Skydda lacken från skador

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hur skyddar ni er lack på tanken från förslitningsskador (om ni överhuvudtaget gör det)?

Jag vet att det är lite posörvarning på sånt, men jag blir så deprimerad när jag ser alla smårepor och avmattad lack :).

Jag har funderat på att sätta på skyddsplast på tanksidorna, men blir det snyggt och hur påverkar det lacken? Är det lätt att ta bort när man har lust?

Är det någon som sett något tankskydd modell konstläder som man trär över halva tanken och som skyddar tanksidorna för en Triumph Speed Triple? Jag har bara sett dylika för japanska märken..

Hjälp en stackars lackfetishist, hur skyddar jag lacken på bästa sätt (bortsett från det uppenbara=vax)?

Finns väl såna genomskinliga plastfilmer man kan sätta på sidan av tanken där knäna går i. Hur lätt det är att få bort lim klegget när man väl vill ha bort plasten vet jag inte men du slipper åtminstone repor i lacken.

Gilgo skrev:
Finns väl såna genomskinliga plastfilmer man kan sätta på sidan av tanken där knäna går i. Hur lätt det är att få bort lim klegget när man väl vill ha bort plasten vet jag inte men du slipper åtminstone repor i lacken.
Jo, jag vet. Det är sån plast jag funderat på, men frågan är som sagt om limklegget är jobbigt att få bort och/eller i sin tur pajar lacken :). Man vill ju vara på säkra sidan.

Jag vet iaf att sån fejkkolfiber film kan va ett helvete att få bort. Har testat... satt sånt på en CBR jag hade förut... men jag tyckte det va fult så det skulle väck... tog mig x-antal timmar att få bort allt klegg som givetvis hade blivit såpass hårt att det inte gick så lätt som man ville. Tillslut gick jag på med thinner, jag vet... jättebra för lacken. Fick stå o polera upp den ett bra tag efteråt. Men försvann det gjorde det.

Lacka på ett par lager klarlack! Blir det repor är det bara att matta ner och lacka på igen! Kanske inte den billigaste varianten men snyggt blir det!

Jag har tankslapper på båda mina hojar, funkar skitbra tycker jag. Det är en tunn plastfilm som fäster endast med ytspänning, inget lim behövs.

Kolla själva på http://www.thetankslapper.com/ , man köper färdigklippta bitar, finns till de flesta hojar.

Det är fan snyggare med lite nött lack än plastfilm på tanken..

I alla fall dom som jag har sett..

Gilgo skrev:

Det är inge lim på plasten, dän fastnar av sig själv, typ det blir vaacum därför fastnar den.

Aha... fan va käckt! Då slipper man ju det helvetet som det kan vara att få bort limklegg.

Kör utan.
Ett jämt slitage och solblekning är snyggast i längden.
Har man plast och tar bort den så blir den fin under men man ser kanter och annat....

Lack-konservering, ditec eller annat är ett bra skydd, sen normal skötsel efter det, får man fin lyster och mindre repor.

Hade en jättefin mc för ett par veckor sedan.
Nu har man dock kommit hem efter att ha kört 580 mil
med packväskor... aj aj aj...

Men... Bryr jag mig? Nope.
I början ser det för "$%""!§ ut, men för böveln...
jag lämnar in delarna till nån lackerare som fixar det i höst.
Sedan säljer jag pärlan till våren och köper en ZX-10R :D

Nåja... Man kan väl få drömma lite? :tummenupp
Hursomhelst så orkar jag inte hålla efter hojen som det
är just nu. Tror det blir bättre att bättra på lacken till
hösten istället.

Gilgo skrev:
Aha... fan va käckt! Då slipper man ju det helvetet som det kan vara att få bort limklegg.

Det bästa är att dom går att "återanvända", typ när du ska tvätta & vaxa hojen så tar du bort dom, efter du är klar så sätter du dit dom igen.

Det där att det blir en kant *solblekt mm* har jag inte varit med om (inte än i varjefall). Jag använde dom 3 ggr ungefär sen tog jag nya, för dom är ju inte så dyra

DesmoRob skrev:
Jag har tankslapper på båda mina hojar, funkar skitbra tycker jag. Det är en tunn plastfilm som fäster endast med ytspänning, inget lim behövs.

Kolla själva på http://www.thetankslapper.com/ , man köper färdigklippta bitar, finns till de flesta hojar.

beställde du via nätet eller finns det en svensk återförsäljare?
ser rätt smart ut :tummenupp .. men dom lossnar inte eller flyttar på sig när du kör osv?

Beställde direkt på deras hemsida, man måste pröjsa med VISA över nätet men det fungerade utan problem.

Sitter som berget och är man noggrann när man sätter på dom så att man inte får luftbubblor så kan man knappt se dom. :tummenupp

DwD skrev:
beställde du via nätet eller finns det en svensk återförsäljare?
ser rätt smart ut :tummenupp .. men dom lossnar inte eller flyttar på sig när du kör osv?

Roadrunner skrev:
Det är fan snyggare med lite nött lack än plastfilm på tanken..

I alla fall dom som jag har sett..

Tankslapper:

Bifogat

• tankslapper-tankskydd-sidan.jpg
    tankslapper-tankskydd-sidan.jpg
    100.6 KB · Visningar: 309
Tankslapper verkar ju verkligen intressant, men naturligtvis så verkar dom inte finnas för Speed Triple 955i.. :mad:

Är det någon som vet om Daytonans tank är samma format som Speed Triplens?

sgtpepper skrev:
Tankslapper verkar ju verkligen intressant, men naturligtvis så verkar dom inte finnas för Speed Triple 955i.. :mad:

Är det någon som vet om Daytonans tank är samma format som Speed Triplens?

Annars finns det lagom stora "rektanglar" i plast att köpa hos din MC handlare, det brukar typ vara ett set med ca: 8 st

supersonic skrev:
Bokplast funkar utmärkt, finns i bokhandeln för 25:-

Visst gör det.. finns hos färghandlare också.. men det ser skit ut..
jag hade sånt på tanken o bakpå för att skydda mot skavande väskor.. men annars.. alltså vafan.. har ju hojen för att köra den.. är man rädd för slitskador så kan man ju ha hojen hemma i bokhyllan..
det är iaf min åsikt..
det ska ju synas att man använder prylarna ;)

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back