Skyddsutrustning!!!

Falafelbabianen skrev:
Något som förvånar mig är att många kör utan handskar!

Händer är ganska svåra att fixa till så dom ska vi va rädda om!!!

1 Hjälm ( skallen är som en trycksatt melon )
2 Handskar - tar i först och mest
3 Jacka - armbågar är svåra att fixa till så dom bör man skydda.
4 Byxor - benen kommer ofta ikläm under hojjen men fixas lättare
5 Ryggskydd - skyddar om man lyckas slå en volt i en luftfärd.

Men viktigaste skyddet är förstånd - anpassa hastighet och körsätt till omständigheterna.

Gäller vid "normal" körning på väg...

lite svårare at laga ryggen än händerna, går ju att leva med tex en klo eller annat meck, svårt att få till en konstgjord rygg?! skyddar inte enbart vid volt, utan när man slår i träs/räcken o dyl..

tänk om!

ps normal körning, blir lätt att man gasar ändå, dem flesta hojarna gör ju över 100 på 1:an, min gamnla tom 170 enbart på 1:a växeln, o de blir lärtt "bara" en wheelie, osv.. normal körning = skyddad körning?!

#Olsson# skrev:
:rofl Att du behöver skydd som kör inlines i 160 med mål att nå 200, förstår nog de flesta. Mitt råd till dig är att inte vurpa samt undvika köra inlines i 160. :hihi

japp, som sagt, omkull från hoj eller inlines i 160, då känns de bra med skydd! :fakta mitt råd till dej, undvik att vurpa eller köra hoj i 160 :pannkyss

glömde säga att de behöver ju in vara "ditt" fel att man vurpar.. hur förklara man då att jag körde ju "lugnt" o "normalt", men den som körde in i mej gjorde inte de, eller annan olycka.. :confused:

Goffe skrev:
vad ni än gör, kör aldrig utan alla skydd!!! var "omkull" senast för ett par veckor sen,( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82940 ) o är glad över att jag hade skinnställ, gick hål på stället, handskar trots att de "inte gick fortare" än ca 160-170.... hade jag inte haft det så hade man väl skrapat bort kött in till benet eller annat otäckt.. hanskar som många har som nr 2 på deras lista, de går hål fruktansvärt FORT.. tunnt lager skinn, kanske därför?! men dem skyddar iaf! på benen gick de hål speciellt mkt vid knäna, tur att de finns skydd undeer stället/skinnet där. mest oskyddad var jag på magen, pga delat ställ. just pga av de så fick sjukhuspers. ta till tandborste o annat sånt till att skrapa rent från asfalt.. blir aldrig mer ett delat ställ för min del. vekar vara många som tycker de är tråkigt att kunna gå?! därför stövlar hamnar sist på "listorna"?

så, priotera inte, använd alla skydd ist.

1:hjälm
1:skinnställ
1:ryggskydd
1:hanskar
1:stövlar
Är delbart ställ mycket sämre än helställ?

Raid72 skrev:
Har själv hamnat i ett avbärarräcke i 70 blås. Bröt tre kotor i ryggen, sju frakturer i bäckenet med mera. TROTS ställ och ryggskydd... Hade jag inte haft ryggskyddet hade jag nog gått av på mitten.

/R

Min polare gjorde samma sak utan ställ, Enbart Jacka och hjälm ,inga handskar, mm. Räcket gick av :3freak Hade han åkt långsammare hadde han inte klarat sig, då hade räcket hållit...

Han har i och för sig hus och barn nu i stället för flerfärgad skrevraket..

#Olsson# skrev:
:rofl Att du behöver skydd som kör inlines i 160 med mål att nå 200, förstår nog de flesta. Mitt råd till dig är att inte vurpa samt undvika köra inlines i 160. :hihi

han försöker ju att inte åka i 160...utan 200

Inte en meter utan full utrustning.

Skydden skyddar så pass lite så med dem på KANSKE man har marginalerna på sin sida om något händer.

Men vad vet jag, jag började köra bana och sedan dess har jag blivit för feg för att köra väg. Ser bara grus, vänstersvängar och rattfyllon överallt...

Har aldrig framfört min SP1:a på väg utan komplett skyddsutrustning. Tar 3 min att ta på sig. Nämn en enda bra anledning till att strunta i skydden?!

spinnanders skrev:
Är delbart ställ mycket sämre än helställ?

helställ/raceställ bättre, slipper den glipan som blir vid magen annars (som de var iaf på mitt alpinestarställ/delat..

Teo skrev:
Min polare gjorde samma sak utan ställ, Enbart Jacka och hjälm ,inga handskar, mm. Räcket gick av :3freak Hade han åkt långsammare hadde han inte klarat sig, då hade räcket hållit...

Det var inte samma typ av räcke. Det här är två stycken á la tågrälsmodellen, de håller för en bil utan problem...

Jag sålde hojjarna efter det och kör QuadRacer istället.

Hade jag flugit över räcket hade jag klarat mig betydligt lindrigare, troligtvis. Även fortsatt att åka hoj...

/R

Hjälm och ryggskydd som en del.
Skinställ.
Den gången jag gled i backen i 100 knyck var jag glad att jag hade fullt ställ samt ryggskydd.Även småturer runt stan har jag te.x Jeans jacka och ALLTID Ryggskdd och hjälm.

Ja vill nog helst inte rangordna, åker aldrig utan full utrustning, på bana för min del då men inte heller om någon erbjuder sig att låna ut att köra nånstans..det behöver inte hända mycket för att man ska få svåra skador.

Tycker det e lite skumt bara att nästan alla rangordnar skorna som sist?..går ni inte oxå på fötterna? det räcker med att man hamnar med foten under hojjen för att totalt krossa dom om man inte har tillräckligt med skydd. Främst skydd för ankel häl och tår. Jag vill gärna ha bra skydd på fötter huvud och rygg.

spinnanders skrev:
Tycker många kör utan ryggskydd, någon som vet varför???

för att de är bra puckade! :kocko

kjädjan är inte starkare än den svagaste länken sägs det.. gar du dåliga handskar så är det där du kommer göra illa dig fömodligen.. snåla inte på sånt!

Teo skrev:

flerfärgad skrevraket :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Jag rankar nog stövlar efter hjälm och ryggskydd.

1. hjälm
2. ryggskydd
3. stövlar
4. ställ (byxa+jacka)
5. handskar

1. Hjälm
2. Ryggskydd
3. Skor
4. Handskar
5. Skinnställ

-alltså fötterna är ju bland det första som går sönder, och som är bland det svåraste att laga, och som resulterar i haltande resten av livet, därav 3e-platsen.

Goffe skrev:
vad ni än gör, kör aldrig utan alla skydd!!! var "omkull" senast för ett par veckor sen,( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82940 ) o är glad över att jag hade skinnställ, gick hål på stället, handskar trots att de "inte gick fortare" än ca 160-170.... hade jag inte haft det så hade man väl skrapat bort kött in till benet eller annat otäckt.. hanskar som många har som nr 2 på deras lista, de går hål fruktansvärt FORT.. tunnt lager skinn, kanske därför?! men dem skyddar iaf! på benen gick de hål speciellt mkt vid knäna, tur att de finns skydd undeer stället/skinnet där. mest oskyddad var jag på magen, pga delat ställ. just pga av de så fick sjukhuspers. ta till tandborste o annat sånt till att skrapa rent från asfalt.. blir aldrig mer ett delat ställ för min del. vekar vara många som tycker de är tråkigt att kunna gå?! därför stövlar hamnar sist på "listorna"?

så, priotera inte, använd alla skydd ist.

1:hjälm
1:skinnställ
1:ryggskydd
1:hanskar
1:stövlar

Kan bara hålla med föregående talare. Finns inget som heter "rangordning" när det gäller skydd. Antingen så låter man hojen stå i garaget eller så drar man på sig hela kittet av skyddsutrustning. Delade ställ är NO-NO. Har krachat jag med, och jag är glad att jag använde komplett utrustning. Kunde gå från platsen hyffsat mörbultad, men inget brutet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park