Skyltbelysning under bakskärm?

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Måste bata slänga ut tråd och kolla om det finns någon eller några som har monterat skyltbelysning på era skyltar inne i bakskärmen?

Vilken typ av belysning har ni i så fall använt och hur har ni i så fall monterat denna?

Eftersom jag själv har tryckt in skylten under skärmen nu så skulle jag vilja sätta dit en vit belysning så att farbror blå blir glad. Skylten i sig syns mycket bra trots att den sitter innen i skärmen. Dock så saknas ju belysningen.

Plåten får enligt lag inte sitta framför hjulaxeln så tusse lär ju inte bli glada, men det är klart att är den belyst så kanske du slipper batong spö :D

Jag har gjort om bakdelen på min husa, fimpade bakflärpen, monterade miniblinkers vita, diodbaklyse och flyttade skylten inuti skärmen framför hjulet och köpte en regplåtsbelysning från bikeshop.se med dioder för ca 200kr. lätt att montera och snyggt lyser den:D

Bifogat

• DSC00281888.jpg
    DSC00281888.jpg
    91.1 KB · Visningar: 194
Plåten får enligt lag inte sitta framför hjulaxeln så tusse lär ju inte bli glada, men det är klart att är den belyst så kanske du slipper batong spö :D

Spånade lite med en annan motardåkare här på forumet om just lagstöd. Är det någon som har denna lag i huvudet? Skulle gärna vilja se den och kika exakt vad som står i den. :va

Last edited:
24 kap. Bakre registreringsskylt

Montering av bakre registreringsskylt

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).

-----------------------------------------------

16 § Rådets direktiv 93/94/EEG av den 29 oktober 1993 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 311, 14.12.1993, s. 85, Celex 31993L0094).

Kommissionens direktiv 1999/26/EG av den 20 april 1999 om anpassning till teknisk utveckling av rådets direktiv 93/94 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 118, 6.5.1999, s. 32, Celex 31999L0026).

----------------------------------------------
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
-----------------------------------------------

Sen blev det stopp för mitt intellekt;)

Jag provade att besiktia en hoj för ett par år sedan med skylten monterad i hjulhuset (framför bakaxeln) och jag fick inte igenom hojen. Praktisk erfarenhet!

Last edited:
2. PLATS FÖR MONTERING
2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att
2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.
3. LUTNING
3.1. Den bakre registreringsskylten
3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,
3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,
3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.
4. HÖGSTA HÖJD
4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
5. MINSTA HÖJD
5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2*meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
6. GEOMETRISK SYNBARHET
6.1. Monteringsplatsen skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två*tvåplansvinklar: den ena med en horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.
.
Figur 1
Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med horisontell kant)

Figur 2
Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med märkbar vertikal kant)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back