ju trots allt ett diskussionsforum, n'est pas..?

Nä , mer på skoj, hon kan vara ganska bitchig å otrevlig på sh, därför fick hon inget svar.

Bara mot de som förtjänar det, apskaft.

Last edited:
Du har inte sett mig upphetsad, du.

Jag bjöd in till diskussion kring detta ämne då det berör mig - det här är ju trots allt ett diskussionsforum, n'est pas..?

Bara mot de som förtjänar det, apskaft.

Du är söt i andra änden av en banan....apa :D

Handlade, i mitt tidigare liv, från andra firmor än dem som fn. finns i trakten av Gbg (storstan). Men efter lite bittra erfarenheter om dåligt mottagande (tykna svar och översitteri) hittade jag till slut en firma på Hisingen som har varit hur bra som helst att göra med och som jag handlat så gott som allt som har med mc att göra sedan 1989.

En firma som vet vad kundvård är och som sätter kunden i fokus. När man väl får kontakt med dem, vilket självklart kan vara svårt via telefon efter kl. 16:00 under högsäsong, så är det DU som kund som gäller. Oavsett om telefonen ringer eller det bara väller in andra kunder. De har alltid tid för just DIG även om de är stressade. Som god medborgare och lyhörd märker man naturligtvis av en viss stress så man försöke rju då vara så kort man bara kan för att andra knuttar/knuttor också skall få hjälp.

Firman heter:
Kenneth´s Mc-Service

Och till övriga firmor i centrala Gbg som gjorde bort sig i slutet av 80-talet säger jag som huvudrollsinnehavaren i "Woman in red" Julia Roberts:
- Misstake...huge misstake!!! :D

// Niklas

Jag kan bara hålla med om att man vill ha serivce när man handlar och personligen har jag slitit häcken av mig och aldrig varit otrevlig mot en kund. men som anställd kan man bara göra sitt bästa, och be chefen om förstärkning.

Svarar dom inte i telefon får dom skit av kunder för att dom aldrig svarar. Svarar dom får dom skit av kunder som står och väntar i butiken.

Alltså tar man hand om kunderna i butiken först och VARJE kund, oavsett om man valt att svara i telefon eller ej, ger man den tid och den hjälp de behöver och man som mc-handlare kan! Dvs. man låter kunden ta den tid han/hon behöver när man väl valt att som handlare ta sig an kunden!

Gör man det kommer, efter hand, majoriteten av kundern at ha full förståelse för att man prioriterar de som är i butiken och svarar i telefon endast i mån av tid, dvs. när det inte finns kunder i butiken som kräver handlarens uppmärksamhet.

Detta arbetssätt ger långsiktighet eftersom kunden då känner att när det väl blir hans/hennes tur så känner kunden att han är viktig för handlaren. Detta arbetssätt ger med andra ord en inkomst på sikt som är stadig! Problemet är att den kräver engagemang!

Mvh!
// Niklas

Jag kan bara hålla med om att man vill ha serivce när man handlar och personligen har jag slitit häcken av mig och aldrig varit otrevlig mot en kund. men som anställd kan man bara göra sitt bästa, och be chefen om förstärkning.

Jupp, precis som inom vården!!! It sucks!

Gör man sitt bästa för att hjälpa kunden kan man som kund inte begära mer. sedan finns alltid skitstövlar. Tyvärr på båda sidor om kassaapparaten!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Alltså - ursäkterna kan de behålla - jag handlar nån annanstans, det är inget problem. Det finns massor av företag som snabbt servar mig med det jag vill ha.
Ett alternativ för den stackars stressade butiken är ju annars att maila tillbaka "vi har mottagit din förfrågan, återkommer med prisuppgifter om ca tre dagar" istället för att helt skita i att ge ett pris öht.

Sen äger åtminstone inte jag en kristallkula som kan se in i framtiden - med andra ord - i november vet jag inte vilken hoj jag har nästkommande sommar.

Ursäkterna???

Det är ren sanning och inga ursäkter. Visst kan ftg bemanna och höja priserna men då gnäller kunderna att priserna är för höga och att ftg är oseriösa då dom tar hutlöst betalt. Dom ftg som stannar kvar år efter år är ftg som vet vad allt kostar och som till största del har nöjda kunder. Visst finns det få som tycker att ftg A är skit medans B är bäst och andra kunder tycker tvärtom.

Små ftg som håller riktigt bra priser och är nya brukar hålla hög service och bra priser i början, sällan att dom överlever eller kan hålla samma nivå.

Visst kan man gå till andra handlare, det är ett fritt land. Skulle jag bli helt riktigt illa behandlad skulle jag med byta inköpsställe. Men för mig krävs mer än det du råkat ut för.

Själv väljer hellre att gå till en handlare som jag vet finns där för mig när jag behöver dom och där man får en bra relation och gör bra affärer.

Ett ex ur verkliga livet.

-Fan, har har man stått 20 min i kö vid kassan och bara väntat på sin tur, varför i helvete har ni inte kölappssystem så man kan titta på annan medans man väntar.

Kölappssystem infördes....
Ny kund

-Varför har ni så idiotiskt system som kölappar. Man kan ju inte se om det är ens tur när man står utanför butiken och nog fan får man vänta för att ni ska trycka fram rätt nummer och vänta ett tag på att kunden kommer fram. Till råga på allt kan det gå flera nummer som ingen har då dom har lämnat butken. Vilket jäkla system istället för ha en normal kö vid kassorna.

Ftg har många som ringer och många klagar på att dom inte får svar eller prata med någon. Det är väl bara att anställa någon som kan svara och vet lite om mc som inte kostar multi (det är ju super lätt att hitta....)Folk tillsätts för ta bara telefonen. Men så fort man tar ett samtal där man tex ska leta efter reservdelar till en hoj tar samtalet tid.
Alltså måste många tillsättas för att kunna ta alla samtal. Men som sagt var, personer att svara på telefon och mail anställdes.

Då kom klagomål på att man inte fick prata med sina vanliga säljare, att dom i telefon inte kunda lika mycket eller var lika snabba som övrig personal.

-ur kan ni sätta personal som inte kan svara på frågor att ta telefonen?

Så hur man än vänder kappan efter vinden....

Det är bra att det finns många ftg att välja på och det är väl en fördel för alla.

Det jag absolut vill säga är att jag anser att det är FEL att klaga på personalen då jag som varit runt på flera mc-handlare sett en hel del. Jag tror faktiskt inte dom är slöa eller lata. Utan dom jag mött jobbar för högtryck och gör hela tiden sitt bästa.
Sen kan dom inte få alla nöjda och glada, men att då kalla dom slöa och aroganta tycker jag är fel.

Alltså tar man hand om kunderna i butiken först och VARJE kund, oavsett om man valt att svara i telefon eller ej, ger man den tid och den hjälp de behöver och man som mc-handlare kan! Dvs. man låter kunden ta den tid han/hon behöver när man väl valt att som handlare ta sig an kunden!

Gör man det kommer, efter hand, majoriteten av kundern at ha full förståelse för att man prioriterar de som är i butiken och svarar i telefon endast i mån av tid, dvs. när det inte finns kunder i butiken som kräver handlarens uppmärksamhet.

Detta arbetssätt ger långsiktighet eftersom kunden då känner att när det väl blir hans/hennes tur så känner kunden att han är viktig för handlaren. Detta arbetssätt ger med andra ord en inkomst på sikt som är stadig! Problemet är att den kräver engagemang!

Mvh!
// Niklas

Jag har i flesta fall sett att man arbetat så du skriver. Det är inte att man tar telefon när man har kunder vid disken. Dock har det hänt att man haft kö och kunder kommit in och skrikiggt om varför i helvete vi inte svarar i telefon, att dom måste ta sig till butiken för att få svar på sina frågor....

MC butiker är inte de enda branschen som har ojämn belastning under året, men många där är nog bland de sämsta på att hantera det.
Skulle vilja höra höra den skiduthyrare i Sälen som inte kan tänka sig att ta in mer folk under vintermånaderna. :rolleyes:

Ta in mer folk där. Jisses!
Där fick man slita dag som natt och inte tog dom in folk där inte. Det var bit ihop, håll käften och var trevlig mot kunderna. Så det så.
Att anställa när man bara har inkomst under vintern fanns liksom inte.

I alla fall där jag har erfarenhet från

Sen handlar det väl inte om att inte ta in mer folk, det gör dom flesta men det finns begränsning för hur många tex en mc handlare klarar att ta in ekonomiskt.

Last edited:

Den mest sjuka kommentaren man fått höra är att "det är bara att anställa fler"

Den kommentaren gör att den som säger den inte har koll på läget.

Det där är bullshit!

I dag kastar AF folk och pengar till företag som är villiga och korttidsanställa folk.
Att ta in ett par extra lagerplockare under högsäsong skulle göra butikerna avsevärt mycket mera service minded.
Svenska anställningslagar tillåter rätt flexibla villkor för arbetsgivare i dag.

Min samlade uppfattning om majoriteten av alla butiker jag varit i kontakt med, ( Några undantagna )
Är att det bygger på ren jävla inkompetens.
Dom flesta handlarna är rå kompetenta på produkterna dom håller på med.
För det är det dom brinner för och det är därför dom startade sin verksamhet.
Ställ en teknisk fråga och du får bra svar.

Men affärsmannaskap och kunskapen om att driva ett företag är en reell bristvara.

Många småhandlare som poppar upp med två tre starka leverantörer funkar ofta oerhört bra till den dagen dom blir populära. Då fortsätter dom driva sin växande verksamhet i småskala..

Det är då kunderna till slut vänder dom ryggen för att servicenivån faller som vattnet i niagarfallet.

Ursäkterna???

Det är ren sanning och inga ursäkter.

I kundens ögon är det ursäkter, ursäkter, ursäkter - till varför man inte levererar, svarar, etc etc.

Sen var det nu inte snack om kölappar, telefonsamtal och butikskunder som sliter och drar i de stackars försäljarna - utan av hänsyn till högsäsong har jag valt att försiktigt maila in mina frågor.

Svarar de inte på över en månad så förtjänar de att kallas lata och ignoranta. Jag har några till kryddade superlativ för dessa också, men de kan jag ta en gång när jag är förbannad på riktigt.

Efter ha arbetat i MC butik under hösäsong har jag mer förståelse för dom som arbetar där än kunder ibland.

Jag har aldrig sett någon som är slö i en mc butik under sommaren. Det är dock högt tryck som sällan någon kund förstår.

Den mest sjuka kommentaren man fått höra är att "det är bara att anställa fler"

Den kommentaren gör att den som säger den inte har koll på läget.

Visst kan det förekomma några som är slöa i butik för det finns undantag.
Men jag har dock inte sett det.

Svarar dom inte i telefon får dom skit av kunder för att dom aldrig svarar. Svarar dom får dom skit av kunder som står och väntar i butiken.

Nog fattar väl alla att det inte bara är att anställa mer folk och bara en som tex kan ta och svara i telefon. Det är med en kommentar man får. Anställ en som tar telefon, det är ju inte så svårt att svara på mai leller i telfon. Nä svara är lätt, men kunskapen då, vill man ha svar direkt eller inte.

Man försöker verkligen göra alla nöjda och man är allt annat än slö, det är i alla fall min erfarenhet. Dock räcker man inte till åt alla. Så är det bara.

men om ni inte räcker åt alla borde de rent teoretiskt gå o anställa el tänker jag fel då :va

Det där är bullshit!

I dag kastar AF folk och pengar till företag som är villiga och korttidsanställa folk.
Att ta in ett par extra lagerplockare under högsäsong skulle göra butikerna avsevärt mycket mera service minded.
Svenska anställningslagar tillåter rätt flexibla villkor för arbetsgivare i dag.

Min samlade uppfattning om majoriteten av alla butiker jag varit i kontakt med, ( Några undantagna )
Är att det bygger på ren jävla inkompetens.
Dom flesta handlarna är rå kompetenta på produkterna dom håller på med.
För det är det dom brinner för och det är därför dom startade sin verksamhet.
Ställ en teknisk fråga och du får bra svar.

Men affärsmannaskap och kunskapen om att driva ett företag är en reell bristvara.

Många småhandlare som poppar upp med två tre starka leverantörer funkar ofta oerhört bra till den dagen dom blir populära. Då fortsätter dom driva sin växande verksamhet i småskala..

Det är då kunderna till slut vänder dom ryggen för att servicenivån faller som vattnet i niagarfallet.

Det där håller jag med om till 100%. Pudelns kärna!

I kundens ögon är det ursäkter, ursäkter, ursäkter - till varför man inte levererar, svarar, etc etc.

Sen var det nu inte snack om kölappar, telefonsamtal och butikskunder som sliter och drar i de stackars försäljarna - utan av hänsyn till högsäsong har jag valt att försiktigt maila in mina frågor.

Svarar de inte på över en månad så förtjänar de att kallas lata och ignoranta. Jag har några till kryddade superlativ för dessa också, men de kan jag ta en gång när jag är förbannad på riktigt.

Kul att du anser att dom är lata och slö. Själv skulle jag inte velat haft dig som kund. Jag vet med mig själv att jag aldrig varit lat eller ignorant mot kunder utan alltid gjort vad jag kan och hinner för dom. Övertid var det typ var dag. Att efter göra allt man kan få en kund som anser att man är lat eller ignorant kan jag klara mig utan. Att man inte hinner med alla är en sak men att bli kallad lat eller ignorant av en kund som faktiskt inte vet om personalen är det tycker jag är så illa gjort av kunden.

Det är fortfarande inte ursäkter till kunderna! Vi stod aldrig och sa det till kunderna utan jag skrev här i tråden ren fakta. Sen som någon skrev att det fins bra bidrag från AF med mera om olika anställningar. Jooo det stämmer, men det är inte lätt att hittafolk för det som kan och vet vad dom pratar om.

/Liwa1

Kul att du anser att dom är lata och slö. Själv skulle jag inte velat haft dig som kund. Jag vet med mig själv att jag aldrig varit lat eller ignorant mot kunder utan alltid gjort vad jag kan och hinner för dom. Övertid var det typ var dag. Att efter göra allt man kan få en kund som anser att man är lat eller ignorant kan jag klara mig utan. Att man inte hinner med alla är en sak men att bli kallad lat eller ignorant av en kund som faktiskt inte vet om personalen är det tycker jag är så illa gjort av kunden.

Det är fortfarande inte ursäkter till kunderna! Vi stod aldrig och sa det till kunderna utan jag skrev här i tråden ren fakta. Sen som någon skrev att det fins bra bidrag från AF med mera om olika anställningar. Jooo det stämmer, men det är inte lätt att hittafolk för det som kan och vet vad dom pratar om.

/Liwa1

Tycker du att det är ok att låta en kund vänta fyra veckor (and counting....) på ett mailsvar rörande ett par,tre prisuppgifter?

Jag tycker det är slött, ignorant och ohyfsat. Total brist på respekt inför den potentiella kunden.

Jag tycker man ska seriöst fundera på om man ska bedriva affärsverksamhet (och dessutom uppmuntra till mail "för att vi har svårt att svara i telefon) om man inte klyckas prestera ovanstående.

Du behöver inte ta allt så himla personligt - som anställd i en butik gör man oftast så gott man kan, med de medel arbetsgivaren försett en med.
Så för att slippa fler martyrinlägg från dig så kan du ta det som att kritiken är ställd mot mc-handlaren (=firman, ledningen, etc etc)

Och ja - jag har också jobbat i butik.

Att man inte hinner med alla är en sak men att bli kallad lat eller ignorant av en kund som faktiskt inte vet om personalen är det tycker jag är så illa gjort av kunden.

Ska jag som kund behöva "veta" och "förstå" hur leverantören har det? :va

"Jag har inte fått ett svar på mina 3 mail på över en månad... oooooj, det är synd om den stackars personalen, men jag kan ju vänta en månad till då och hoppas att de får tid någon gång"

Om leverantören ifråga är lat och/eller ignorant eller på annat sätt dåliga människor, det vet jag ju ingenting om.

Men en sak är säker - får man inga svar på en mailförfrågan på en månad, så UPPLEVS leverantören som slö och ignorant. Är det svårt att förstå ur ett kundperspektiv?

Tycker du att det är ok att låta en kund vänta fyra veckor (and counting....) på ett mailsvar rörande ett par,tre prisuppgifter?

Jag tycker det är slött, ignorant och ohyfsat. Total brist på respekt inför den potentiella kunden.

Jag tycker man ska seriöst fundera på om man ska bedriva affärsverksamhet (och dessutom uppmuntra till mail "för att vi har svårt att svara i telefon) om man inte klyckas prestera ovanstående.

Du behöver inte ta allt så himla personligt - som anställd i en butik gör man oftast så gott man kan, med de medel arbetsgivaren försett en med.
Så för att slippa fler martyrinlägg från dig så kan du ta det som att kritiken är ställd mot mc-handlaren (=firman, ledningen, etc etc)

Och ja - jag har också jobbat i butik.

Jag har ALDRIG sagt att det är okej. Men det du gör är att du hugger på personer som du inte vet om dom är slöa eller ignoranta!

Martyr inläggen kommer från dig och inte mig. Jag går inte på personer personligt i en butik som du utan att veta om det är personen som är lat eller ignorant.

Ös i så fall galla över ägaren till butiken och vänd dig till butikens ansvariga.
Vänd dig direkt till handlaren och klaga det ger mer än nedskriva på ett forum om personalen som arbtar där.

Jag tar det inte personlig utan jag anser att man ska se längre än näsan räcker och inte anklaga folk för något man inte vet något om. Kan du till 100% säga att personalen som inte svarat dig är lata och ignoranta?

Jag har ALDRIG sagt att det är okej. Men det du gör är att du hugger på personer som du inte vet om dom är slöa eller ignoranta!

Martyr inläggen kommer från dig och inte mig. Jag går inte på personer personligt i en butik som du utan att veta om det är personen som är lat eller ignorant.

Ös i så fall galla över ägaren till butiken och vänd dig till butikens ansvariga.
Vänd dig direkt till handlaren och klaga det ger mer än nedskriva på ett forum om personalen som arbtar där.

Jag tar det inte personlig utan jag anser att man ska se längre än näsan räcker och inte anklaga folk för något man inte vet något om. Kan du till 100% säga att personalen som inte svarat dig är lata och ignoranta?
Anser sej ägaren inte ha råd att anställa fler så får väl ägaren jobba lite mer så är det när man startar sässongbetonad firma då får man räkna med mycket arbete o lite sömn under några månader.Personalen kan ju inte klona sej

Ska jag som kund behöva "veta" och "förstå" hur leverantören har det? :va

"Jag har inte fått ett svar på mina 3 mail på över en månad... oooooj, det är synd om den stackars personalen, men jag kan ju vänta en månad till då och hoppas att de får tid någon gång"

Om leverantören ifråga är lat och/eller ignorant eller på annat sätt dåliga människor, det vet jag ju ingenting om.

Men en sak är säker - får man inga svar på en mailförfrågan på en månad, så UPPLEVS leverantören som slö och ignorant. Är det svårt att förstå ur ett kundperspektiv?

Ur kundperspektiv är det inte svårt att förstå. Men kunder visar sällan förståelse för personal som arbetar i butiken och som inte är lata eller så på något sätt. Utan jobbar allt dom kan med det verktyg dom fått.

Att det sedan är så att ägaren/ledningen inte sett till att bemanna, ha kunnig personal är en annan sak. Det är inte lika med att dom som arbetar är lata.

Det jag menar är att man ger ofta personalen all skit men det anser jag är fel.

Sen går det inte att bara anställa personal för ta sig ur problemen. Det måste finasieras med.

men som någon skrev, ibörjan funkar allt för ett litet ftg men sedna hänger dom inte med när dom utökar och blir större.

Anser sej ägaren inte ha råd att anställa fler så får väl ägaren jobba lite mer så är det när man startar sässongbetonad firma då får man räkna med mycket arbete o lite sömn under några månader.Personalen kan ju inte klona sej

Det gör dom i alla fall på dom ställena jag varit. Det finns inte sömn där utan bara jobb.

Last edited:

Min "klagan" avser mc-handlarna. Du tolkar det som butikspersonal. Jag tvivlar på att de jag har försökt få (mail-)kontakt med öht har en butik.

Dessutom är jag inte intresserad av att hänga ut någon speciell mc-handlare här - det är mer fenomenet som sådant jag är intresserad av diskutera. Inte enskild person, specifika butiker etc etc.

Enkel lösning på problemet, vi handlar där vi får hjälp och svar på våra frågor. Övriga skiter vi i. I längden kommer då marknaden reglera sig själv. Handlar hellre lite dyrare och får bra service än tvärtom :)
Problemet i STHLM är att det inte finns så många bra.... :mad: Men det finns väl för mycket kunder här.... :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph