Släp till MC

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar reta en polare lite då och då med att leta reda på något MC-släp som han kan frakta hunden i bakom hans M1800R.
JAg satt idag och letade efter något att skicka till honom när jag hittade det här:

Det måste vara det mest överdrivna sättet att koppla ett släp jag nånsin sett. Väldigt adventure!
1753960783818.png
1753960746282.png

JAg kan inte låta bli att undra om det inte blir lite jobbigt när det är branta vinklar i vildmarken.

Men sedan hittade jag helt rätt släp att skicka till polaren:

1753960857604.png
Väldigt funkis och fult, perfekt bakom hans M1800R. :hihi
 
Jag brukar reta en polare lite då och då med att leta reda på något MC-släp som han kan frakta hunden i bakom hans M1800R.
JAg satt idag och letade efter något att skicka till honom när jag hittade det här:

Det måste vara det mest överdrivna sättet att koppla ett släp jag nånsin sett. Väldigt adventure!
View attachment 519112
View attachment 519111

JAg kan inte låta bli att undra om det inte blir lite jobbigt när det är branta vinklar i vildmarken.

Men sedan hittade jag helt rätt släp att skicka till polaren:

View attachment 519113
Väldigt funkis och fult, perfekt bakom hans M1800R. :hihi


Tillverkarna har i vart fall koll på däckens rotationsriktning. Alltid något... ;)
 
Tillverkarna har i vart fall koll på däckens rotationsriktning. Alltid något... ;)

I vilken riktning ska däcket på ett obromsat släp monteras? Som ett bakdäck där mönstret ska ligga rätt för acceleration? Eller som ett framdäck där mönstret ska ligga rätt vid inbromsning under lutning?
 
I vilken riktning ska däcket på ett obromsat släp monteras? Som ett bakdäck där mönstret ska ligga rätt för acceleration? Eller som ett framdäck där mönstret ska ligga rätt vid inbromsning under lutning?

Däcket driver inte, och bromsar inte heller.
Däremot finns den inneboende trögheten, "rullmotståndet" och dessutom en nypa lagerförluster - alltså skall det monteras som ett framdäck.

Risken för vattenplaning lär vara mikromal om enheten spårar som den skall, men ändå - det är så det skall sitta.
 
Första släpet är ju byggt av någon teoretiker som är duktig på CAD och har tillgång till maskiner, men inte är så duktig på att svetsa, det är många skruvförband som skulle ha varit svetsar.

Sedan när man är nästan klar silvertejpar man fast det man har glömt att göra fästen för CAD filen
 
Jag såg ett släp utanför Nilssons i Helsingborg. För kanske 10 år sedan.
Förbindelsen med hojen var en stålstav genom hålet i bakre hjulaxeln.
Sedan hade släpet två skalmar som en skottkärra fästade i stålstaven.
Mellan skalmarna en låda, ca 30 bred x ca 70 lång x 40 cm hög.
Längst bak ett MC framhjul med gaffel förbundet med ett "styrhuvud" till skalmar och låda så bakhjulet kunde vrida sig. Antagligen lade jag in en bild under Dagens Bild.
Men vet inte hur jag hittar bilden.
Enligt ägaren av ovan släp var det pga av någon regel inte en riktig släpvagn och därför inte mer besiktningspliktigt än eftermonterade packlådor på hojen.
Det stora problemet med att ta hunden i släp efter GSX1300R
är som jag ser det risken gasa ihjäl hunn eller skada hunn med avgaserna.
Så jag avstår.
 
Last edited:
Första släpet är ju byggt av någon teoretiker som är duktig på CAD och har tillgång till maskiner, men inte är så duktig på att svetsa, det är många skruvförband som skulle ha varit svetsar.

Sedan när man är nästan klar silvertejpar man fast det man har glömt att göra fästen för CAD filen
Det är sjukt många skruvar, lite så man misstänker att designern har någon sexuell dragning till skruvförband.
1754122338273.png
Speciellt där i bakänden.
 
Det är sjukt många skruvar, lite så man misstänker att designern har någon sexuell dragning till skruvförband.
View attachment 519212
Speciellt där i bakänden.

Jo, jag känner igen det från bekanta som kan CAD men aldrig har hållit i något annat verktyg än IKEA's insexnyckel.

Ofta kan dom CAD från 3D printing, och tror att alla saker ska konstrueras så.

Ett annat misstag dom ofta gör är att dom designar för additiv tillverkning även om det ska tillverkas i en fräs sen, vilket leder till att delarna är designade så att 80% utav utgångsmaterialet måste omvandlas till spån för att dom måste starta med en kubikmeter material för att kunna fräsa ut bokstaven E i ett stycke istället för att göra förband
 
Däcket driver inte, och bromsar inte heller.
Däremot finns den inneboende trögheten, "rullmotståndet" och dessutom en nypa lagerförluster - alltså skall det monteras som ett framdäck.

Risken för vattenplaning lär vara mikromal om enheten spårar som den skall, men ändå - det är så det skall sitta.

Mönstret på ett framdäck ser ut som det gör för att ge bäst grepp vid bromsning i kurva så jag håller inte med dig.
 
Jag motiverade mig ju i inlägget du citerar.


Jo, men då tycker jag att det blir fel.

Mönstret är inte bara utformat för inbromsning i kurva. Redan vid körning rakt fram arbetar mönstret till kördynamikens fördel genom att arbeta bort material - sand, lera, väta som annars skulle byggas upp mellan däck och det hårdare, stabila underlaget.

Ett framdäck som är felmonterat reagerar brutalt illa redan vid körning rakt fram på lösa underlag och vid inbromsning blir det direkt farligt. Det förmår inte rensa sina profilspår, och vid inbromsning - speciellt från höga hastigheter på grusväg där vikt flyttas fram och gaffeln komprimeras.
Där svampar framdäcket ut och mönstret börjar aktivt hämta in material från kanterna och fösa det mot mitten.
Precis det man inte vill.

Ett felvänt framdäck har nackdelar även på torraste, slätaste, renaste betongväg.
Vid körning rakt fram tappar det riktningsstabilitet och vid inbromsning när däcket svampar ut och ges betydligt större kontaktyta mot underlaget har man inte längre hjälp av de stabiliserande vinklarna som "puttar inåt" utan plötsligt börjar framändan orma så till den grad att den mindre erfarne lättar på bromstrycket och hävdar "a du vet, det började wobbla så jag var tvungen att lägga omkull den, joråsåatte" senare från sjukbädden.


Tittar man på kärrornas hjul så gör dom ett jobb som liknar framhjulets.
Dom lutar med hojen, och det inneboende rullmotståndet som ju är en passiv bromsning liknar framhjulet.

Båda tillverkarna har monterat sina trailerhjul som vore dom framhjul även om dom saknar aktiv broms och jag kommenterande att det var rätt gjort.

Det tycker jag fortfarande, men du menar att trailerhjulet skall monteras som det drivande bakhjulet på hojen.
Där tycker vi olika.
 
Det är sjukt många skruvar, lite så man misstänker att designern har någon sexuell dragning till skruvförband.
View attachment 519212
Speciellt där i bakänden.


Tror man hittar förklaringen på fyra plan:

* Tillverkning: det är mindre arbetsintensivt i denna skalan att låta CNC-fräsen gå än att stå själv och svetsa ihop trailern.

* Logistik: CNC-frästa raka profiler tillåter flatpacks att bli skickade över klotet till lägre kostnad. Svetsad konstruktion not so much.

* Kan själv: Det lär ge större kundtillfredställelse i målgruppen att ha satt ihop trailern själv.

* Underhåll: På de destinationer köparna tror att dom kommer åka till är det lättare att plocka fram en reservskruv ur packningen än att leta reda på någon som kan svetsa aluminium.
 
Jo, men då tycker jag att det blir fel.

Mönstret är inte bara utformat för inbromsning i kurva. Redan vid körning rakt fram arbetar mönstret till kördynamikens fördel genom att arbeta bort material - sand, lera, väta som annars skulle byggas upp mellan däck och det hårdare, stabila underlaget.

Ett framdäck som är felmonterat reagerar brutalt illa redan vid körning rakt fram på lösa underlag och vid inbromsning blir det direkt farligt. Det förmår inte rensa sina profilspår, och vid inbromsning - speciellt från höga hastigheter på grusväg där vikt flyttas fram och gaffeln komprimeras.
Där svampar framdäcket ut och mönstret börjar aktivt hämta in material från kanterna och fösa det mot mitten.
Precis det man inte vill.

Ett felvänt framdäck har nackdelar även på torraste, slätaste, renaste betongväg.
Vid körning rakt fram tappar det riktningsstabilitet och vid inbromsning när däcket svampar ut och ges betydligt större kontaktyta mot underlaget har man inte längre hjälp av de stabiliserande vinklarna som "puttar inåt" utan plötsligt börjar framändan orma så till den grad att den mindre erfarne lättar på bromstrycket och hävdar "a du vet, det började wobbla så jag var tvungen att lägga omkull den, joråsåatte" senare från sjukbädden.


Tittar man på kärrornas hjul så gör dom ett jobb som liknar framhjulets.
Dom lutar med hojen, och det inneboende rullmotståndet som ju är en passiv bromsning liknar framhjulet.

Båda tillverkarna har monterat sina trailerhjul som vore dom framhjul även om dom saknar aktiv broms och jag kommenterande att det var rätt gjort.

Det tycker jag fortfarande, men du menar att trailerhjulet skall monteras som det drivande bakhjulet på hojen.
Där tycker vi olika.

Återigen blir då frågan i vilken rotationsriktning? Då har svaren men jag är inte övertygad om att du har rätt uppställning och antaganden för problemet.

Sista stycket med din tolkning av mig är fel. Jag har aldrig sagt att det är rätt att montera ett släpat hjul som ett bakhjul. Du tar bara det för givet.

Hjulet är varken drivande eller bromsande så jag säger snarare att bägge är fel.
 
Last edited:
Återigen blir då frågan i vilken rotationsriktning? Då har svaren men jag är inte övertygad om att du har rätt uppställning och antaganden för problemet.

Sista stycket med din tolkning av mig är fel. Jag har aldrig sagt att det är rätt att montera ett släpat hjul som ett bakhjul. Du tar bara det för givet.

Hjulet är varken drivande eller bromsande så jag säger snarare att bägge är fel.
Ja jo visst. Släp efter motorcykel är alltid fel, där kan vi vara ense.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top