Släppmedel / plasta?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Finns det nånting enklare, nåt man kanske till och med har hemma som går att använda som släppmedel på en ytterst liten yta?

Ska göra min nya bakdel lite större, alltså använda en plåt som "gjutform" och plasta ut ett par Cm på.

Måste jag köpa speciellt släppmedel eller kan jag ta något annat som kanske finns i garaget, vax, olja, fett?????

<micke> skrev:
2684099 Finns det nånting enklare, nåt man kanske till och med har hemma som går att använda som släppmedel på en ytterst liten yta?

Ska göra min nya bakdel lite större, alltså använda en plåt som "gjutform" och plasta ut ett par Cm på.

Måste jag köpa speciellt släppmedel eller kan jag ta något annat som kanske finns i garaget, vax, olja, fett?????

Vaxa-polera, vaxa-polera, vaxa-polera, vaxa-polera,..........och vaxa-polera !

Möjligen hård skidvalla, har ej prövat men det borde kunna fungera som vax ungefär.

Om du skall plasta med något som du absolut inte vill riskera såskulle jag inte rekommendera att göra det utan släppmedel.

Jag plastar en hel del på båtar och hydrokoptrar.

sTf_paPs skrev:
2684109 Vaxa-polera, vaxa-polera, vaxa-polera, vaxa-polera,..........och vaxa-polera !

Möjligen hård skidvalla, har ej prövat men det borde kunna fungera som vax ungefär.

Om du skall plasta med något som du absolut inte vill riskera såskulle jag inte rekommendera att göra det utan släppmedel.

Jag plastar en hel del på båtar och hydrokoptrar.

Hmm, okaj, det kan fastna så rackarnas hårt alltså? Även på typ en plåt som inte borde ha bästa vidhäftningsförmåga???

Jag får väl helt enkelt testa på en liten bit innan, se om det släpper!

Tack iaf.!

<micke> skrev:
2684150 Hmm, okaj, det kan fastna så rackarnas hårt alltså? Även på typ en plåt som inte borde ha bästa vidhäftningsförmåga???

Jag får väl helt enkelt testa på en liten bit innan, se om det släpper!

Tack iaf.!

Mycket bra ide att testa på något man kan vara utan först.

En annan bra grej är att borra ett litet (säg ø6-10 mm) hål mitt i "formen".sen plastarman fast en slanganslutning på hålet (motsatt sida till den man skall plasta på).Fyll sedan hålet med något,hårt vax, modellera eller liknande.Sen vaxar du.

När plastningen härdat kopplar du på en slang och trycksätter försiktigt med vatten. Försiktigt så att det inte bara säger pang när det släpper.

Last edited:
Ja det var smart!

Lägger upp en bild så ser du vad som ska byggas upp. Är ju inte mycket alls, kanske kan göra det utan "form" till å med...

Bifogat

• IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    136.6 KB · Visningar: 184
Kika här annars, jag har brukat det här som släpp vid lite plastjobb och annat, funkade alla tiders. :tummenupp
Inga sorger för lack senare, det är siliconfritt...

65602_big.jpg

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=4847&Hkat=

Det finns CRC Drylube också bland siliconfria smörjmedel, men det funkade inte riktigt lika bra...gav för tunn film.

<micke> skrev:
2684183 Ja det var smart!

Lägger upp en bild så ser du vad som ska byggas upp. Är ju inte mycket alls, kanske kan göra det utan "form" till å med...

Tänk bara på att det måste finnas släppningar det vill säga det du plastat måste rent mekaniskt kunna släppa från formen. Några små negativa släppningar kan möjligen vara OK eftersom det plastade går att klämma ihop /böja isär lite, kanske även "formen".

Mr Edholm skrev:
2684190 Kika här annars, jag har brukat det här som släpp vid lite plastjobb och annat, funkade alla tiders. :tummenupp
Inga sorger för lack senare, det är siliconfritt...

65602_big.jpg

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=4847&Hkat=

Det finns CRC Drylube också bland siliconfria smörjmedel, men det funkade inte riktigt lika bra...gav för tunn film.

Verkar vara en produkt som kan fungera och du har ju dessutom provat.

Last edited:
Är det en hyfsat slät yta det gäller? Sätt en vanlig brun packtejp eller liknande på den då, polyestern fäster inget vidare på sånt och tejpen släpper ju alla gånger ifrån plåten.

använd plastfolie...för mig fastnade inte epoxi på detta....

dock får du nog spackla lite efteråt då det lätt blir veckigt...

jag bruka ta vanlig snickartejp..
så länge delen inte ska synas för tejpen följer med plasten,
ibland mer ibland mindre.

Jag testar tejp på plåten, funkar det inte får jag leta upp nåt slags torr smörja som det nämnt ovan då!

Ska vi se hur detta slutar.. =)

Nånting i den här stilen blev det..

Återstår att se om min vackra tejpade "form" släpper sen då...

Frågan är ju hur jag ska göra framför fästet där. Är ca 1 cm för brett på varje sida.

Plasta även där eller "snita" och böja in hela framdelen av kåpan, vad tycks???

Bifogat

• IMG_0076.jpg
    IMG_0076.jpg
    121.3 KB · Visningar: 119
  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    136.8 KB · Visningar: 125
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...