Släp till MC

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar reta en polare lite då och då med att leta reda på något MC-släp som han kan frakta hunden i bakom hans M1800R.
JAg satt idag och letade efter något att skicka till honom när jag hittade det här:

Det måste vara det mest överdrivna sättet att koppla ett släp jag nånsin sett. Väldigt adventure!
1753960783818.png
1753960746282.png

JAg kan inte låta bli att undra om det inte blir lite jobbigt när det är branta vinklar i vildmarken.

Men sedan hittade jag helt rätt släp att skicka till polaren:

1753960857604.png
Väldigt funkis och fult, perfekt bakom hans M1800R. :hihi

Jag brukar reta en polare lite då och då med att leta reda på något MC-släp som han kan frakta hunden i bakom hans M1800R.
JAg satt idag och letade efter något att skicka till honom när jag hittade det här:

Det måste vara det mest överdrivna sättet att koppla ett släp jag nånsin sett. Väldigt adventure!
View attachment 519112
View attachment 519111

JAg kan inte låta bli att undra om det inte blir lite jobbigt när det är branta vinklar i vildmarken.

Men sedan hittade jag helt rätt släp att skicka till polaren:

View attachment 519113
Väldigt funkis och fult, perfekt bakom hans M1800R. :hihi

Tillverkarna har i vart fall koll på däckens rotationsriktning. Alltid något... ;)

Tillverkarna har i vart fall koll på däckens rotationsriktning. Alltid något... ;)

I vilken riktning ska däcket på ett obromsat släp monteras? Som ett bakdäck där mönstret ska ligga rätt för acceleration? Eller som ett framdäck där mönstret ska ligga rätt vid inbromsning under lutning?

I vilken riktning ska däcket på ett obromsat släp monteras? Som ett bakdäck där mönstret ska ligga rätt för acceleration? Eller som ett framdäck där mönstret ska ligga rätt vid inbromsning under lutning?

Däcket driver inte, och bromsar inte heller.
Däremot finns den inneboende trögheten, "rullmotståndet" och dessutom en nypa lagerförluster - alltså skall det monteras som ett framdäck.

Risken för vattenplaning lär vara mikromal om enheten spårar som den skall, men ändå - det är så det skall sitta.

Första släpet är ju byggt av någon teoretiker som är duktig på CAD och har tillgång till maskiner, men inte är så duktig på att svetsa, det är många skruvförband som skulle ha varit svetsar.

Sedan när man är nästan klar silvertejpar man fast det man har glömt att göra fästen för CAD filen

Jag såg ett släp utanför Nilssons i Helsingborg. För kanske 10 år sedan.
Förbindelsen med hojen var en stålstav genom hålet i bakre hjulaxeln.
Sedan hade släpet två skalmar som en skottkärra fästade i stålstaven.
Mellan skalmarna en låda, ca 30 bred x ca 70 lång x 40 cm hög.
Längst bak ett MC framhjul med gaffel förbundet med ett "styrhuvud" till skalmar och låda så bakhjulet kunde vrida sig. Antagligen lade jag in en bild under Dagens Bild.
Men vet inte hur jag hittar bilden.
Enligt ägaren av ovan släp var det pga av någon regel inte en riktig släpvagn och därför inte mer besiktningspliktigt än eftermonterade packlådor på hojen.
Det stora problemet med att ta hunden i släp efter GSX1300R
är som jag ser det risken gasa ihjäl hunn eller skada hunn med avgaserna.
Så jag avstår.

Last edited:
Första släpet är ju byggt av någon teoretiker som är duktig på CAD och har tillgång till maskiner, men inte är så duktig på att svetsa, det är många skruvförband som skulle ha varit svetsar.

Sedan när man är nästan klar silvertejpar man fast det man har glömt att göra fästen för CAD filen
Det är sjukt många skruvar, lite så man misstänker att designern har någon sexuell dragning till skruvförband.
1754122338273.png
Speciellt där i bakänden.

Det är sjukt många skruvar, lite så man misstänker att designern har någon sexuell dragning till skruvförband.
View attachment 519212
Speciellt där i bakänden.

Jo, jag känner igen det från bekanta som kan CAD men aldrig har hållit i något annat verktyg än IKEA's insexnyckel.

Ofta kan dom CAD från 3D printing, och tror att alla saker ska konstrueras så.

Ett annat misstag dom ofta gör är att dom designar för additiv tillverkning även om det ska tillverkas i en fräs sen, vilket leder till att delarna är designade så att 80% utav utgångsmaterialet måste omvandlas till spån för att dom måste starta med en kubikmeter material för att kunna fräsa ut bokstaven E i ett stycke istället för att göra förband

Däcket driver inte, och bromsar inte heller.
Däremot finns den inneboende trögheten, "rullmotståndet" och dessutom en nypa lagerförluster - alltså skall det monteras som ett framdäck.

Risken för vattenplaning lär vara mikromal om enheten spårar som den skall, men ändå - det är så det skall sitta.

Mönstret på ett framdäck ser ut som det gör för att ge bäst grepp vid bromsning i kurva så jag håller inte med dig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT