Skyddsutrustning, vem bestämmer det?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu ett riktigt tungt ämne, orkar dock inte vänta till i vinter :)

Hur tänker och gör ni kring det här med skyddsutrustning, tänker ni skydd som skydd eller ska det vara bra skydd?
Rent lagmässigt måste man ha godkänd hjälm, that's it.

Ser det egentligen inte som ett stort problem då jag, i princip, alltid bär full skyddsutrustning inkl bröstplatta så för min del har saken inte varit uppe till debatt särskilt många ggr,
men ändå är det något som gnager.

35°C, Puttrar de 400 metrarna från verkstan till garaget iklädd shorts, t-shirt och kängor, handskar o hjälm också såklart, kan väl ha toppat 50km/h men mest 30-40...

En garagegranne (som inte själv kör hoj) skriker på avstånd: -Har du kört så där? Det är livsfarligt!!

Behöll hjälmen på och rullade lugnt in i garaget och tänkte:
- Du är livsfarlig, undrar om du krävt att jag burit skinnställ när man susade ut för backarna i 70-80km/h på trampcykel under bl,a träningsläger utomlands på den tiden jag höll på med sånt??

Karln stod såklart kvar när jag kom ut, det ledde inte till något gott, råkade väl dra till med att jag just varit i Stockholm....

En annan gång, samma scenario fast denna gång en gammal knutte som påpekade mitt klädval.

Förklarade läget och han förstod men sa: -Det ser bara inte så snyggt ut, du vet hur folk tänker....

Jag uppskattar såklart att folk har kurage nog att ta en debatt när de ser att någon (i deras ögon) beter sej tokigt men när blir det ur proportion och man lika gärna borde hålla käften, det var ju liksom inte som att han sett mej slanga förbi i 200km/h i shorts o tissha varje dag.

I just denna fråga vet jag hur jag tänker och riskbedömmer och har vid snart 60års ålder och gud vet hur många mil ingen som helst lust att rättfärdiga varför jag tänker si eller så men uppenbarligen uppfattas det som ett "rött skynke"..

Blädrade just igenom medlemstidningen MC-folket där Klys i sin ledare nämner vikten av att alltid bära skyddsutrustning vid hojkörning/åkning.
Det tycker jag är helt ok, det ingår liksom i uppdraget.

Blir dock lite fundersam när jag kommer till en artikel om eventet: Distinguished gentlemens ride och tänker:
-Finns det ändå tillfällen då man kan hoppa skyddsutrustningen eller finns det kavajer o div finkläder med kevlarfoder och om inte, är det verkligt behov i stunden eller social acceptans som ska bestämma hur man bör klä sej??
 
Är rätt noga med att ha komplett utrustning, men det finns undantag.

Frågan är om man ska köra eller bara frakta sig, eumoppetempo. Det ska jag göra idag, får se om jag överlever.

Alla förståsigpåare, kommenterar de mopedisters klädsel, begär de att pendlarscooters kapabla till motorvägsfart och mer ska ha full mundering, blåhåriga tanter som utan hjälm (för att inte förstöra hemanenten) far fram på elcykel med sitt nyvunna fartfönster eller är det bara krypkörande motorcyklister som ska ha smisket?
 
Som sagt, det är bara hjälm som är obligatoriskt.
Jag kan dock för mit liv inte köra utan handskar heller, det känns bara fel.
Övrig skyddsutrustning varierar, men oftast hela kittet.

Jag cyklade till jobbet i en massa år, sedan körde jag moped några år, och motorcykel.

Med otrimmad moped låg tiden närmast cykel, men med lätt trimmad moped närmare motorcykel. (det var ingen stor tidssskillnad ÖHT, någon skola och mycket 40-50 sträckor)

Cykel kan man köra helt utan skydd, moped är helt okej att köra med enbart illasittande biltemahjälm, men motorcykel då är man helt plötsligt oansvarig om man kör samma sträcka på samma tid utan ALLT.

Samtidigt ser man föräldrar med flera barn lastade ösa på med olagliga elscyklar varje dag, i ungefär samma hastighet och utan hjälm.
Eller den senaste varianten, föräldrar som skjutsar barn på sparkcykel...

Nackdelen med att jobbpendla utan full utrustning är att då kan man inte dra en sväng extra på en rolig väg på väg hem, så OM jag körde utan skyddsbrallor (men med allt annat) så hade jag ofta med mig dom ändå

Svaret på frågan är: DU! Du bestämmer allt utom hjälm.
 
Jag är vuxen och kan ta mina egna beslut utan någon annans välsignelse. Växlar mellan fullständig raceutrustning inkl airbag när jag ska köra inspirerat och ibland shorts, tshirt och hjälm om jag ska åka och bada eller ta en kaffe hos en kompis och allt däremellan.
 
Kör alltid med hela kittet i Sverige. I Thailand och Vietnam där det är livsfarligt att köra blir det t-shirt, shorts och en urdålig hjälm. Man kör i och för sig aldrig fortare än 70-80 men en marksyning eller krock med en lastbil känns nog rätt ordentligt ändå. Det skulle bli för svettigt och man gör som alla locals.
 
Ska jag bara köra korta transportsträckor, åka och handla nåt, till padelhallen etc så kör jag oftast med minimalt skydd. Hjälm och sen brukar ryggskyddet åka på. Men då kör jag sällan över 70 km/h. Medvetet risktagande! Och visst har man fått kommentarer men oftast så är min erfarenhet att det är i all välmening. Men man förklarar sitt tankesätt så brukar det köpas. Ska jag ut och nöjesåka så är det skinnställ på.
 
Skönt att höra hur ni andra resonerar, verkligen.

Funderade just på varför jag ens bryr mej, man riskkalkylerar ju det mesta och det accepteras men när det gäller skydd på mc är det ok att reducerad till en jäkla skolunge..

Ämnet känns som något slags socialt tourett.
Ska jag börja gå runt och, i all välmening, tala om för folk jag ser röka, dricka alkohol eller är tydligt överviktiga och "berätta" att det de gör ser jäkligt illa ut för att inte tala om korkat och livsfarligt?
Skulle aldrig komma på tanken...

Får väl se till att odla ett par pungkulor ?
 
Last edited:
Jag har kört i badbrallor, tofflor och hjälm. Det var obekvämt att växla med bar hud. Jag har också fullt skinnställ. Och allt däremellan.
Vad jag har på mig när jag kör hoj är min ensak.
När jag bröt ryggen hade jag full utrustning, hade antagligen inte gjort någon större skillnad om jag haft mindre utrustning. Möjligtvis hade det varit bättre att krascha i badbyxor, då mitt huvudsakliga problem var det plötsliga stoppet i leran och bar hud glider bättre.
 
När jag var i moppeåldern var det inte ens lagkrav på hjälm för att köra moppe. 30-40km/t ansågs inte vara farligt. Och det var det nog inte heller, vi var många som vurpade ibland, men mer är skrapsår blev det aldrig. Nu för tiden har man hjälm när jag kör mc, men övrigt nöjer jag mig med heltäckande klädsel. Jeans, jacka och skor, det är allt.
 
Beror på hoj.
Åker du scooter/utpräglad pendlingshoj så kommer du undan med vad som helst.
Åker du sportcykel så är det full utrustning alltid. Annars får du skäll.
 
Skönt att höra hur ni andra resonerar, verkligen.

Funderade just på varför jag ens bryr mej, man riskkalkylerar ju det mesta och det accepteras men när det gäller skydd på mc är det ok att reducerad till en jäkla skolunge..

Ämnet känns som något slags socialt tourett.
Ska jag börja gå runt och, i all välmening, tala om för folk jag ser röka, dricka alkohol eller är tydligt överviktiga och "berätta" att det de gör ser jäkligt illa ut för att inte tala om korkat och livsfarligt?
Skulle aldrig komma på tanken...

Får väl se till att odla ett par pungkulor

Fy fasen vad skönt om någon faktiskt tordes säga sådant rakt ut också!
 
Jag ser ofta folk som kör utan handskar när det blir över 25 grader. Det gör jag aldrig.
Skönare med mina korta sommarhandskar.

f1078110f42c05163427eeb3d90a958e.jpg


951bc0df27c477e8c885a6164002343e.jpg
 
Varje gång jag ser någon som kör fullt kittad men som haft den maximala oturen att glömma handskarna tänker jag:

Innan du kör hoj utan handskar kanske du ska ta och känna lite på asfalten.
En sekund bara.
En enda liten sekund.
Det har du tid med.

Sätt dig i bilen, rulla framåt i makliga 10 knyck, öppna dörren och känn.
Bara lite.

Valfritt såklart om du vill känna med en fingertopp, handflata eller knoge.

Om du efter det väljer att köra utan handskar, ja då vet du iallafall vad du ger dig in på...
 
Kom från en englandsresa för en massa år sen, anlände i Danmark och det var närmare 30 grader varmt. Tog av mig de svettiga handskarna för att få lite svalka men det blev tvärtom, det kändes som att jag brände mig på den varma fartvinden så det var bara att ta på sig de blöta handskarna igen... :)
 
Folk FÅR ju göra som de vill men huvud, händer, fötter och rygg är jäkligt svåra att laga även från ganska små skador.
Min sambo hade en arbetskamrat för några år sen som körde hoj. Hon upptäckte att han körde utan handskar och frågade varför:

"-Jag kör aldrig fortare än 100..."

;)
 
Min sambo hade en arbetskamrat för några år sen som körde hoj. Hon upptäckte att han körde utan handskar och frågade varför:

"-Jag kör aldrig fortare än 100..."

;)

Ungefär som en gammal gubbe jag kände. "Jag har alltid bälte på mig när jag kör bil. Men inte om jag kör i stan där går det inte så fort"
Brydde mig aldrig om att ta den diskussionen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top